عصر خودرو

بهارستان نشینان مطرح کردند:

عطش تالار شیشه‌ای برای رونق واقعی

عصر بازار- هنوز بضاعت بازار سرمایه ایران در مقایسه با بازار پول چندان به چشم نمی‌آید. اما با اوضاع و احوال این روزهای بانک‌ها، اقتصاد ایران دیگر نباید توقع داشته باشد که بانک‌ها، بار اصلی تامین مالی را به دوش بکشند؛ بلکه این بازار سرمایه است که باید وارد گود شده و میدان‌دار تامین مالی پروژه‌های اقتصادی شود.

عطش تالار شیشه‌ای برای رونق واقعی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، موضوعی که البته چندان کار ساده‌ای هم نیست و شاید یک سنت‌شکنی اساسی در اقتصاد ایران به شمار آید؛ هر چه باشد، این بانک‌ها بودند که خود را پدرخوانده تامین مالی اقتصاد ایران می‌دانستند و می‌دانند. این موضوع ایجاب می‌کند تا متولیان بازار سرمایه برای افزایش وزن و نفوذ این بازار در حوزه‌های تصمیم ساز کشور در جستجوی یک راه حل برای رونق این بازار پر طرفدار باشند. با فروکش کردن تب و تاب رای اعتماد وزرای دولت دوازدهم و مشخص شدن تیم اقتصادی دولت برای 4 سال آینده، اکنون فعالان بازار سهام منتظرند عملکرد دولت دوازدهم را محک بزنند، فعالان بازار سرمایه معتقدند همه‌‌ چیز برای جهش بورس و رونق واقعی در این بازار پرطرفدار که همواره از سوی همه اقشار جامعه از مدیران شرکت‌ها تا مردم عادی مورد توجه قرار دارد، آماده است اما همه این انتظارات بستگی به سیاست‌های دولت دوازدهم دارد. تقریبا 4 سال است که بازار سهام وارد یک دوره رکود فرسایشی شده و اینکه عملکرد اقتصادی دولت دوازدهم چه دستاوردهایی برای بازار سهام خواهد داشت، باید منتظر ماند و دید. در همین حال، نمایندگان مجلس معتقدند بازار سرمایه زمانی می‌تواند در مسیر رشد و رونق قرار گیرد که تیم اقتصادی دولت دوازدهم برنامه منسجم و فراگیری برای اقتصاد داشته باشد تا بازارهای مختلف به رشد متوازن و پایدار برسند. از سوی دیگر با توجه به اینکه بازار سرمایه ایران دارای قوانین خوبی است و به جرات می‌توان گفت، این بازار نسبت به برخی از بخش‌های دیگر اقتصادی قوانین بهتر و با ثبات‌تری دارد، بنابراین انتظار می‌رود  پس از چند سال رکود دولت دوازدهم قادر باشد با اجرای سیاست‌های جدید اقتصادی بازار سهام را تقویت کند. دیدگاه‌های چند تن از نمایندگان مجلس در این باره را می‌خوانید.

    یوسفیان ملا: هدایت نقدینگی‌های سرگردان
    عزت الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره چگونگی رونق بازار سرمایه در دولت دوازدهم، گفت: در گام اول باید نقدینگی‌های سرگردان در جامعه را به سمت بازار سرمایه هدایت کنیم . در حال حاضر با اقداماتی که از سوی بانک مرکزی صورت می‌گیرد، نمی‌توان به جذب نقدینگی در بازار بورس امیدوار بود.
    نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی به کاهش نرخ سود بانکی اشاره کرد و افزود: با دستورالعمل شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود بانکی نه تنها نقدینگی‌های سرگردان در جامعه به بازار سرمایه هدایت نخواهد شد بلکه مردم سپرده‌های خود را از بانک‌ها خارج و در بازارهای موازی سرمایه گذاری خواهند کرد.
    وی ادامه داد: با توجه به اینکه در حال حاضر بازار بورس و سهام رونق آنچنانی ندارد، این پول قطعا به مسیری می‌رود که ضد اشتغال خواهد بود. حتی ممکن است به سمت بازار مسکن یا خرید سکه و ارز خارجی برود که در این صورت زیان شدیدی را متحمل خواهیم شد.
    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در کشورهایی که سود سپرده کاهش می‌یابد سپرده خارج شده به سمت تولید و اقتصاد سالم هدایت می‌شود، اما ما برای این کار ریل گذاری نکرد‌ه‌ایم و درب‌های سرمایه‌گذاری اطمینان آور در کشور ما به روی مردم باز نیست و مردم قدرت انتخاب در سرمایه گذاری را ندارند که اگر کسی خواست پولش را از بانک خارج کند، به مسیر اشتباهی نرود.
    یوسفیان ملا به شرایط اقتصادی کشور اشاره و اظهار کرد: ما برای آباد کردن یک بخش یا حداقل آرام کردن یک بخش، دست به تخریب بخش دیگری می‌زنیم و مشکلاتی در بخش‌های دیگر بروز می‌کند. اگر در بخش‌های دیگر این آمادگی وجود داشت که بانک‌ها میزان سپرده‌گذاری را کاهش دهند و در عوض این سپرده‌ها به بخش‌های دیگر هدایت می‌شد، در آن صورت می‌شد گفت که اگر از خروج سپرده‌ها زیان می‌بینیم در جای دیگر سود سرشاری از رونق بورس و افزایش تولید عایدمان خواهد شد.
    نماینده مردم آمل در مجلس تصریح کرد: عملکرد بورس نیز تابعی از وضعیت اقتصاد است و با توجه به رکود اقتصادی به طور طبیعی نمی‌توان انتظار داشت بورس رونق چندانی داشته باشد؛ بنابراین باید برنامه ریزی‌ها به نحوی باشد که از رکود خارج شویم.
    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: تیم اقتصادی دولت دوازدهم باید برنامه منسجم و فراگیری برای اقتصاد داشته باشد تا بازارهای مختلف به رشد متوازن و پایدار برسند.
    یوسفیان ملا با اشاره به برنامه‌های مجلس برای تقویت بازار سرمایه گفت: مجلس به دنبال اجرایی شدن قوانینی است که به نفع بازار سرمایه باشد از جمله قوانین کسب و کار و قوانین رفع موانع تولید و این مهم را در دستور کار روزانه خود قرار داده است. در حالی که نظارت بر روند اجرایی شدن این قوانین نیز از اولویت‌های مجلس است و اگر مجلس همین روند را ادامه دهد، اتفاقات خوبی در آینده به وقوع می‌پیوندد.

