عصر خودرو

صادرات زعفران ۹۰ میلیاردی شد

عصر بازار- براساس آمار گمرک در ۴ ماهه ابتدایی سال ۹۶ بیش از ۱۸ تن زعفران به کشور‌های مختلف صادر شده است.

صادرات زعفران ۹۰ میلیاردی شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، آمار مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی ایران از تجارت خارجی چهار ماهه نخست سال جاری حاکی از آن است که در این مدت بیش از 18 تن زعفران به صورت ساییده شده، پودر در بسته بندی‌های 10 تا 30 گرم و زعفران با بسته بندی کمتر از 10 گرم به کشور‌های مختلف جهان صادر شده است.

    براساس صادرات این حجم زعفران به کشور‌های مختلف درآمد 27 میلیون و 799 هزار و 272 دلاری نصیب کشور شده است.

    لازم به ذکر است که ارزش ریالی این حجم صادرات بالغ بر 90 میلیارد و 231 میلیون و 563 هزار و 140 تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

    در این میان زعفران به 37 کشور جهان صادر شده که از جمله آن‌ها می‌توان به امارات متحده عربی، انگلستان، آلمان، چین، فرانسه، پاکستان، قطر، بحرین، ایتالیا، سنگاپور و فیلیپین اشاره کرد.

    در بین خریداران زعفران از ایران، امارات متحده عربی با خرید بیش از 10 تن زعفران از ایران به بزرگترین مشتری این محصول در این مدت تبدیل شده است که درآمد 16 میلیون و 574 هزار و 962 دلاری را نصیب کشور کرده است.

    همچنین کشور هنگ کنگ با خرید 5 تن زعفران از ایران دومین مشتری این محصول در مدت ذکر شده بوده است که درآمد 8 میلیون و 496 هزار و 244 دلاری را برای کشور کسب کرده است.

    دراین میان قطر بیش از 600 تن زعفران از ایران خریداری کرده که 933 هزار و 840 دلار برای کشور درآمد داشته است.

    گفتنی است در بین خریداران زعفران از ایران کشور‌های ایالات متحده آمریکا، فرانسه، اسپانیا، استرالیا، آلمان و کانادا هریک سهمی داشته و طرفدار زعفران ایرانی هستند.

    چندی پیش انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان زعفران با بیان ضعف‌های موجود در تجارت زعفران خاطرنشان کرد: سالهاست که زعفران به صورت فله و خام به کشور‌های مختلف صادر و سود حاصل از بسته بندی و خرده فروشی نصیب دیگر کشور‌ها می‌شود.

    وی افزود: حدود 85 درصد از زعفران کشور بدون نام و نشان صادر می‌شود که با بی‌توجهی به بحث برندسازی ممکن است بازار جهانی زعفران را تحت تاثیر خود قرار دهد.

    احتشام در ادامه به یکی دیگر از تهدیدات جدی بازار جهانی زعفران اشاره کرد و گفت: افغانستان از لحاظ آب و هوا برای کشت زعفران همانند ایران بوده و زعفران تولیدشده در این کشور کیفیت مطلوبی دارد.

    وی افزود: در سال‌های اخیر با قاچاق پیاز زعفران به افغانستان، این کشور توانسته زعفران در حجم بالا و با کیفیت مناسب تولید کند و باتوجه به اینکه هزینه کارگر در این کشور پایین بوده، امکان اینکه با قیمت پایین‌تر به دیگر کشور‌ها صادر شود زیاد است.

    برچسب ها