عصر خودرو

مدیرعامل تامین سرمایه آرمان مطرح کرد

بسته رونق آغازگر یک روند مثبت

عصر بازار: مدیرعامل تامین سرمایه آرمان گفت: پس از دو سال رکود، بازار سرمایه به نقطه‌ای رسیده که به دنبال تغییر است.

بسته رونق آغازگر یک روند مثبت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، محمودرضا خواجه‌نصیر در حاشیه همایش روش‌های تامین مالی در صنعت برق طی گفت‌وگویی اختصاصی افزود: آنچه در فضای تصمیم‌سازی بازار مهم است ایجاد اعتماد برای تغییر جهت است.

    وی اضافه کرد: رشد این بازار اجتناب‌ناپذیر است، اما بسته خروج از رکود دولت باید اقدامات تاثیرگذار ولو کوچک را برای تغییرات انجام دهد تا اعتماد به بازار بازگردد.
    به گفته وی تدوین بسته خروج از رکود توسط دولت یعنی اینکه دولت به عمق مشکلات پی برده و در فکر راه‌حل است.
    خواجه‌نصیر با اشاره به اینکه بسته خروج از رکود مسیری است که باید از یک نقطه شروع شود و به نتیجه برسد، گفت: آنچه مهم است زمان تاثیر‌گذاری بسته است و باید امیدوار باشیم در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت این بسته به طور حتم به نتیجه خواهد رسید.

    وی در ادامه افت عمده بازار سهام را در حوزه صنایع معدنی و فلزی و پتروشیمی دانست و افزود: افت این صنایع ناشی از وضعیت جهانی و رکود حاکم در بازار داخلی بوده است.
    وی با اشاره به اینکه صنایع مزبور به لحاظ ساختاری و بنیادی وضعیت مناسبی دارند، گفت: برخی شرکت‌های این صنایع در نیمه اول امسال پوشش‌های خوبی در پیش‌بینی‌های خود داشته‌اند.
    مدیرعامل تامین سرمایه آرمان اضافه کرد: رشد بازار در آینده با این دو صنعت اتفاق خواهد افتاد حتی اگر قیمت‌ها در بازار جهانی تغییری نکند. وی با اشاره به اینکه برخی از صنایع همانند ساختمانی‌ها، پالایشگاه‌ها، حمل‌ونقل، خودرو و... نیز توان تغییر دارند، اما از منظر توان سودسازی باز صنایع فلزی و معدنی و پتروشیمی‌ها در اولویت هستند. به گفته خواجه‌نصیر، صنایعی که در سال گذشته اصلاح قیمت داشته‌اند در آینده می‌توانند رشد قیمت را تجربه کنند مثل فولاد مبارکه یا پتروشیمی خراسان.

    وی درباره وضعیت صنعت خودرو افزود: خودرویی‌ها پس از بازگشایی نمادها باید اصلاح قیمت داشته باشند و در غیر این صورت در نیمه دوم سال امیدی به فعالیت مثبت این گروه در بازار نخواهد بود.مدیر عامل تامین سرمایه آرمان در پاسخ به سوالی در خصوص صنعت بانکی گفت: ساختار مالی بانک‌ها دچار مشکلات اساسی است و حتی رفع تحریم‌ها هم نمی‌تواند درآمد آنها را تغییر دهد. وی حضور رقبای خارجی پس از تحریم‌ها را از دیگر مشکلات بانک‌ها دانست.

    خواجه‌نصیر در همایش تامین مالی در صنعت برق که با حضور فعالان صنعت برق برگزار شده بود، گفت: صنعت برق همواره در بازار سرمایه و تامین مالی از نظر ساختارسازی و خصوصی‌سازی با موانع زیادی روبه‌رو بوده است، به طوری که برای راه‌اندازی بورس انرژی حتی یک موافق وجود نداشت و راه‌اندازی این بورس دور از دسترس بود. وی افزود: مخالفان راه‌اندازی بورس انرژی اعتقاد داشتند که ساختار صنعت برق برای انجام معاملات در بورس مناسب نیست اما با این وجود پیگیری‌های زیادی انجام شد و بورس انرژی به‌عنوان یک بورس مجزا با محوریت برق راه‌اندازی شد.
    وی ادامه داد: بنابراین با توجه به وجود قوانین بالادستی، خصوصی‌سازی برق امری اجتناب‌ناپذیر است، اما به دلیل اینکه ساختار صنعت برق براساس تفکر دولتی شکل گرفته است، راه‌اندازی بورس انرژی با محوریت معاملات برق کار ساده‌ای نبود، اما بزرگ‌ترین گام در راه‌اندازی بورس انرژی برداشته شد و شرایط جدیدی در صنعت برق فراهم آمد.

