عصر خودرو

توقف فروش ارز مسافرتی از امروز

عصر بازار- طبق دستورالعمل بانک مرکزی از امروز همزمان با بیستم شهریور ماه ارز دولتی به مسافران تعلق نخواهد گرفت.

توقف فروش ارز مسافرتی از امروز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، در حالی طی چند سال گذشته و بر اساس مجموعه مقررات ارزی، مسافران می‌توانستند برای سفرهای خارجی خود از ارز دولتی تا اندازه‌ای مشخص استفاده کنند که با تصمیم اخیری که برای بازنگری مقررات ارزی اخذ شده دیگر این ارز اختصاص نخواهد یافت.

    تاکنون برای مسافران هر کدام به اندازه 300 دلار و برای سفرهای عتبات عالیات تا 200 دلار اختصاص پیدا می‌کرد، ولی از این پس باید مسافران تمامی ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند.

    البته بانک مرکزی اعلام کرده که برای تهیه ارز می‌توان به بانک‌ها مراجعه کرده و با ارائه گذرنامه و سایر مدارک لازم ارز مورد نیاز را تامین کرد، اما در هر صورت این موجب ایجاد اختلاف قیمت با بازار آزاد نیست، چرا که بانک‌ها نیز ارز را با قیمت آزاد به متقاضیان پرداخت می‌کنند. بنابراین امتیاز ویژه‌ای برای مسافران محسوب نشده و تنها می‌تواند عاملی برای حرکت فروش ارز به سمت بانک‌ها و ورود گسترده‌تر آنها در بازار ارز باشد.

    در حال حاضر اختلاف ارز مبادله‌ای و آزاد به حدود 500 تومان می‌رسد که در مجموعه اختلاف قابل توجهی برای تامین 300 دلار ارز مبادله‌ای ایجاد نمی‌کرد و حداکثر به حدود 150 هزار تومان می‌رسید. بنابراین حذف ارز مسافرتی چندان متقاضیان آن را متضرر نمی‌کند. این تصمیم عمدتا به دلایلی همچون صرفه‌جویی ارزی و همچنین حرکت به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز گرفته شده است.

    برچسب ها