عصر خودرو

نوسان شاخص ارزی تک‌رقمی شد؛

آرامش دلار در کانال۳۹۰۰

عصر بازار- قیمت دلار که در آخرین روز هفته گذشته نوسان دورقمی را ثبت و به کانال جدید وارد شده بود، روز یکشنبه نوسان شدیدی را تجربه نکرد.

آرامش دلار در کانال۳۹۰۰
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز یکشنبه، شاخص بازار ارز با کاهش جزئی 3 تومانی به بهای 3 هزار و 905 تومان رسید. نوسان تک‌رقمی دلار در شرایطی رقم خورد که عده‌ای از معامله‌گران انتظار داشتند در هفته جاری میزان تقاضا بالاتر برود. به گفته بخشی از بازیگران حاضر در بازار، افزایش عرضه ارز و احتیاط معامله‌گران دو عاملی بودند که در کاهش میزان نوسان اثرگذار شدند. در کنار این، افت نرخ حواله درهم دیگر عاملی بود که برخی از آن به‌عنوان ترمز نوسان یاد کردند. عده محدودی نیز باور داشتند افزایش عرضه ارز از سوی سکه‌بازان موجب شد که قیمت دلار رشد خاصی را تجربه نکند. به گفته آنها، شماری از سکه‌بازان که از افزایش این فلز گرانبها دچار زیان می‌شدند، تصمیم گرفتند با عرضه دلار اثر رشد بهای اونس در بازارهای جهانی را خنثی کنند. اونس طلا روز جمعه روی قیمت هزار و 346 دلار و در 4 قدمی سطح حساس هزار و 350 دلار به کار خود پایان داد. عده زیادی از معامله‌گران در انتظار نوسان زیاد سکه در ابتدای هفته بودند؛ ولی کاهش بهای دلار موجب شد که رشد این فلز گرانبها تعدیل شود. روز یکشنبه، سکه تمام بهار آزادی با رشد محدود 2 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 273 هزار تومان رسید. این در حالی بود که سکه در شروع بازار تا قیمت یک میلیون و 275 هزار تومان بالا رفته بود.

    اثر حذف ارز مسافرتی

    دلار که در آخرین روز هفته گذشته 13 تومان رشد کرده و به قیمت 3 هزار و 908 تومان رسیده بود، روز یکشنبه عقب‌نشینی کرد. در دومین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 909 تومان آغاز کرد که افزایشی یک تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز پنج‌شنبه داشت. با این وجود، در ادامه روز قیمت در جهت کاهشی قرار گرفت و به سمت ابتدای کانال 3هزار و 900 تومان حرکت کرد. به گفته فعالان، عده‌ای زیادی از معامله‌گران انتظار داشتند قیمت دلار از ابتدای هفته با رشد بیشتری مواجه شود. آنها معتقد بودند از نیمه دوم شهریورتقاضای مسافرتی افزایش بیشتری پیدا می‌کند و قیمت را در راه صعودی قرار می‌دهد. از سوی دیگر، در روزهای قبل خبر حذف پرداخت ارز مسافرتی از تاریخ بیستم شهریورماه انتشار یافته بود؛ این موضوع انتظارات افزایشی را در بازار بیشتر بالا برد. با این حال، روز یکشنبه برخلاف انتظار افزایشی‌ها، قیمت بیشتر راه کاهشی را در پیش گرفت. در این بین، اکثر کارشناسان حذف پرداخت مسافرتی را به فال‌نیک گرفتند. کمال سیدعلی، معاون ارزی سابق بانک مرکزی، عنوان کرد: با حذف تدریجی کالاهای مشمول ارز مبادله‌ای و هدایت ارز حاصل از صادرات به سیستم بانکی و صرافی‌های مجاز می‌توان زمینه یکسان‌سازی نرخ ارز را فراهم کرد. یکی از مهم‌ترین عواملی که به عبور دلار از کانال 3 هزار و 900 تومان در روز پنج‌شنبه کمک کرد، رشد نرخ حواله درهم بود. به گفته فعالان، روز گذشته حواله درهم نوسان خاصی نداشت تا قیمت دلار در بازار داخلی از سوی متغیر یادشده تحریک نشود. نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیم دارند که افزایش یکی، منجر به رشد دیگری می‌شود. بالا بودن ارزش دلار در کشورهای همسایه دیگر عاملی بود که قیمت را در انتهای هفته گذشته تحریک کرد. با این حال، به گفته فعالان روز یکشنبه ارزش دلار در مناطق سلیمانیه عراق و هرات افغانستان اختلاف چندانی با بازار داخلی نداشت.

    برچسب ها