عصر خودرو

صادرات روزانه ۳۵ میلیون متر مکعب‌گاز ایران در ۵ ماهه سال

عصر بازار- در ۵ ماه ابتدایی سال ۹۶ به طور متوسط روزانه ۳۵ میلیون متر مکعب گاز به کشورهای عراق و ترکیه صادر شده است،اما هنوز خبری از تعیین تکلیف شدن قرارداد صادرات گاز به پاکستان نیست.

صادرات روزانه ۳۵ میلیون متر مکعب‌گاز ایران در ۵ ماهه سال
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، نزدیک به سه ماه است که صادرات گاز ایران به عراق با روزانه تقریبا 7 میلیون متر مکعب آغاز شده است که تا پایان سال این میزان به 25 میلیون متر مکعب نیز خواهید رسید.

    در حال حاضر گاز ایران به دو کشور ترکیه و عراق صادر می شود که ترکیه با واردات میانگین 28 میلیون متر مکعب در روز و عراق با واردات روزانه 7 میلیون متر مکعب در روز در جایگاه دوم قراردارد.

    مهدی جمشیدی‌دانا مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران درباره آخرین وضعیت صادرات گاز ایران، می گوید صادارت گاز ایران در طول پنج ماه نخست سال گذشته به صورت میانگین 21.3 میلیون مترمکعب در روز بوده در حالی‌که این رقم در مدت مشابه امسال به 34.8 میلیون مترمکعب رسیده که رشد 64 درصدی مجموع صادرات را نشان می‌دهد.

    این میزان صادرات گاز به کشورهای همسایه در حالی طی 5 ماه ابتدایی سال جاری رقم خودره است که براساس برنامه ششم توسعه ایران باید سالانه 10 درصد از گاز تولیدی خود را صادر کند اما هنوز نتوانسته مقدمات اجرایی این کار را انجام دهد و براساس گفته های مسئولان صنعت نفت صادرات گاز ایران به عمان نیز برای تبدیل به ال ان جی تا سال 2020 محقق نخواهد شد.

    از طرف دیگر پاکستان که یکی از مقاصد صادرات گاز ایران است هنوز نتوانسته خط انتقال گاز ایران را احداث کند و به دلایل مختلف از جمله عدم احداث 100 کیلومتر از باقی مانده خط لوله صادراتی در خاک ایران ما نیز نتوانستیم از طریق حقوقی فشار های لازم را به این کشور وارد کنیم تا بتوانیم هرچه سریعتر گاز خود را به پاکستان نیز برسانیم.

    در صورتی که پاکستانی ها  اخیرا در روزنامه «اکسپرس تریبیون» اعلام کردند دولت این کشور به وزارت نفت و منابع طبیعی اجازه داده تا مذاکراتی را با نیجریه برای امکان سنجی همکاری با این کشور در حوزه نفت و گاز از جمله وادارت گاز مایع(ال-ان-جی) از نیجریه آغاز کند.

    بر همین اساس وزارت نفت پاکستان درحال ایجاد کانال ارتباطی با نیجریه با هدف فراهم کردن فضای سرمایه گذاری متقابل در صنایع نفت دو کشور است.

    این خبرها در حالی روز به روز در رسانه های پاکستان منتشر می شود که همواره علت عدم واردات گاز از ایران را مشکلات مالی عنوان کرده اند که با این شرایط ظاهرا باید گفت هنوز کشورهایی هستند که نمی خواهند پاکستان به گاز ایران نیازمند شود که ظاهرا این موضوع هرچه سریعتر باید توسط معاونت اموربین الملل وزارت نفت و یا حتی وزارت امور خارجه پیگیری شود تا شاهد به نتیجه رسیدن قرارداد صادرات گاز به پاکستان در دولت دوازدهم باشیم.

    برچسب ها