عصر خودرو

فرار نفتکش‌های سوخت از هیولاهای آتلانتیک

عصر بازار- معامله‌گران نفتکش‌های سوخت در سراسر جهان را برای اجتناب از برخورد با ابرتوفان‌ها، مانند مهره‌های شطرنج حرکت می‌دهند.

فرار نفتکش‌های سوخت از هیولاهای آتلانتیک
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، گویا پشت سرگذاشتن یک مصیبت طبیعی کافی نبود. معامله‌گران هفته گذشته با چهار فاجعه طبیعی شامل سه توفان و یک زلزله روبرو شدند که نیمکره غربی را بهم ریختند. این وضعیت بر روند تجارت کالا در سراسر جهان نیز بی‌تاثیر نخواهد بود و فرصت‌ها و ضررهایی را بدنبال دارد.

    اطمینان از اینکه بهترین مکان قرارگیری نفتکش‌ها کجاست در شرایطی که دریاها هم مانند قیمت‌های بنزین متلاطم هستند، دشوار است. قیمت‌ها در آمریکا پس از توفان هاروی افزایش یافت و باعث سرازیر شدن بنزین، دیزل و سوخت جت از چهار گوشه دنیا شد. اما برخی از محموله‌ها از آسیا و اروپا با کاهش قیمت‌ها لغو شده‌اند. اکنون که آمریکا با نادیده گرفتن موقتی یک قانون، به کشتی‌های خارجی اجازه داده بین بنادر آمریکا سوخت حمل کنند، عرضه سوخت به فلوریدا پس از توفان ایرما ممکن است تسهیل شود.

    زمانی که توفان هاروی در اواخر ماه گذشته پالایشگاه‌ها و بنادر تگزاس را تعطیل کرد، مکزیک که بزرگترین مشتری آمریکا است به سرعت برنامه‌های جایگزینی را برای عرضه تدارک دید. در ژوییه 72 درصد از فروش بنزین مکزیک از واردات بود. به دلیل تعطیلی منطقه "گلف کاست" آمریکا که مسیر سریعی به شمار می‌رفت، بازوی بازرگانی پترولئوس مکزیکانوس کشتی‌هایی را برای حمل سوخت‌هایی مانند بنزین و دیزل از اروپا، کارائیب، آسیا، کانادا و حتی نیویورک کرایه کرد.

    بندر نیویورک معمولا یک واردکننده سوخت است اما برای تامین نیاز مکزیک مورد استفاده قرار گرفت. نفتکش "لارگو سان" بارگیری و به مقصد توکسپان در ساحل شرقی مکزیک رهسپار شد. اما این نفتکش اکنون متوقف شده زیرا توکسپان به دلیل قوی شدن توفان کاتیا در مسیر حرکت به سوی این منطقه، تعطیل شده است.

    به گفته سندی فیلدن، مدیر تحقیقات و کالا در شرکت مورنینگ استار، شرکت پمکس مکزیک دست پیش گرفته بود اما پس از وزیدن توفان‌هایی که بنادر را تعطیل کرد، اکنون با قیمت‌های بالاتری روبرو می‌شود.

    پمکس روز جمعه با کابوس دیگری روبرو شد  و زلزله 8.2 ریشتری که مرکز آن نزدیک پالایشگاه سالینا کروز بود، باعث شد این پالایشگاه پس از زلزله به طور موقت تعطیل شود. این تاسیسات پس از آتش سوزی که در اواسط ژوئن روی داد، به مدت 45 روز تعطیل شد.

    طبق آمار بلومبرگ، سه کشتی حامل سوخت که از اروپا عازم غرب آفریقا بود، به سوی آمریکا تغییر مسیر دادند. یکی از دو کشتی که به سوی فلوریدا تغییر مسیر داده بود، در عوض به کبک کانادا رفت و کشتی سوم که به سوی نیویورک در حرکت بود، متوقف شد و سپس دستور یافت به غرب آفریقا بازگردد.

    برچسب ها