عصر خودرو

سخاب؛ اسب سرکشی که در فرابورس رام شد

عصر بازار- با توجه به پذیرش اسناد خزانه اسلامی در نماد «سخاب۵» در فرابورس ایران، امروز چهارشنبه ۱۵ شهریورماه در بازار ابزارهای نوین مالی این نماد معاملاتی گشایش یافت و طی عرضه اولیه، ۹۲۶ هزار و ۶۰۲ ریال قیمت خورد.

سخاب؛ اسب سرکشی که در فرابورس رام شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، طی عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی در نماد «سخاب5» بیش از 392 هزار ورقه به ارزش نزدیک به 364 میلیارد ریال مورد دادوستد قرار گرفت که بیشترین سهم این معاملات از سوی حقوقی‌ها با در اختیار داشتن 94 درصد از حجم خرید انجام شد.

    اوراق اسناد خزانه اسلامی با نماد «سخاب5» در تاریخ 28 اسفندماه 95 انتشار یافت و در تاریخ 24 بهمن‌ماه 96 نیز سررسید می‌شود که در هنگام سررسید قیمت هر ورقه یکصد هزار ریال خواهد بود که از سوی خزانه‌داری کل کشور به حساب آخرین دارندگان آن واریز می‌شود.

    این اوراق که تا پیش از این در بازار غیررسمی با نرخ سودهای نجومی مورد مبادله قرار می‌گرفت در حال حاضر پس از عرضه در بازار فرابورس ایران دارای نرخ موثر بازده تا سررسید نزدیک به 19 درصدی و نرخ بازدهی ساده 18 درصدی است.

    یکشنبه هفته آینده نیز شاهد عرضه «سخاب3» در بازار فرابورس ایران خواهیم بود که طبق اظهارات مدیرعامل و معاون توسعه بازار فرابورس باقی نمادهای سخاب نیز به محض سپرده شدن حجم بیشتری از این اوراق در بازار عرضه خواهند شد.

    رضا غلامعلی پور معاون توسعه بازار فرابورس ایران با بیان اینکه فایده بزرگی که پذیرش این اوراق در بازار سرمایه و فرابورس دارد این است که یک بازار شفاف و منسجم با یک شبکه کارگزاری در کل کشور وجود دارد، افزود: ضرورتی ندارد که پیمانکار برای فروش این اوراق به دنبال کسی بگردد یعنی سهولت دسترسی به بازار را داریم و این بازار هم تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است.

    وی درباره مزیت‌های ورود مجدد اوراق سخاب به بازار سرمایه اظهار داشت: در این اوراقی که از طریق سیستم بانکی به پیمانکار داده می‌شود، سیستم بانکی می‌تواند پذیرش را انجام دهد؛ یعنی اطلاعات پیمانکار را می‌گیرد، معرفی نامه‌ها از دستگاه‌های اجرایی به سیستم بانکی ارائه می‌شود و در نهایت یک گواهی تخصیص اسناد خزانه به پیمانکار می‌دهند.

    برچسب ها