عصر خودرو

بورس در انتظار رونق

عصر بازار: بورس اوراق بهادار تهران نخستین هفته کاری از آبان را با افت ۴/ ۰درصدی شاخص به پایان برد تا بخش عمده‌ای از بازدهی خود که پس از اعلام طرح خروج از رکود کسب کرده بود را از دست بدهد.

بورس در انتظار رونق
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در هفته پایانی مهرماه بازار سهام به دلیل ارائه برنامه خروج از رکود دولت با جهش مثبتی مواجه شد که در نهایت تغییرات شاخص را از زیان به مثبت یک درصد رساند اما این امر با ارائه گزارش‌های 6ماهه شرکت‌ها رو به عقبگرد گذاشت در حالی که شمار قابل ملاحظه‌ای از شرکت‌ها با تعدیل منفی و توقف نماد مواجه هستند بازار در هفته گذشته و در حالی که تنها 4 روز فعالیت داشت با کاهش قابل ملاحظه آمار فعالیت مواجه بود به گونه‌ای که ارزش معاملات با کاهش چشمگیر 66 درصدی تنها به 171میلیارد تومان بالغ شد و شمار خریداران نیز با کاهش 53درصدی تنها به 28هزار و 669نفر رسید. تردید در مورد میزان جدیت دولت در اجرای طرح خروج از رکود و همچنین گزارش‌های 6ماهه شرکت‌ها که در آن اکثر شرکت‌ها با کاهش سود‌آوری و فروش مواجه شدند دلیل این افول در بازار بود. از این رو اکثر کارشناسان بازار در انتظار تشریح ابعاد کمی برنامه خروج از رکود دولت هستند. در آخرین تحول در این زمینه در جلسه‌ای با حضور مدیران عامل و مسوولان اعتبارات بانک‌ها، جزئیات بانکی بسته اقتصادی دولت تبیین شد؛ به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در این جلسه با مهم دانستن نقش بانک‌ها در خروج اقتصاد از رکود خواستار حرکت هماهنگ و هم‌جهت بانک‌ها در این مسیر شد و افزود: اجرای این طرح‌ها باید به گونه‌ای باشد که هیچ یک از اقشار جامعه احساس تبعیض نکند و تمامی سطوح جامعه از آن برخوردار شوند.

    بر اساس تصمیم گرفته شده در تیم اقتصادی دولت، قرار است جزئیات بانکی بسته اقتصادی دولت در نیمه اول آبان‌ماه اعلام و پس از آن برای مدت 6 ماه به اجرا درآید. در همین حال در کنار تحولات اقتصادی داخلی در بازارهای جهانی مجددا بهای نفت کاهش یافته و این در حالی است که خبرگزاری‌ها از کاهش فروش نفت کشورمان خبر می‌دهند. رویترز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ماه اکتبر به علت تعمیرات پالایشگاه‌ها و آرام شدن تقاضا در آستانه زمستان به کمترین رقم در 7 ماه گذشته رسید. به علت قیمت‌گذاری‌های جذاب ایران به نسبت دیگر تولیدکنندگان، هنوز بارگیری میعانات گازی (نفت بسیار سبک) این کشور برای دومین سال متوالی بسیار زیاد است.

    به گفته این منبع آگاه، ایران در ماه جاری 1.07 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی صادر کرده است که از ارقام اصلاح شده در ماه سپتامبر 13 درصد کمتر است و کمترین رقم از ماه مارس به‌شمار می‌رود. در بازار نفت بهای هر بشکه نفت برنت به 48دلار کاهش یافته است، بهای فلزات نیز در بازار جهانی کاهش داشته است، بهای هر تن مس به 5هزار و 179دلار رسیده است. بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و 434دلار، یک هزار و 708دلار و یک هزار و 719دلار رقم خورده است. در بازار جهانی سنگ آهن روزهای اخیر در بازار نقدی سنگ‌آهن تمایل به خرید کمی بهتر شده و قیمت کمی بالا رفته با این حال فعالان بازار این بهبود را موقتی می‌دانند. متوسط قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد وارداتی به چین با 25 سنت رشد به 51 دلار بر هر تن خشک سی اف آر چین رسیده است. اغلب کارشناسان معتقدند فضای چندانی برای رشد قیمت سنگ آهن وجود ندارد چون قیمت سنگ‌آهن در بنادر چین نزولی است و بازار در کل ضعیف است. مازاد عرضه ماندگار است و پیشنهادات زیادی در بازار دیده می‌شود. به گزارش «ایفنا»، از طرفی در بازار بیلت چین باز هم قیمت کمی افت داشته و به 256 دلار و 72 سنت در هر تن رسیده است و نشان می‌دهد که بازار فولاد چین همچنان در سرازیری است.

