عصر خودرو

وزیر انرژی روسیه خبر داد

مذاکرات ایران و روسیه برای نهایی کردن قرارداد نفت در برابر کالا

عصر بازار- وزیر انرژی روسیه گفت، ایران و روسیه در حال مذاکره بر روی جزئیات برنامه «نفت در برابر کالا» هستند.

مذاکرات ایران و روسیه برای نهایی کردن قرارداد نفت در برابر کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفت، ایران و روسیه جزئیات برنامه «نفت در برابر کالا» را مورد بررسی قرار خواهند داد.

    وی در حاشیه نشست مجمع اقتصادی شرقی گفت: «ما جزئیات را نهایی می کنیم. موضوع از نظر تسویه مالی مورد بررسی قرار گرفته است.»

    این قرارداد به سال 2014 بر می گردد، یعنی زمانی که ایران تلاش داشت در میان تحریم های غرب، صادرات انرژی خود را افزایش دهد. در آن زمان دو کشور مفاد یک قرارداد تهاتری را مورد بحث قرار دادند که به موجب آن قرار بود مسکو روزانه 500 هزار بشکه نفت از ایران بخرد و در مقابل تجهیزات و کالا به این کشور صادر نماید.

    این قرارداد در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و با زیر سوال رفتن صرفه اقتصادی اش متوقف شد.

    در می 2017 بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران گفت، تهران و مسکو موافقتنامه ای را به امضا رسانده اند که به موجب آن تهران در مقابل دریافت کالا به مسکو نفت خواهد فروخت.

    نواک پیشتر گفته بود، حجم نفتی که قرار است از ایران خریداری شود، 100 هزار بشکه در روز است که به 5 میلیون تن در سال می رسد. وی همچنین گفته بود، شرکت بازرگانی دولتی پرومیسیری ایمپورت روسیه از دولت این کشور موظف شده تا خرید نفت از ایران در قالب این موافقتنامه را انجام دهد.

    آندری لوگانسکی، نماینده تجاری روسیه در ایران گفته، روسیه می تواند در چهارچوب این برنامه 45 میلیارد دلار کالا به ایران عرضه کند.

    ایران و روسیه در طی سال های اخیر اتحاد قدرتمندی را تشکیل داده و تلاش های خود برای تقویت همکاری ها در زمینه های دفعای، تجاری و تعاملات فرهنگی را افزایش داده اند. حجم مبادلات تجاری بین دو کشور بعد از توافق هسته ای و لغو تحریم ها افزایش یافته است.

    برچسب ها