عصر خودرو

۱۰۶میلیارد دلار روسیه در خطر توقیف آمریکا

عصر بازار- زنجیره اقدام های ضدروسی دولت دونالد ترامپ که در تازه ترین اقدام سبب تعطیلی سه مرکز کنسولی-دیپلماتیک روسیه شده است، می تواند شامل توقیف ۱۰۶ میلیارد دلار دارایی این کشور در آمریکا نیز بشود.

۱۰۶میلیارد دلار روسیه در خطر توقیف آمریکا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، یک کارشناس ارشد روس در این زمینه هشدار داد که امکان توقیف دارایی های روسیه در آمریکا در چارچوب افزایش تحریم ها وجود دارد.
    تنش در روابط روسیه و آمریکا در یک هفته اخیر به اوج خود رسیده است.
    آمریکا شنبه هفته گذشته گذشته سرکنسولگری روسیه در سانفرانسیسکو و دو مرکز کنسولی این کشور را در نیویورک و واشنگتن بست.
    به گزارش رسانه های روسی، ماموران امنیتی آمریکا این املاک دیپلماتیک روسیه را بازرسی کردند و هنوز در ساختمان سرکنسولگری حضور دارند.
    مسکو این اقدامات واشنگتن را ناقض قوانین بین المللی خوانده و خواستار توقف فوری آن شده که بی توجهی کامل آمریکا را در پی داشته است.
    روزنامه کامسامولسکایا پراودا چاپ مسکو در مقاله ای به نوشته سمیون باغداساروف مدیر مرکز مطالعه کشورهای خاورمیانه و آسیای میانه، امروز (شنبه) نوشت: اکنون روشن شده که مجازات های واشنگتن علیه مسکو جدی و بلندمدت است. چندی پیش هنوز امید به این بود که ترامپ لایحه مجازات ها را وتو می‌کند، ولی چاره دیگری نداشت.
    نویسنده روزنامه پرشمارگان روسی در ادامه مقاله خود افزوده است: امر اصلی در قانون مجازات های روسیه، ایران و کره شمالی، شدت یافتن نیست. مساله اصلی این است که رئیس‌جمهوری آمریکا در آینده نمی‌تواند این تحریم ها را بدون نظر موافق کنگره لغو کند یا کاهش دهد.
    در مقاله آمده است: وزارت دارایی آمریکا نیز پس از تصویب لایحه، چهار شخص حقیقی و یک شرکت روسیه را هم وارد فهرست مجازات ها کرد.
    باغداساروف در ادامه مقاله خاطرنشان کرده است: آمریکا هرچند نمی‌تواند روسیه را منزوی و فعالیت های مسکو را راکد کند، اما می تواند مشکلات زیادی بوجود آورد.
    مدیر مرکز مطالعه کشورهای خاورمیانه و آسیای میانه افزود: امید بستن به ترامپ به معنی حماقت بود. برای مثال نماینده آمریکا در امور اوکراین از طرف خود رییس جمهوری منصوب شده است و خواب منزوی کردن روسیه را می‌بیند.
    باغداساروف که چند دوره نماینده دومای روسیه بوده در مورد امکان توقیف مبالغ سرمایه گذاری شده مسکو در اوراق قرضه دولت آمریکا که به بیش از 106 میلیارد دلار می رسد، نیز گفت: واشنگتن در زیر پا گذاشتن قوانین خود وسواس ندارد.
    وی به عنوان مثال به تهران اشاره می‌کند که حجم دارایی‌های ضبط شده ایران در آمریکا با حجم سرمایه گذاری های کنونی روسیه در اوراق آمریکایی قابل مقایسه بود.
    کارشناس روس در ادامه با ابراز شگفتی از اینکه روسیه مبالغ هنگفتی را در اقتصاد دشمن بالقوه خود سرمایه گذاری می‌کند نوشت که بعد مقام های روس با سخن گفتن از کمبود بودجه، مردم را به تحمل سختی ها دعوت می کنند.
    باغداساروف به مقام های روسی توصیه کرده است، تجربه ایران به دقت مطالعه شود - زیرا کسی نمی‌توانست تصور کند، دارایی این کشور در آمریکا بلوک می‌شود - ولی جنبه مثبت این است که جمهوری اسلامی تجربه زندگی با وجود مجازات ها و سر خم نکردن در برابر غرب را دارد.
    نماینده سابق دوما در پایان با اعلام اینکه علت این امر (سرمایه گذاری های روسیه در آمریکا) را نمی دانم و چرا مقام های روس به فعالیت طبق روال سابق ادامه می‌دهند، نوشته است، ولی امکان دارد آنان برای درس گرفتن لازم باشد به تهران بروند.
    رئیس انستیتو جهانی شدن روسیه نیز پیشتر هشدار داده بود با توجه به علاقه آمریکا به توقیف اموال کشورهای مخالف، روسیه با مساله حفظ دارایی های خود و همچنین خطر توقیف آنها مواجه است.
    میخاییل دلیاگین رئیس انستیتو جهانی شدن روسیه اواسط مرداد ماه با اغاز موج جدید اقدامات ضدروسی واشنگتن با تحریم قانون تشدید تحریم ها در این کشور در مقاله ای در روزنامه کامسامولسکایا پراودا نوشت: اقدامات متقابل روسیه شامل اخراج بیش از نصف کارکنان سفارت آمریکا و توقیف املاک دیپلماتیک این کشور در مسکو، صحیح اما تأخیر داشت و ناکافی بود.
    دلیاگین افزود: تأخیر در اقدام روسیه روشن است، طرف روسی بجای واکنش به خودداری آمریکا از لغو تحریم های قبلی که به غارتگری شباهت دارد، به اقدام های جدیدی پاسخ می‌دهد که سبب شده روابط دو کشور تا سطح کیفی جدیدی سقوط کند.
    کارشناس روس نوشت: افزون بر این، اقدامات روسیه جزئی بود، زیرا ویلای دوم سفارت آمریکا را توقیف نکرده و به آمریکایی‌ها اجازه داد، همه لوازم انبار را تخلیه کنند، یعنی لطمه واقعی به آنها وارد نشد.
    وی در ادامه مقاله خود تاکید کرده است: مساله اصلی این است که امروز روسیه نه با ضرورت حفظ آبرو یا تعیین شکل روابط با آمریکا بلکه با مساله نجات دارایی های خود مواجه شده است.
    دلیاگین یادآوری کرد: بیش از یک چهارم ذخایر بین‌المللی روسیه در اوراق دولتی آمریکا سرمایه گذاری شده و واشنگتن می‌تواند هر زمان توقیف کند، زیرا پیشتر دهها میلیارد دلار ایران، کره شمالی و سوریه را بلوک کرده است.
    رئیس انستیتو جهانی شدن روسیه در پایان نوشته است: اقدام با تأخیر که به شیوه عمل بوروکراسی مسکو تبدیل شده است، می‌تواند زیان های سنگینی داشته باشد، زیرا توقیف دارایی های روسیه در آمریکا می‌تواند سقوط ارزش روبل را در پی داشته باشد.
    ذخایر طلا و ارز خارجی روسیه به حدود 419 میلیارد دلار رسیده است که بخشی از آن را شمش های طلا و قسمت عمده دیگر را دخایر ارزی و اوراق قرضه خارجی تشکیل می دهد.
    روسیه به لحاظ ذخایر طلا و ارز خارجی در مکان هفتم جهانی پس از چین، ژاپن، سوئیس، اتحادیه اروپا، عربستان سعودی و تایوان قرار دارد.

    برچسب ها