عصر خودرو

با ضمانت وزارت اقتصاد ایران ؛

اوبربانک اتریش پروژه های زیرساختی در ایران را تامین مالی می‌کند

عصر بازار- مدیر اوبربانک اتریش اعلام کرد، این بانک در ماه جاری میلادی قراردادی با ایران به امضا خواهد رساند که به موجب آن قادر خواهد بود پروژه های جدید در این کشور را تامین مالی کند.

اوبربانک اتریش پروژه های زیرساختی در ایران را تامین مالی می‌کند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ،مدیر اوبربانک اتریش اعلام کرد، این بانک در ماه جاری میلادی قراردادی با ایران به امضا خواهد رساند که به موجب آن قادر خواهد بود پروژه های جدید در این کشور را تامین مالی کند. این بانک اتریشی از اولین بانک های اروپایی است که از زمان لغو تحریم های ایران تصمیم به همکاری با ایران گرفته است.

    توافق هسته ای ایران و 6 قدرت جهانی که در سال 23015 منعقد شد، موجب لغو بسیاری از تحریم ها علیه ایران شده و راه را برای انعقاد قراردادهای تجاری بین المللی با این کشور هموار ساخته است. اما بسیاری از بانک ها به دلیل تداوم تحریم های یکجانبه دولت آمریکا که می تواند موجب تحمیل شدن جریمه های سنگین به بانک های طرف همکاری با ایران شود، همچنان از تعامل با بانک های ایرانی ترس دارند.

    به گفته فرانز گاسلزبرگر، مدیر اوبربانک، هفتمین بانک بزرگ اتریش، با ترازنامه ای حدودا 20 میلیارد یوروریی (24 میلیارد دلاری) قرار است روز 21 سپتامبر در مقر خود در شهر لینز میزبان مراسمی باشد که در آن مقاماتی از بانک مرکزی ایران و وزارت دارایی این کشور برای امضای قرارداد مذکور حضور خواهند داشت.

    گاسلزبرگر افزود، مدیرانی از 10 تا 12 بانک ایرانی نیز برای امضای موافقتنامه در این مراسم حضور خواهند داشت. این موافقتنامه اوبربانک را قادر خواهد ساخت تا برای شرکت های ایرانی علاقمند به تجارت در ایران تامین مالی اختصاص دهد.

    مدیر این بانک اتریشی افزود: «من فکر می کنم ما اولین بانک اروپایی هستیم (که چنین موافقتنامه ای با ایران منعقد می کنیم).» وی افزود، وی در حال اعتماد کردن به اطلاعات ارائه شده از سوی مقامات ایرانی است.

    «ظاهرا برخی از بانک های آلمانی و ایتالیایی نیز در حال مذاکره هستند.» وی افزود، یک بانک دانمارکی نیز در حال مذاکره با مقامات ایرانی است. وی از اشاره به نام این بانک ها خودداری کرد، اما در ماه ژانویه، دانسکه بانک دانمارک اعلام کرده بود که در حال مذاکره با بانک مرکزی ایران است.

    گاسلزبرگر افزود، موافقتنامه اوبربانک شامل پروژه های شرکت های اتریشی در ایران است که طول مدت آنها بیش از 2 سال باشد و شامل حوزه هایی می شود که قبلا تحت تحریم بودند. اوبربانک همین الان در حوزه هایی نظیر مواد غذایی صادرات به ایران را تامین مالی می کند.

    «ما پروژه های بسیار مهمی در زمینه های زیرساختی، ریلی، سلامت، ساخت بیمارستان، ساخت کارخانه، فوتوولتائیک و برق آبی داریم.»

    اعتبار صادراتی 99 درصد از حجم پروژه هایی را که از سوی نهاد اتریشیچه کنترلبانک، نهاد ناظر اصلی اتریش تایید شود را پوشش خواهد داد.

    این مقام بانکی اتریشی گفت: «یکی از موانع موجود، به دست آوردن تضمین اضافه از سوی جمهوری اسلامی ایران است... ما با بانک مرکزی ایران مذاکره کردیم، اما ظاهرا گارانتی از جانب وزارت اقتصادی و دارایی ایران صادر خواهد شد.»

    با وجود اینکه حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در مارس 2016، سفر خود به اتریش را لغو کرد، مدیران بخش های مختلف تجاری ایران با سفر به این کشور قراردادهای اولیه ای را با صادر کنندگان اتریشی منعقد ساختند.

    برچسب ها