عصر خودرو

تولید نفت ایران به ۴میلیون بشکه در روز نزدیک شد

عصر بازار- بازار جهانی نفت در هفته اخیر و همزمان با هفته نخست سپتامبر شاهد تحولات مثبتی از جمله افزایش سطح پایبندی ها به توافق جهانی کاهش تولید نفت از سوی اعضای اوپک در ماه اوت (مرداد - شهریور) و اعلام آمادگی برخی کشورهای عضو و غیرعضو این سازمان برای تمدید این توافق بود.

تولید نفت ایران به ۴میلیون بشکه در روز نزدیک شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین ، اوپک در ماه اوت 2017 (مرداد - شهریور) شاهد پایبندی 89 درصدی اعضای آن به توافق جهانی کاهش تولید بود که کاهش عرضه را بیشتر مدیون لیبی است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، تولید نفت اعضای این سازمان در مقطع یاد شده با 170 هزار بشکه در روز کاهش، نسبت به بالاترین میزان خود (در ژوئیه 2017 میلادی) به 32 میلیون و 830 هزار بشکه در روز رسید.

    بیشتر این کاهش به علت افزایش نا آرامی ها در لیبی و رسیدن تولید نفت آن به میانگین 900 هزار بشکه در روز است.

    کاهش عرضه نفت لیبی و سپس نیجریه، عربستان و عراق در مقطع یادشده سبب شد میزان پایبندی اوپک به توافق جهانی کاهش تولید پنج درصد نسبت به ماه ژوئیه افزایش یابد، اما همچنان کمتر از رکورد 90 درصدی در سال جاری میلادی است.

    بلومبرگ نیز در گزارشی اعلام کرد که «جبار اللعیبی»، وزیر نفت عراق در حمایت از توافق اوپک گفته است؛ تولید روزانه نفت این کشور در حال حاضر، چهار میلیون و 320 هزار بشکه و کمتر از چهار میلیون و 350 هزار بشکه ای است که در خلال توافق کاهش تولید متعهد به تولید آن شد.

    اللعیبی با متعهد خواندن عراق به توافق کاهش تولید گفت: بغداد آمار دقیقی از میزان محموله های اقلیم نیمه خودمختار کردستان که حدود یک دهم تولید این کشور را تشکیل می دهد، ندارد اما طبق آمار رسیده از بلومبرگ تولید نفت این کشور در مجموع در ماه اوت با اندکی کاهش نسبت به ماه پیش از آن، چهار میلیون و 490 هزار بشکه در روز بوده است.

    در نشست ماه نوامبر اوپک و غیراوپک قرار است تمدید یا عدم تمدید توافق کاهش تولید بررسی شود.

    اللعیبی آمادگی عراق را برای ادامه پایبندی به توافق یادشده در صورت تمدید آن برای پس از ماه مارس 2018 میلادی نیز اعلام کرده است.

    از سویی «آرکادی دیوورکوویچ»، معاون نخست وزیر روسیه نیز از احتمال حمایت این کشور از تمدید دوباره توافق کاهش تولید اوپک خبر داده است.

    به اعتقاد وی؛ این توافق به توازن بازار نفت کمک کرده است.

    دیوورکوویچ احتمال داده توافق اوپک دوباره تمدید شود، گرچه برای اعلام نتجه قطعی زود است و 6 ماه دیگر زمان باقی است اما بر اساس ارزیابی های اولیه، این توافق در بازار موثر واقع شده است و وزارت انرژی روسیه به دقت پایبندی این کشور به تعهد کاهش تولید را نظارت می کند.

    ضمن اینکه روسیه به عنوان یک کشور غیراوپکی، همچنان به توافق کاهش تولید پایبند بوده و تولید خود را در ماه اوت (مرداد- شهریور) به 10 میلیون و 910 هزار بشکه در روز رساند که کمترین میزان در یک سال اخیر است.

    این در حالی است که این میزان در ماه پیش از آن10 میلیون و 950 هزار بشکه بوده است.

    البته علت این کاهش، توقف موقت برداشت نفت «گازپروم نفت» از میدان های فراساحلی قطب در پی تعمیر و نگهداری ذکر شد.

    پیش از این، پایین ترین میزان تولید این کشور مربوط به ماه اوت 2016 میلادی با میزان 10 میلیون و 710 هزار بشکه در روز بود.

    در این مقطع، اوپک نیز با کاهش صادرات نفت از سوی اعضای خود روبرو شد، عربستان در ماه اوت به وعده محدود کردن صادرات نفت خود به 6 میلیون و 600 هزار بشکه در روز عمل کرده و این سبب شد تا کل صادرات نفت اوپک در ماه گذشته میلادی به 25 میلیون 897 هزار بشکه در روز برسد.

    البته همه اعضای اوپک به جز 5 عضو میزان صادرات نفت خود را کاهش داده اند.

    صادرات نفت 5 کشور ایران، الجزایر، آنگولا، کویت و نیجریه نیز افزایش داشته است.

    صادرات نفت ایران و نیجریه، ماه اوت بیشترین رشد ماهیانه را در سال 2017 داشته است.

    **چه چیزی توافق کاهش تولید را تهدید می کند؟

    از جمله مسائلی که اوپک و توافق اخیر را تهدید می کند، افزایش ذخایر نفت جهان است. چنانچه چین از یک دهه گذشته، ذخیره سازی راهبردی نفت خام را در دستور کار خود قرار داده است.

    بر اساس اعلام یک شرکت فناوری، انتظار می رود چینی ها 600 میلیون بشکه نفت خام تا ماه می سال 2016 میلادی ذخیره کرده باشند که این رقم، بیشترین میزان برآورد از ذخایر نفت خام چین تاکنون است.

    همچنین از آن زمان به بعد، میزان انباشت ذخایر نفتی چین رو به افزایش است و احتملا متجاوز از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا باشد که رقم 678 میلیون و 900 هزار بشکه تا هجدهم ماه گذشته میلادی ثبت شده است.

    در سال جاری میلادی نیز حجم واردات نفت خام به چین رکورد زده و به گفته تحلیلگران بازار، به طور میانگین روزانه حدود 8 میلیون بشکه نفت خام به چین ارسال شده است.

    این در حالی است که بیشتر آنها، در مخازن چینی ها ذخیره می شود و به زودی همه مخازن این کشور پر می شود و به نگرانی اوپک در راستای کنترل قیمت منجر خواهد شد.

    علاوه بر چین، کره شمالی نیز تصمیم به ایجاد ذخایر راهبردی نفت گرفته است.

    منابع دولتی کره شمالی، اعلام کردند که این کشور با پیش بینی افزایش تحریم‌های بین المللی، از آغاز سال جاری میلادی برای ساخت تاسیسات ذخیره سازی با ظرفیت یک میلیون تن (معادل هفت میلیون و 147 هزار بشکه) نفت خام، برنامه ریزی کرده است.

    حجم یاد شده، معادل یک دوم تا دو سوم از مجموع واردات سالانه نفت خام کره شمالی است.

    کره شمالی سالانه یک میلیون و 500 هزار تا دو میلیون تن نفت وارد می‌کند که 90 درصد آن از چین تامین می‌شود.

    با همه این، ذخایر جهانی نفت کاهش یافته است و انتظار می رود که تقاضا و قیمت نفت رو به افزایش برود.

    «آمریتا سن»، تحلیلگر ارشد نفت در شرکت «انرژی اسپکتس» بر این عقیده است که تقاضای جهانی برای نفت افزایش و بازار در سه ماه اخیر به شکل قابل توجهی بهبود یافته است.

    سن گفت: اگر منتظر رشد تقاضای جهانی برای نفت هستید، اکنون تقاضا برای این کالا واقعا جهش کرده است و برخلاف سطح بالای تولید، قیمت نفت باید بالاتر برود.

