عصر خودرو

جذب ۱.۷ میلیارد دلار سرمایه خارجی در دولت یازدهم

عصر بازار- مهمترین اخبار این هفته در حوزه کار و تعاون به برگزاری دوازدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر، تحقق ۱.۷ میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی در دولت یازدهم، پرداخت یارانه دستمزد به استانهای دارای بیکاری بالا و اعلام شرایط دریافت مقرری بیمه بیکاری اختصاص داشت.

جذب ۱.۷ میلیارد دلار سرمایه خارجی در دولت یازدهم
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، آغاز این هفته با هفته تعاون همراه بود و بیشتر خبرها حول محور تعاون انتشار یافت ؛تعاونگران کشورمان در نخستین روز از هفته تعاون با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تجدید میثاق کردند. در این دیدار سیدحسن خمینی بزرگترین مانع پیش روی توسعه بخش تعاون را فقدان فرهنگ کار جمعی عنوان کرد و گفت: طبیعی است وقتی کار گروهی دارای فرهنگ لازم نباشد افراد به سوی کار فردی می‌روند و اعتقاد پیدا می‌کنند که سود کار فردی بیشتر است.

    وی پیشنهاد کرد: کارگاه‌هایی از دبستان تا دبیرستان برای تقویت فرهنگ کار گروهی توسط وزارت تعاون و آموزش و پرورش شکل بگیرد.

    جذب 1.7 میلیارد دلار سرمایه خارجی در دولت یازدهم از جمله خبرهایی بود که این هفته انتشار یافت.

    آنطور که رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران گفته در دولت یازدهم 18 میلیارد و 700 میلیون دلار به تصویب هیات سرمایه‌گذاری رسیده که 10 میلیارد و 700 میلیون دلار آن محقق شده است.

    محمد خزاعی که در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک با اتاق تعاون ایران سخن می‌گفت، اظهار کرد: تعاونی‌ها منعی برای استفاده از منابع مالی خارجی و داخلی یا خطوط اعتباری و سرمایه‌ گذاری مستقیم ندارند و اقدام اتاق تعاون در امضای تفاهم‌نامه همکاری موجب ساماندهی و برنامه ریزی عملیاتی بهتر برای استفاده تعاونی‌ها از منابع خارجی می‌شود.

    وی با بیان اینکه مسیر بهره‌مندی بخش خصوصی و تعاونی از سرمایه‌های خارجی باید بیش از پیش فراهم شود، تاکید کرد: تعاونی‌ها باید بتوانند از منابع مالی خارجی و سرمایه‌ گذاری‌ها در چارچوب مقررات و منافع ملی کشور استفاده کنند.

    بهمن عبدالهی ـ رییس اتاق تعاون ایران نیز در این مراسم ابراز امیدواری کرد: با کمکهای سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی، بخش تعاون بتواند سطح همکاری‌های خود را با کشورهای دیگر ارتقاء دهد و این تفاهم‌نامه مسیر استفاده تعاونی‌ها از منابع خارجی را تسهیل کند.

    وی توسعه شرکت‌های کشاورزی، آبزی‌پروری، تولید دام و طیور، فولاد، صنایع پایین دستی پتروشیمی و ناوگان حمل و نقل کشور را از مهمترین زمینه‌های همکاری برای استفاده از منابع و سرمایه‌های خارجی عنوان کرد.

    اعلام سهم 50 درصدی زنان در ورود به بازار کار از دیگر خبرهای هفته جاری بود.

    مسعود نیلی ـ دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقتصادی جمعیت جوان، سه ویژگی بازار کار ایران در آینده را جوان گرایی، تحصیلکردگی و افزایش ورود زنان در سال‌های آینده دانست و گفت: زنان در ورود به بازار کار از مردان پیشی گرفته‌اند.

    وی گفت: علی‌رغم آنکه سهم اشتغال زنان 17 درصد است ولی سهم ورود زنان به بازار کار بیش از 50 درصد است.

    به گفته نیلی هر یک درصد رشد 100 هزار شغل ایجاد می‌کند که برای تحقق آن باید به رشد بالا و با کیفیت دست پیدا کنیم.

    اجرای طرح رسته‌های پرکشش منطقه‌ای خبر دیگری بود که از سوی وزیر کار اعلام شد.

    به گفته علی ربیعی ظرفیت اقتصاد ایران سالی 500 هزار شغل است به همین منظور باید سیاست‌های مبتنی بر مدیریت بازار کار را در پیش بگیریم.

    وی با اشاره به اجرای طرح رسته‌های پرکشش منطقه‌ای گفت: این طرح زمینه‌ ایجاد 400 هزار شغل در کشور را فراهم می‌کند و رسته‌های پرکشش بیشتر در بخش خدمات مولد نظیر بسته‌بندی، گردشگری و ict است.

    از نگاه وزیر کار، این تفکر که باید اول تولید شکل بگیرد تا اشتغال ایجاد شود، تفکر غلطی است و باید همچون کشورهای دیگر به سمت جذب سرمایه‌ها برویم تا به رشد اقتصادی و رونق تولید و اشتغال برسیم.

    از دیگر خبرهای این هفته، کاهش دستمزد زنان شاغل در بخش‌های خصوصی بود.

    به گفته حسن طایی، کارشناس اقتصادی، مطالعات نشان داده که تبعیض در پرداخت دستمزد در بخش خصوصی بیشتر از بخش‌های عمومی است و اشتغال در بخش خصوصی کاهش دستمزد زنان را به دنبال دارد.

    او با اشاره به شکاف جنسیتی دستمزد اظهار کرد: افزایش تحصیلات باعث افزایش دستمزد می‌شود و مدرک دستمزد زنان را از مردان بیشتر می‌کند. با این حال نرخ مشارکت زنان کمتر و نرخ بیکاری آنها از مردان بیشتر است.

    برگزاری جشنواره تعاونیهای برتر هم از جمله اتفاقات این هفته بود. معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فقدان مهارت فارغ‌التحصیلان را موجب تشدید بیکاری دانست و گفت: با اعتقاد به تعاونی‌ها و انجام کارهای جمعی می‌توان یک میلیون نفری که هر سال به جمعیت بیکاران افزوده می‌شود ساماندهی کرد.

    کلانتری با تاکید بر کاهش تصدی‌گری دولت، گفت: هرقدر دولت کوچک‌تر شود، می‌توانیم زمینه بهره‌مندی تعاونی‌ها را بیشتر کنیم. چون تعاونی‌ها راهی برای حل مشکل بیکاری به شمار می‌روند و نقش بسزایی در تولید و اشتغال کشور دارند.

    معاون وزیر تعاون همچنین به ظرفیت‌های بالای تعاونی‌ها اشاره کرد و گفت: سال گذشته تولیدات تعاونی‌ها صد درصد رشد داشته و از یک‌ میلیارد دلار به 1.9 میلیارد دلار در سال 95 رسیده است.

    هزینه یک میلیون دلاری تربیت دانش‌آموخته دکترا خبر دیگری بود که از سوی معاون جهاددانشگاهی و رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان انتشار یافت.

    آنطور که محمدصادق بیجندی در چهل و سومین نشست علمی ـ تخصصی ستفا گفته در حالی که نزدیک به 60 هزار دانش‌ آموخته دکترا در کشور داریم، تنها 2000 نفر در سال جذب هیات علمی می‌شوند.

    به گفته وی طرح اشتغال فراگیر کار بزرگی است و جای وزارت علوم در این طرح خالی است.

    معاون جهاددانشگاهی هزینه تربیت دانش آموخته دکترا از آموزش عمومی تا دکترا را یک میلیون دلار عنوان کرد و گفت: متاسفانه وزارت علوم تنها رسالت خود را آموزش می‌داند در حالی که باید دانش آموخته با دانش و ماهر تربیت کند.

    از دیگر خبرهای این هفته پرداخت یارانه دستمزد به استانهای دارای بیکاری بالا بود. معاون اشتغال وزیر کار با اعلام این خبر گفت: تعهد ما در برنامه ششم توسعه آن است که هم سالی 950 هزار شغل داشته باشیم و هم نرخ بیکاری را کاهش دهیم ولی اگر رشد اقتصادی پایداری داشته باشیم در بهترین حالت بین 400 هزار تا 500 هزار شغل ایجاد می‌کنیم اما بازهم به 950 هزار شغل پیش‌بینی شده در برنامه ششم نخواهیم رسید.

    به گفته وی از سال 1394 تا 1395 بین 600 هزار تا 700 هزار نفر شغل در کشور ایجاد شده است ولی این اشتغال کیفی نیست.

    منصوری اجرای طرح اشتغال فراگیر را راهگشای جبران کسری اشتغال سالانه پیش‌بینی شده در برنامه ششم دانست و افزود: وزارت کار طرح اشتغال فراگیر را در دولت و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تصویب رسانده تا بر اساس آن در حوزه‌های پیش‌بینی شده به اهداف اشتغال برسیم و به فرض در حوزه خدمات در زمینه گردشگری یا فناوری اطلاعات که بازار کار دارند متمرکز شویم.

    این هفته شرایط دریافت مقرری بیمه بیکاری از سوی مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار تشریح شد.

    کریم یاوری گفت: تشخیص برقراری مقرری بیمه بیکاری با واحدهای تعاون،کار و رفاه اجتماعی است و در صورتی که کارگری به طور غیرارادی و بدون میل و اختیار خود از کار بیکار شده باشد، مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری می‌شود.

    وی گفت: ایام دریافت مقرری بیمه بیکاری جزو سابقه کار کارگران محسوب می‌شود که برای افراد مجرد حداقل شش ماه و حداکثر 36 ماه و برای افراد متاهل حداقل 12 ماه و حداکثر 50 ماه خواهد بود.

    به گفته مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار، کارگرانی که مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند در مدت برقراری مقرری، می‌توانند از خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی، بازنشستگی، از کار افتادگی و احیانا فوت استفاده کنند .

    برچسب ها