عصر خودرو

دبیر کل اتحادیه سراسری صنایع پایین دست پتروشیمی:

استقبال از ورود حقیقی‌ها به رینگ پتروشیمیایی بورس کالا

دستورالعمل حداقل عرضه رعایت شود

عصر بازار- دبیرکل اتحادیه صنایع پایین دست پتروشیمی با حمایت از ورود معامله‌گران حقیقی به رینگ محصولات پتروشیمیایی بورس کالا گفت: این تصمیم باعث می‌شود تا ضمن ایجاد تحرک تنوع خرید نیز در این بازار فراهم شود.

استقبال از ورود حقیقی‌ها به رینگ پتروشیمیایی بورس کالا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، حسین دُر با استقبال از اقدام بورس کالا برای صدور مجوز فعالیت معامله گران حقیقی در رینگ محصولات پتروشیمیایی این بازار گفت: در حال حاضر مشکل بازار صادراتی محصولات پتروشیمی با جایگزین کردن بازارهای جدید تا حد زیادی برطرف شده و بازارهای صادراتی به سمت اروپای شرقی و کشورهای مشترک المنافع (CIS) سوق پیدا کرده است.

    دبیر کل اتحادیه سراسری صنایع پایین دست پتروشیمی با اشاره به عدم فروش کامل کالاهای عرضه شده در بورس کالا، عنوان کرد: این وضعیت باعث شد تا بورس کالا با تجدید نظر نسبت به دستور العمل معاملات محصولات پتروشیمی دوباره با ورود و فعالیت اشخاص حقیقی در تالار معاملات محصولات پتروشیمی موافقت کند.

    وی با بیان اینکه اقدام بورس کالا تحرک خریداران و تنوع میان سلیقه‌های مختلف عرضه و تقاضا را در بازار فراهم می کند عنوان کرد: بر اساس آیین نامه عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا چنانچه محصولات بر اساس مجوزهای صادر شده از سوی سامانه بهین یاب و طی دو مرحله عرضه شوند و خریداری برای آن وجود نداشته باشد اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند متقاضی محموله عرضه شده باشند. این فرآیند باعث می شود تا از پدیده‌هایی همچون خریداری کد معاملاتی نیز جلوگیری شود.

    این مقام مسئول با تاکید بر ضرروت حمایت از اقدام بورس کالا برای ورود حقیقی ها به رینگ محصولات پتروشیمیایی یادآور شد: بطور حتم بورس کالا با نظارت بر روند قیمت ها از بروز هر گونه اخلال در عرضه و تقاضا جلوگیری خواهند کرد.

    دُر از دورنمای روشن بازار محصولات پایه در ماه های آینده سخن گفت و افزود: با توجه به بهبود شرایط تولید برای مجتمع های پتروشیمی ، بازار این محصولات نیز گرم تر خواهد شد . از اینرو ضمن تاکید بر لزوم نظارت بر تداوم عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا باید جداول تعیین حداقل عرضه محصولات مجتمع های پتروشیمی مورد تایید شورای رقابت در این بازار با دقت و بر اساس نیاز کشور مدیریت و کنترل شود.

    وی ادامه داد: در حال حاضر در شورای رقابت بر سر تعیین کف عرضه های محصولات پتروشیمی صحبت های بسیاری شده و علاوه بر ابزارهای سلبی همچون تعیین جرایم و نظارت‌های انبارداری برای جلوگیری از التهاب بازار نیز راهکاری کارآمدی ارایه شده است.

    دُر با اشاره به در پیش بودن ماه های محرم و صفر در تقویم هجری قمری گفت: در این ایام بازار مصرف ظروف یکبار مصرف و نایلون به اوج تقاضای خود در سال می رسد و از این رو بورس کالا باید نسبت به تقاضای پلی استایرن در بازار و تنظیم قیمت های تعادلی در این ایام و همچنین جلوگیری از بروز انحصار فروش از هم اکنون دست به کار شود که به نظر می رسد با توجه به فعالیت دو مجتمع پتروشیمی جدید برای تولید این کالا نگرانی چندانی وجود ندارد.

    برچسب ها