    مدیر اسبق نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با بیان اینکه صنعت برق صنعتی است که می‌تواند خصوصی شود، اظهار کرد: بعد از اینکه امکان ورود سرمایه‌گذاران خارجی در کشور فراهم شد و تمایلات خارجی افزایش پیدا کرد، سرمایه‌گذاری در صنعت برق با بیشترین درخواست و تمایل مواجه شد که این نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در صنعت برق در دنیا جا‌افتاده است.
    خواجه نصیر با بیان اینکه همواره در صدر لیست بدهی دولت به پیمانکاران، شرکت‌های مرتبط با وزارت نیرو و برق همچون مپنا بوده است، تصریح کرد: در قدم‌های بعدی با منشور خصوصی‌سازی و نقشه راهی که در راستای خصوصی‌سازی صنعت برق تبیین شده است، جریان سرمایه‌گذاری به سمت صنعت برق به شکل ساختار یافته‌ای شکل خواهد گرفت.

    مدیر‌عامل تامین سرمایه آرمان خاطرنشان کرد: به لحاظ نیاز مبرم مالی و درگاه تامین مالی در کشور، نگاه‌ها به تامین مالی برای اصلاح ساختار سرمایه شرکت‌ها بسیار مطلوب است، بنابراین برای رفع نیاز مالی این صنعت باید به فکر تامین مالی باشیم، به گونه‌ای که شرکت‌هایی که با هزینه‌های مالی مواجه شده‌اند، شرکت‌هایی که مشکل سرمایه در گردش دارند و همچنین شرکت‌هایی که دچار کمبود نقدینگی شده و با تحمیل هزینه‌ها مواجه هستند می‌توانند با تامین مالی نسبت به بهبود ساختار مالی خود اقدام کنند.  وی افزود: اگر‌چه رویکرد تامین مالی صنعت برق برای شرکت‌هایی است که به لحاظ منابع مالی در تنگنا هستند، اما رویکرد تامین مالی تنها برای رفع مشکل امروز نبوده بلکه برای نهادینه کردن تفکر تامین مالی و پایش کردن روش آن است که باعث می‌شود تا از فرصت‌های مختلف استفاده کنیم.

    مدیر اسبق نظارت بر بورس‌های سازمان بورس، با بیان اینکه این مشکلات در شرکت‌هایی که دارای مدیران غیرمالی هستند حاد‌تر می‌شود و فرصت‌های مالی بیشتری از دست می‌رود، عنوان کرد: امروزه در بازار سرمایه تنوع بیشتری برای روش‌های تامین مالی وجود دارد که دست تصمیم‌گیران را برای تامین مالی باز می‌کند.

    وی ادامه داد: این در حالی است که حجم مطالبات بانک‌ها در این حوزه مانع از آن شده است تا بتوانیم از روش‌های ساده تامین مالی مانند اوراق مشارکت استفاده کنیم و به‌رغم وجود منابع مالی بانک‌ها برای تزریق، ناگزیر هستیم تا از روش‌های تامین مالی حاضر در بازار سرمایه استفاده کنیم.

    وی ادامه داد: استفاده از روش‌های تامین مالی حاضر در بازار سرمایه می‌تواند کمک کند تا به‌رغم وجود رکود و عدم ایفای تعهدات آینده، راه بسته نشود و اعتبار و شهرت که بزرگ‌ترین‌ سرمایه است از بین نرود، بنابراین برنامه‌ریزی درست و صحیح در این زمینه بسیار مهم است.


     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها