عصر خودرو

ایران، حلقه اتصال مهم جاده ابریشم جدید در نگاه چینی‌ها

عصر بازار- علاقمندی استراتژیک چین به ایران در حال افزایش است. تولید کنندگان چینی به دنبال راه اندازی فعالیت های جدید در ایران هستند و تهران را یک قطب مهم حمل و نقل و لجستیکی می بینند.

ایران، حلقه اتصال مهم جاده ابریشم جدید در نگاه چینی‌ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، علاقمندی استراتژیک چین به ایران در حال افزایش است. تولید کنندگان چینی به دنبال راه اندازی فعالیت های جدید در ایران هستند و تهران را یک قطب مهم حمل و نقل و لجستیکی می بینند.

    عباس آخوندی، وزیر راه ایران اخیرا گفته، ایران در سال 2017 بر توسعه شبکه حمل و نقل ریلی خود متمرکز شده تا بهتر بتواند خود را با استراتژی حمل و نقل چین در آسیای میانه تطبیق دهد.

    ارتقاء شبکه حمل و نقل ریلی ایران، یک پیش شرط ضروری برای دستیابی چین به دو اولویت تجاری اش، یعنی توسعه تجارت با ترکیه و گسترش دسترسی کالاهای چینی به بنادر ایران در تنگه هرمز به شمار می رود. پکن امیدوار است تا سال 2020 شاهد راه اندازی خطوط ریلی بین منطقه کاشاگار در غرب چین و استانبول ترکیه باشد. خطوط ریلی ایران یک حلقه ارتباطی کلیدی در مسیر عبوری از آسیای میان هو قفقاز به شمار می رود.

    برای رهبران ایران، که تلاش دارند بر اقدامات غرب برای منزوی کردن خود غلبه کنند، چین به منزله یک خروجی مهم برای تجارت و امرو مالی بین المللی به شمار می آید. در حاشیه نشست راه اندازی پروژه یک کمربند یک جاده در پکن که در ماه می برگزار شد، علی طیب نیا، وزیر اقتصاد سابق ایران مذاکراتی را با وزیر دارایی چین در خصوص قراردادهای کمک های توسعه ای قابل توجه به ایران انجام داد که دو طرف انتظار دارند در طی ماه های آینده آنها را به نتیجه برسانند.

    در سا 2015، شرکت های چینی قراردادهایی به ارزش 1.5 میلیارد دلار در ایران به امضا رساندند. از آن زمان به این طرف، ایران به یک بازار مهم برای تجهیزات زیرساختی چین در زمینه ساخت و ساز و انرژی تبدیل شده است. شرکت های چینی در پروژه های مختلف نظیر انرژی، حمل و نقل، فولاد و مواد شیمیایی در ایران فعال اند.

    سونگ ژیپینگ، رئیس گروه مصالح ساختمانی چین، اجرای پروژه های مختلف در ایران توسط شرکت های چینی را یک راه حل «برد-برد» می داند. وی گفت، تولید کنندگان چینی قادر به آوردن خطوط تولید به ایران با حدود 20 تا 30 درصد هزینه دیگر رقبای بین المللی هستند.

    برچسب ها