عصر خودرو

عربستان به سرمایه‌گذاران درباره فروش آرامکو اطمینان داد

عصر بازار- دولت عربستان سعودی به سرمایه‌گذاران درباره پیشرفت برنامه اصلاحات اقتصادی معروف به افق ۲۰۳۰ شامل فروش سهم در غول نفتی آرامکو اطمینان داد.

عربستان به سرمایه‌گذاران درباره فروش آرامکو اطمینان داد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، انتشار اخباری پیرامون بازبینی بخشی از افق 2030 از سوی ریاض، گمانه‌زنی‌هایی را از سوی برخی از تحلیلگران خارجی برانگیخت که ممکن است کل این برنامه در خطر باشد.

    یک تحلیلگر این احتمال را مطرح کرد که ممکن است قدرت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان که مسئول سیاست اقتصادی است، تضعیف شده باشد و مقاومت گسترده در برابر اصلاحات شکل گرفته است. یک تحلیلگر دیگر هم احتمال به تاخیر افتادن فروش سهم آرامکو را مطرح کرد.

    اما علت اصلی نگرانی نسبت به افق 2030 این بوده که این برنامه از زمانی که در سال گذشته به اجرا درآمد، پیشرفت چندانی در کاهش وابستگی اقتصاد عربستان به صادرات نفت نداشته است. این برنامه با اقدامات ریاضتی دشوار، کسری بودجه هنگفت دولتی را کاهش داده اما تاکنون منابع جدید بزرگی از رشد غیرنفتی یا مشاغل را ایجاد نکرده است.

    با این‌همه وزارت اطلاعات عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد ریاض به اصلاحات متعهد مانده و در حال یکدست کردن برنامه اصلاحات به منظور اجرای راحت‌تر آن است.

    ریاض قصد دارد برای تهیه پول به منظور سرمایه‌گذاری مجدد در صنایع غیرنفتی، حدود 5 درصد از سهم آرامکو را به فروش رساند. مقامات سعودی اظهار کرده‌اند قصد دارد فروش سهم آرامکو را تا پایان سال 2018 تکمیل کرده و حدود 100 میلیارد دلار جمع کنند.

    بر اساس گزارش رویترز، وزارت اطلاعات عربستان اعلام کرد ریاض 200 میلیارد ریال (53 میلیارد دلار) برای حمایت

    برچسب ها