    در بازار چه خبر بود؟
    بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل اما همچنان کم انگیزه بود که در آن بازگشایی برخی از نمادهای بزرگ در کنار رشد قیمتی برخی نمادها در نهایت به تاثیر کمتر از یک واحدی شاخص منجر شد وشاخص با رشد 69/ 0 واحدی به رقم 62هزار و 923رسید. در روز چهارشنبه برخی از نمادهای بزرگ بازگشایی شدند؛ نمادهای فولاد مبارکه بعد از افزایش سرمایه از 5هزار به 7هزار میلیارد تومان با افت 8درصدی قیمت، ایران خودرو پس‌از تعدیل منفی از 221ریال به 57ریال و افت 7/ 5 درصدی و نفت بهران پس از تعدیل منفی از 2هزار و 266ریال به هزار و 823ریال مهم‌ترین‌ نمادهایی بودند که بازگشایی شدند. همچنین نمادهای الکتریک شرق بعد از تعدیل منفی از 111ریال به 11ریال، ریخته‌گری ایران بعد از اعلام زیان، موتورسازان تراکتور پس از تعدیل منفی از 267ریال به 150ریال و فجر پس از تعدیل منفی از 782ریال به 407 ریال در کنار گرجی بعد از تعدیل مثبت از 224ریال به 284ریال از دیگر نمادهایی بودند که روز چهارشنبه بازگشایی شدند.

    در بازار روز چهارشنبه اگر چه جابه‌جا‌یی بلوک‌هایی از اوراق پذیرفته شده در بازار حجم معاملات را بالا برد اما همچنان معامله‌گران از خریدهای گسترده خود‌داری می‌کنند. از دیدگاه معامله‌گران خریدهای گسترده احتمالا نیازمند حمایت ملموس دولت از بازار سهام یا تغییر عمده در شرایط بنگاه‌های اقتصادی موجود در بازار است، امری که هیچ کدام در شرایط کنونی در بازار به چشم نمی‌خورد.

    تمرکز برنمادهای زیان‌ده
    در بازار روز چهارشنبه برای دومین روز پیاپی نماد پلی اکریل ایران که شرکتی به شدت زیان‌ده و دارای بدهی بانکی سنگین است در سایه حضور نقدینگی برخی از معامله‌گران با صف خرید مواجه بود. پلی‌اکریل که در 6سال اخیر همواره و تنها با یک استثنا جزو زیان‌ده‌ها بوده و حقوق صاحبان سهام شرکت منفی است، در حالی با صف خرید همراه بود که در چند هفته اخیر برخی نمادهای زیان‌ده به‌ویژه نمادهای قندی موجب برهم خوردن جریان بازار شده و نگرانی‌هایی را در مورد جریان بازار به همراه آورده‌اند.  اکثر کارشناسان خواستار انتقال نمادهای زیان‌ده به فرابورس یا برداشتن حجم مبنا و دامنه نوسان برای صف‌های این‌چنینی برای عدم درگیر شدن سهامداران خرد هستند. در بازار چهارشنبه جریان انتشار اطلاعیه‌ها و شفاف‌سازی‌ها ادامه داشت به‌گونه‌ای که شمار قابل‌ملاحظه‌ای از شفاف‌سازی‌ها به روی کدال رفت. در گروه معدنی، توسعه معدنی وصنعتی صبا‌نور براساس گزارش شفاف‌سازی درخصوص تغییر در پیش‌بینی درآمد هر سهم سال 1394 اعلام کرد: کاهش شدید قیمت سنگ آهن و کنسانتره صادراتی در مهر ماه سال 1394 باعث تعدیل با اهمیت مبلغ فروش پیش‌بینی شده در 6ماه دوم سال 1394 شده است. همچنین طی آخرین پیش‌بینی که در تیر ماه سال 1394 صورت گرفته، قیمت فروش سنگ‌آهن و کنسانتره به‌صورت FOB بندر امام به ترتیب مبلغ 27 و 55دلار در نظر گرفته شده است که این مبالغ با توجه به تغییرات شدید قیمت در مهرماه، برای 6ماه دوم سال مبلغ 20 دلار و 45 دلار در نظر گرفته شده که در اثر این تغییر نرخ جمعا به مبلغ 183 میلیارد ریال تعدیل سود صورت پذیرفته است.

    همچنین تحقق 325.10 میلیون ریال زیان ناشی از خرید و فروش شمش و میلگرد از محل مطالبات شرکت مادر (شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات)و پیش‌بینی تحقق مبلغ 14280 میلیون ریال زیان ناشی از فروش سنگ آهن خریداری شده از محل مطالبات شرکت مادر جهت تامین نقدینگی به منظور اجرای پروژه‌ها از جمله دلایل تعدیل اخیر شرکت بوده است. در گروه غذایی نیز شرکت بیسکوئیت گرجی براساس گزارش شفاف‌سازی درخصوص پیش‌بینی درآمد هر سهم خود بر اساس عملکرد واقعی 6 ماهه نخست سال خاطر‌نشان کرد پیش‌بینی فروش محصولات شرکت به‌صورت خطی نبوده و 6/ 12 درصد آن نباید در 6 ماه اول سال محقق شود،چرا که فروش محصولات در 6 ماه اول سال به علت تعطیلات نوروز، ماه مبارک رمضان و تعطیلی مدارس بسیار کمتر از 6 ماه دوم سال است و روند فروش در سنوات گذشته این موضوع را تایید می‌کند لذا در 6 ماه اول 30درصد فروش بودجه محقق شده و پیش‌بینی می‌شود 70 درصد باقی‌مانده در 6 ماه دوم سال محقق شود، همچنین درآمد‌های غیر‌عملیاتی شرکت سود حاصل از سپرده بانکی وجه افزایش سرمایه شرکت است که در نیمه دوم سال پیش‌بینی می‌شود این وجه وارد ساختار مالی شرکت شده و در گردش قرار گیرد، در این‌صورت عملا سود حاصل از سپرده وجود نخواهد داشت.

    کمبود نقدینگی مشکل شرکت‌های خودرویی
    در گروه خودرویی در حالی که برخی آمار اولیه در ماه‌های گذشته نشان از کاهش خرید خودرو داشته است، برخی خبرهای دریافتی از مشکل شدید نقدینگی شرکت‌های خودرویی برای تولید حکایت دارد.این مشکل سبب شده است برخی از خودروسازان به‌رغم وجود تقاضا برای مدل‌های خاصی نتوانند نقدینگی کافی را برای تولید فراهم کنند.گفته می‌شود برخی از خودرو‌سازان در حالی که منتظر دریافت وام‌های ارزان از بانک مرکزی هستند ناچار به دریافت وام‌های گران‌قیمت در هفته‌های اخیر شده‌اند.

    در گروه خودرویی، شرکت صنایع ریخته‌گری ایران براساس گزارش شفاف‌سازی عوامل با‌اهمیت در کاهش سود پیش‌بینی شده بودجه اعلام شده با پیش‌بینی اولیه به دلیل کاهش حاشیه فروش 34 میلیارد ریالی در اثر تغییرات ترکیب تولید و فروش محصولات پیچیده از نظر طراحی و مهندسی (سیلندر و سرسیلندر)به محصولات ساده به مقدار حدودا 3 هزار تن و برخی از تغییرات در بودجه شرکت بوده است.
    در گروه صنایع چوبی فیبر ایران نیز که از شرکت‌های زیر‌مجموعه سرمایه‌گذاری ملی به‌شمار می‌رود، دلایل تحقق 265ریال زیان خود را در اطلاعیه شفاف‌سازی بیان کرد؛ به نوشته علی منصوری توقف عملیات شرکت موجب بروز این زیان شده است.

    در گروه پتروشیمی، پتروشیمی لاله در شش ماه نخست امسال با استفاده از ١۰٦ درصد ظرفیت اسمی خود توانست ١٧٢ هزار تن محصول تولید کند. به گزارش روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، امسال پتروشیمی لاله که ظرفیت اسمی آن به ٣۰۰ هزار تن در سال می‌رسد، برنامه تولید بیش از ٣۰٥ هزار تنی را برای خود هدفگذاری کرده است، این پتروشیمی توانسته است در نیمه نخست امسال بیش از 73/ 0 درصد از کل تولید کشور را به خود اختصاص دهد.

    در گروه واسطه‌گری مالی توسعه صنعتی نتوانست بلوک آلومینیوم ایران خود را به فروش برساند. در گروه بانکی نیز مدیرعامل بانک شهر که درصدد افزایش سرمایه 100 درصدی این بانک است، با اعلام دریافت مجوز مرحله سوم ارزی مزایای این امکان جدید را اعلام کرد. پور‌زرندی با اشاره به مزایای این مرحله گفت: با دریافت این مجوز، شرایط ایجاد شعبه و نمایندگی خارج از کشور نیز فراهم و این بانک عضو بازار اصلی بین بانکی در ارز ایران خواهد شد. همچنین دریافت اعتبارات بلندمدت ارزی مانند فاینانس و ریفاینانس، صندوق توسعه ملی و یوزانس چندساله از دیگر مزایایی است که با دریافت مرحله سوم ارزی محقق خواهد شد. در این گروه روز پنج‌شنبه بانک مرکزی در خبری مدعی قبول مسوولیت موسسه میزان از سوی بانک صادرات شد. در حالی که این خبر احتمالا نیازمند شفاف‌سازی بیشتر به‌ویژه در بعد هزینه‌های پرسنلی و سپرده‌گذاران میزان است.

    در گروه مخابرات وزیر ارتباطات ایران در حضور نخست‌وزیر عراق از آمادگی بخش خصوصی و از جمله اپراتور بزرگ ایران در مشارکت پروژه اپراتور چهارم عراق خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمود واعظی در دیدار با نخست‌وزیر عراق با اشاره به تفاهمات و توافقات صورت گرفته، از عزم و اراده وزارت ارتباطات و شرکت‌های بخش خصوصی همراه در توسعه همکاری‌های مشترک در حوزه ICT و ارتباط مستقیم شبکه‌های دو کشور خبر داد و گفت: در هفته جاری آماده‌سازی زیرساخت‌ها جهت برگزاری هر چه مطلوب‌تر مراسم اربعین حسینی و ارائه خدمات گسترده ارتباطی و اینترنتی صورت خواهد گرفت.


     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها