عصر خودرو

صادرات ارزان‌تر LNG ایران به هند با احداث یک خط لوله زیردریایی

عصر بازار- وزیر نفت سابق هند می‌گوید واردات LNG از طریق خط لوله گاز ایران-هند، ۵ تا ۵.۵۰ دلار به ازای هر میلیون Btu هزینه خواهد داشت که ارزان‌تر از گاز داخلی خواهد بود.

صادرات ارزان‌تر LNG ایران به هند با احداث یک خط لوله زیردریایی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، حامیان این خط لوله می‌گویند این خط لوله زیردریایی به طول 1300 کیلومتر از ایران که از آب‌های پاکستان عبور نمی‌کند، گاز طبیعی را از خلیج پاکستان به هند با نرخ کمتر از قیمت گاز طبیعی مایع موجود در بازار معاملات نقدی تامین می‌کند.

    تی آن آر رائو، وزیر نفت سابق هند با انتشار مطالعه‌ای درباره خط لوله گاز ایران-هند، اظهار کرد گاز طبیعی وارداتی از طریق این خط لوله 4 میلیارد دلاری، 5 تا 5.50 دلار به ازای هر میلیون Btu هزینه خواهد داشت که نسبت به نرخ گاز برخی از میادین گازی داخلی ارزان‌تر خواهد بود.

    گاز طبیعی مایع که با کشتی وارد می‌شود، حدود 7.50 دلار به ازای هر میلیون Btu هزینه دارد. رائو که رییس هیات مدیره هیات مشورتی شرکت SAGE است – شرکتی که می‌خواهد این خط لوله زیردریایی را احداث کند- اظهار کرد این خط لوله می‌تواند ابتدا به عمان برود و سپس به سوی پوربندر در گجرات کشیده شود.

    طبق مطالعات، هزینه واردات گاز از طریق خط لوله زیردریایی حداقل 2 دلار ارزان‌تر از LNG وارداتی خواهد بود و حدود یک میلیارد دلار در سال صرفه جویی می‌کند.

    شرکت SAGE می‌خواهد دولت از این خط لوله حمایت کرده و به خریداران برای بستن قرارداد کمک کند. این خط لوله قرار است 31.5 میلیون متر مکعب استاندارد گاز در روز را حمل کند و در مدت دو سال از تاریخ تاییدیه‌های ضروری و امضا شدن توافق خرید و فروش گاز، ساخته خواهد شد.

    این خط لوله زیردریایی جایگزین خط لوله زمینی ایران-پاکستان-هند خواهد شد. دهلی نو با اشاره به نگرانی‌های امنیتی و تجاری، از سال 2007 در مذاکرات این خط لوله 1036 کیلومتری مشارکت نداشته اما هرگز به طور رسمی از این پروژه 7.6 میلیارد دلاری خارج نشده است.

    تحت پیشنهادی که مورد بحث قرار گرفته است، شرکت SAGE خط لوله زیردریایی به طول 1300 کیلومتر را با دور زدن منطقه اقتصادی انحصاری پاکستان احداث خواهد کرد. کومار جین، مدیر این شرکت اظهار کرد: هر شرکتی که می‌خواهد از ایران گاز خریداری کند، می‌تواند این خط لوله را کرایه کند. شرکت SAGE از ایران گاز خریداری نخواهد کرد و یک کنسرسیوم بین المللی را برای ساخت این خط لوله رهبری می‌کند.

    بر اساس گزارش پایگاه خبری لایومینت، بندر چابهار یا کوه مبارک می‌تواند به عنوان مبدا این خط لوله که نزدیک پوربندر در گجرات به پایان می‌رسد، مورد استفاده قرار گیرد. سپس این خط لوله می‌تواند به شبکه گاز ملی هند متصل شود.

    وزیر نفت سابق هند اظهار کرد گاز کشورهای دیگر نیز می‌تواند از طریق این خط لوله ارسال شود. ترکمنستان خط لوله ای دارد که از طریق آن برای ایران در شمال کشور گاز تامین می‌کند. ایران می‌تواند از گاز ترکمنستان برای نیاز خود استفاده کند و معادل این گاز را از میادین فراساحلی خود به هند صادر کند. همچنین گاز قطر نیز می‌تواند از طریق این خط لوله صادر شود.

    برچسب ها