    وی پیش بینی کرده که افزایش قیمت نفت به این دلیل است که در طول هفته‌ها و ماه‌های گذشته حجم ذخایر انبارهای نفتی با سرعتی باور نکردنی کاهش یافته‌اند.

    **تحولات بازار نفت ایران/ رشد تولید نفت

    تحقیقات رویترز در هفته گذشته نشان می دهد که تولید روزانه نفت ایران در ماه اوت 2017 میلادی با 10 هزار بشکه افزایش نسبت به ماه پیش از آن به سه میلیون و 790 هزار بشکه رسید.

    تولید روزانه نفت ایران در ماه ژوئیه سه میلیون و 780 هزار بشکه بوده است.

    **افزایش صدور نفت

    بر اساس تحقیقات رویترز؛ بیشترین افزایش صادرات در میان اعضای اوپک در ماه اوت مربوط به ایران بوده که صادراتش با 182 هزار بشکه افزایش نسبت به ماه جولای به 2 میلیون و 698 هزار بشکه در روز رسید.

    آمارهای رسمی و داده های حاصل از رصد نفتکش ها نیز نشان داد که صادرات نفت ایران به مشتریان عمده آسیایی اش در ماه ژوئیه (تیر - مرداد) نسبت به ماه ژوئن که به پایین ترین رقم 14 ماه گذشته رسیده بود، افزایش یافت.

    میزان خرید نفت کره جنوبی از ایران در این ماه نیز حدود 30 درصد رشد و خرید نفت چین از این کشور اندکی افزایش داشته است که کاهش خرید ژاپن و هند را جبران کرد.

    بر اساس این گزارش، چهار کشور چین، هند، کره جنوبی و ژاپن در ماه گذشته میلادی در مجموع، یک میلیون و 620 هزار بشکه نفت در روز از ایران خریداری کرده اند.

    هرچند میزان صادرات نفت ایران به این چهار کشور نسبت به ماه گذشته رشد داشته است اما نسبت به مدت مشابه سال پیش افت 7.1 درصدی را نشان می دهد.

    ضمن اینکه صدور نفت ایران به ترکیه در نیمه نخست سال جاری میلادی 2.5 برابر شد.

    بر اساس آمار جدید موسسه آمار ترکیه، حدود 82 درصد از کل واردات ترکیه از ایران در نیمه این مقطع مربوط به خرید انرژی بود.

    جدیدترین آمارهای نهاد نظارت بر بازار انرژی ترکیه نیز نشان می دهد که این کشور در شش ماهه نخست سال 2017 میلادی به طور میانگین روزانه حدود 244 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده است.

    واردات روزانه نفت ترکیه از ایران در مدت مشابه سال گذشته 105 هزار بشکه در روز بود.

    بر اساس آمارهای اوپک، قیمت هر بشکه نفت ایران در این بازه زمانی حدود 49 دلار و 91 سنت بوده و این بدان معناست که ایران در این بازه زمانی 2 میلیارد و 100 میلیون دلار نفت به ترکیه صادر کرده است که حدود 55 درصد از کل صادرات ایران به همسایه اش را تشکیل می دهد.

    این کشور در مقطع یاد شده حدود 26 میلیون مترمکعب در روز از ایران گاز خریداری کرده که افزایشی 23 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.

    در هفته ای که گذشت، بازگشایی تدریجی پالایشگاه های آمریکا و ازسرگیری فعالیت آنها که در پی طوفان هاروی تعطیل شده بودند، سیر کاهشی قیمت جهانی نفت را صعودی کرد.

    بر اساس پیش بینی تحلیلگران بازار نفت، از جمله آمریتا سن انتظار می رود که به زودی با کاهش شکاف میان عرضه و تقاضا قیمت این کالا نیز افزایش یابد، زیرا در طول هفته‌ها و ماه‌های گذشته حجم ذخایر انبارهای نفتی جهان با سرعتی باور نکردنی کاهش یافته است.

    برچسب ها