عصر خودرو

سفارش ۱۰۰۰ میلیارد دلاری چین به هواپیماسازی بوئینگ

عصر بازار- چند سال پس از رشد غیرقابل ایرلاین‌های قرار گرفته در خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس که به رسیدن آنها به رتبه‌های برتر جهانی منجر شد، حالا به نظر می‌رسد این بازار رقیبی جدید و بسیار پرقدرت را در کنار خود می‌بیند.

سفارش ۱۰۰۰ میلیارد دلاری چین به هواپیماسازی بوئینگ
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، در شرایطی که گسترده‌ترین ایرلاین‌های امروز فعال در سطح جهان تعداد هواپیماهای فعال‌شان از مرز 400 هواپیما نیز عبور نمی‌کند، چین غولی جدید را معرفی کرده که می‌تواند به تمام تصورات از فعالیت ایرلاین‌ها در جهان رنگی تازه بدهد.

    طبق اعلام شرکت هواپیماسازی بوئینگ چینی‌ها در قراردادی که سال گذشته بررسی آن را نهایی کرده بودند تغییراتی جدید به وجود آوردند و از این‌رو تا سال 2036 میلادی از بوئینگ بیش از 7200 فروند هواپیما خریداری می‌کنند.

    بوئینگ اعلام کرده این قرارداد 20 ساله که ارزش آن بیش از 1000 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود می‌تواند بخش قابل توجهی از فعالیت و توان ایرلاین‌های فعال در سطح جهان را در چین خلاصه کند.

    طبق برآوردهای صورت گرفته چین تعداد مسافران هوایی خود را بیش از 200 میلیون نفر در طول سال تخمین می‌زنند و به نظر می‌رسد این فعالیت برای پوشش دادن تمام نیازهای این افراد و البته جذب مسافران در سطح بین المللی است.

    در جدولی که بوئینگ ارائه کرده جت‌های منطقه‌ای که تعداد صندلی آنها کمتر از 90 نفره است، بخشی از قرارداد چین به حساب می‌آید که در آن 150 فروند هواپیما به این کشور آسیایی تحویل داده خواهد شد.

    هواپیماهای با یک راهرو که ظرفیت 90 تا 230 نفر را دارند اصلی‌ترین بخش از قرارداد چین به حساب می‌آید که در قالب آن بوئینگ باید 5420 هواپیما به ارزشی بیش از 570 میلیارد دلار بسازد. در حوزه هواپیماهای کوچک پهن بدنه نیز چین 940 هواپیما سفارش داده که ارزش تقریبی آنها 260 میلیارد دلار است.

    در هواپیماهای متوسط پهن بدنه که بیش از 300 نفر ظرفیت دارند نیز چین 550 هواپیما را به سبد خرید خود اضافه کرده که ارزش آنها 190 میلیارد دلار خواهد بود. در حوزه هواپیماهای باری و ترانزیتی نیز چین 180 فروند هواپیما خواسته که در مجموع این قرارداد را به 7240 فروند هواپیما می‌رساند.

    تخمین ارائه شده از سوی بوئینگ نشان می‌دهد با تحویل این هواپیماها چین 18 درصد از کل هواپیماهای فعال در جهان را در اختیار خواهد داشت که از نظر برآورد مالی نیز ارزش آنها همین مقدار تخمین زده می‌شود.

    برچسب ها