عصر خودرو

بازدهی آیفکس به بیش از ۸ درصد رسید

عصر بازار- هفته منتهی به ۱۷ شهریورماه در حالی شاهد دومین عرضه اولیه فرابورس در سال جاری بودیم که اسناد خزانه اسلامی تحت عنوان «سخاب۵» نیز در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران، پذیرش و سپس عرضه اولیه شد.

بازدهی آیفکس به بیش از ۸ درصد رسید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، طی هفته جاری دومین عرضه اولیه امسال فرابورس با کشف قیمت 12 هزار و 200 ریالی هر سهم شرکت هتل بین‌المللی پارسیان کوثر اصفهان در بازار دوم رقم خورد تا نخستین هتل بازار سرمایه رسما معاملات خود را در بازار سهام فرابورس آغاز کند.

    در همین حال اسناد خزانه اسلامی با نماد «سخاب5» که تا پیش از این در بازار غیررسمی با نرخ سودهای نجومی مورد مبادله قرار می‌گرفت روز چهارشنبه در بازار فرابورس ایران عرضه شد و در حال حاضر دارای نرخ موثر بازده تا سررسید نزدیک به 19 درصدی و نرخ بازدهی ساده 18 درصدی است.

    بازدهی بیش از 8 درصدی آیفکس

    شاخص کل فرابورس ایران در ارتفاع 948 واحدی مبادلات این هفته را پایان بخشید و در حالی نسبت به هفته گذشته 5 واحد افت را تجربه کرد که بازدهی آن نسبت به ابتدای سال به بیش از 8 درصد رسید.

    نگاهی به دادوستدهای انجام شده میان فعالان بازارطی هفته جاری نشانگر آن است که یک هزار و 326 میلیون ورقه بهادار به ارزش 7 هزار و 827 میلیارد ریال در بازارهای 9گانه فرابورس دست به دست شده که در 283 هزار نوبت معاملاتی صورت گرفته است.

    از این میان 639 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 953 میلیارد ریال در بازارهای اول و دوم مورد مبادله قرار گرفت و در بازار پایه نیز 568 میلیون سهم به ارزش 831 میلیارد ریال تغییر مالکیت یافت.

    همچنین در بازار ابزارهای نوین مالی 120 میلیون ورقه بهادار به ارزش بالغ بر 5 هزار میلیارد ریال نقل‌وانتقال یافت که بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی در اختیار اوراق بدهی قرار گرفت. بدین ترتیب 4 میلیون ورقه بدهی به ارزش 3 هزار و 605 میلیارد ریال میان معامله گران دست به دست شد.

    در این بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق گواهی تسهیلات مسکن نیز به لحاظ حجم و ارزش مبادلاتی در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

    هتل و رستوران؛ صدرنشین صنایع فرابورسی

    در میان معاملات خرد بازار سهام و غیر سهام، گروه هتل و رستوران با در اختیار گرفتن 16 درصد از سهم کل و 420 ریال از ارزش مبادلات، در صدر صنایع فرابورسی قرار گرفت که صدرنشینی این گروه تحت تاثیر عرضه اولیه سهام نخستین هتل بازار سرمایه در روز 12 شهریورماه بود.

    رتبه دوم به لحاظ بیشترین ارزش مبادلاتی نیز به گروه فلزات اساسی تعلق گرفت که 14 درصد از ارزش کل را در اختیار گرفت.

    در نهایت روز 12 شهریورماه مصادف با دومین روز مبادلاتی هفته شاهد مبادله بیشترین میزان حجم وارزش معاملاتی بودیم به طوری که در این روز 391 میلیون ورقه بهادار به ارزش 319 میلیارد ریال از سوی سهام‌داران نقل‌وانتقال یافت.

    برچسب ها