عصر خودرو

عرضه پسته دامغان در بورس کالا

عصر بازار- رئیس سازمان تعاونی روستایی دامغان گفت: پیش بینی می شود همزمان با برگزاری جشنواره پسته دامغان در اواخر شهریور یا اوایل مهر ماه، این محصول هم به صورت فیزیکی و هم گواهی سپرده کالایی در بورس کالا عرضه شود.

عرضه پسته دامغان در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، امید فوقانی رئیس سازمان تعاونی روستایی دامغان از عرضه پسته دامغان در بورس کالا خبر داد و گفت: به تازگی جلسه ای با مسوولان بورس کالا درخصوص عرضه پسته دامغان به صورت فیزیکی و اوراق سپرده کالایی برگزار و مقرر شد تا بعد از فراهم کردن مقدمات لازم این محصول در بورس کالا پذیرش و عرضه شود.

    وی افزود: در این جلسه مقرر شد تا انباری به عنوان انبار مورد نظر بورس کالا که دارای استانداردهای لازم باشد، مشخص شده و ثبت پسته استاندارد تعریف شود تا عرضه پسته دامغان با مقدار معینی در بورس کالا کلید بخورد و بعد از ارائه آموزش های لازم و مهیا کردن شرایط، به مرور عرضه پسته در بورس افزایش پیدا کند.

    فوقانی تصریح کرد: بنابراین طی روزهای آینده بسترها و شرایط لازم برای عرضه پسته دامغان در بورس کالا فراهم می شود و طبق پیش بینی صورت گرفته همزمان با برگزاری جشنواره پسته دامغان در اواخر شهریور یا اوایل مهر ماه، این محصول هم به صورت فیزیکی و هم اوراق سپرده کالایی در بورس کالا عرضه می شود.

    رئیس سازمان تعاونی روستایی دامغان به مزیت های عرضه پسته در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: زمانیکه محصولی در تالار بورس کالا به فروش می رسد، هم خریدار و هم فروشنده از عرضه کالا با استاندارد لازم و همچنین زمان تحویل پول، مطمئن است و دیگر مشکلات ناشی از معامله با تجار ناشناس وجود ندارد. ضمن اینکه قیمتی که روی تابلوی بورس تعیین می شود قابلیت دستکاری توسط دلال ها را نداشته و کشاورز از قیمت محصولی که به فروش می رساند آگاه است و خریدار هم می داند که محصول را با قیمت مناسبی خریداری کرده است.

    وی ادامه داد: بنابراین شفافیت مالی از مزیت های اصلی عرضه محصول در بورس کالای ایران است علاوه بر این حس خوبی که از لحاظ روانی در بازار ایجاد می کند، باعث می شود تا قیمت ها تعدیل شود و نوسان قیمتی وجود نداشته باشد.

    فوقانی هدف از عرضه پسته در بورس کالا را شفافیت قیمتی و مالی دانست و تاکید کرد: با عرضه پسته در بورس کالا آمار و ارقام به صورت آنلاین و حرفه ای قابل رصد شدن است به طوری که آمار دقیق عرضه، تقاضا، محصول مورد معامله شده، استاندارد و همچنین مشخصات خریدار و فروشنده به صورت شفاف مشخص است و به راحتی می تواند برنامه ریزی دقیق و همچنین بازارسازی صورت گیرد زیرا بورس کارشناسانی دارد که در این خصوص به تولیدکنندگان کمک می کنند.

    وی اضافه کرد: علاوه بر این انبارهایی که بورس زیر نظر دارد استاندارد است و  استانداردی که تعیین می شود در انبار قرار می گیرد و خریدار با خیال راحت می تواند آن جنس را خریداری کند بنابراین مشکلات بازار آزاد و سنتی دیگر در آنجا وجود ندارد.

    فوقانی با بیان اینکه پسته کرمان در سال گذشته به صورت آزمایشی در بورس کالا عرضه شد و امسال با تناژ بالاتری عرضه می شود ، افزود: صندوقی تحت عنوان صندوق پسته با همکاری پسته کرمان و رفسنجان راه اندازی شده است که امیدواریم ما هم بتوانیم عضو این صندوق شویم.

    وی در پایان از صادرات پسته تر به بازارهای جهانی خبر داد و گفت: برای اولین بار در ایران و در سال جاری پسته تر دامغان صادر می شود که در حال حاضر صادرات  این محصول از مرحله آزمایشی عبور کرده و مقدمات آن فراهم شده است و اکنون به صورت نیمه تجاری اجرایی می شود و به زودی همزمان با اعلام رسمی آغاز معاملات پسته دامغان در بورس کالا، اولین محموله را به کشور آذربایجان صادر می کنیم.

    برچسب ها