    حسن پوربیگلری: بورس تقویت می‌شود
    شهباز حسن پوربیگلری دیگر عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز با بیان اینکه سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم توانست آرامش نسبی را به اقتصاد بازگرداند، پیش‌بینی کرد، دولتمردان در 4 سال آینده شرایطی را فراهم کنند که سرمایه‌های بیشتری جذب بازار سهام شود.
    نماینده سیرجان و بردسیر در مجلس گفت: رشد بورس را مرتبط با اتخاذ سیاست‌های اقتصادی می‌دانیم و پیش‌بینی می‌کنیم بعد از استقرار کابینه دوازدهم بازار سهام تقویت شود.

    کریمی: کاهش بوروکراسی حاکم
    همچنین علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به دو مشکل بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در بازار سرمایه با دو مشکل اصلی روبه‌رو هستیم؛ یکی اینکه حجم بازار سرمایه در مقایسه با بازار پول بسیار کم و پایین است و این باعث می‌شود نیازمندی‌هایی که افراد و فعالان اقتصادی برای فاینانس فعالیت‌های خود (چه سرمایه اولیه ایجادی و چه سرمایه در گردش) دارند، به طور طبیعی به سمت بازارهای پولی حرکت کنند. برهمین اساس باید تدابیری اندیشیده شود تا حجم بازار سرمایه افزایش یابد و تقاضا به سمت این بازار سوق پیدا کند.
    نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: در اقتصاد کشور همواره رقابتی بین بازار پول و بازار سرمایه برای جذب نقدینگی وجود داشته و دارد. باید این موضوع را پذیرفت که با توجه به نقش گسترده بازار پول، بانک‌ها در جذب سپرده‌های مردم همواره عملکرد قویتری نسبت به بازار سرمایه داشته‌اند.
    وی ادامه داد: نکته دیگر پیش‌بینی ابزارهای مالی متنوع و مناسب است تا بتواند این نیاز را برای فعالان اقتصادی در بخش‌های مختلف فراهم کند.
    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم تقویت بازار سرمایه افزود: به کارگیری ابزار نوین در بازار سرمایه یکی از عوامل مهم در تقویت این بازار است. بنابراین برای تامین مالی پروژه‌ها از طریق بازار سرمایه می‌توان از روش‌های متنوع استفاده کرد.     
    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بحث بوروکراسی حاکم بر بازار سرمایه را از دیگر مشکلات بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: پیچیدگی‌ها، مراحل متعدد و بعضا سختگیرانه‌ای که در بازار سرمایه وجود دارد، باعث می‌شود فعالان اقتصادی کمتر تمایل به سمت بازار سرمایه برای تامین منابع مالی طرح‌ها و پروژه‌های خود داشته باشند.
    کریمی تاکید کرد: باید در بازار سرمایه تحولی ایجاد شود تا شاهد توسعه تامین مالی از طریق این بازار برای پروژه‌ها بود.

    دلخوش: پیاده سازی قوانین بورس
    کاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با بیان اینکه بورس استحکام، ثبات و ظرفیت‌های لازم را برای رشد دارد، افزود: بازار سهام از ضعف‌ها و مشکلات عدیده‌ای رنج می‌برد که برای حل آنها، ارائه راهکارهای اجرایی از سوی تیم اقتصادی دولت دوازدهم امری ضروری به نظر می‌رسد.
    نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی افزود: بورس تهران در مقایسه با سایر بورس‌های جهان، جوان است اما با وجود مشکلات در این بازار توانسته عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش بگذارد.
    وی اظهار کرد: در چند سال اخیر شاهد تدوین چند قانون جدید در بازار سرمایه بودیم اما با توجه به تلاش‌های زیادی که برای تدوین و تصویب این قوانین صورت گرفت، امروز شاهد به بار نشستن آنها بدانگونه که انتظار می‌رفت، نیستیم و هنوز د‌ر خصوص پیاده‌سازی قوانین بورس اقدامات جدی صورت نگرفته است.
    سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از نبود شفاف‌سازی، آموزش مردم و مشخص نبودن جایگاه کالاهای قابل عرضه در بورس به عنوان مشکلات بازار سرمایه نام برد.

    برچسب ها