عصر خودرو

علی‌رغم فشار عربستان صورت می‌گیرد؛

تصمیم پاکستان برای احیای «پروژه ال‌ان‌جی گوادر» به جای خط لوله «آی‌پی»

عصر بازار- دولت پاکستان تصمیم گرفته است علی‌رغم فشار عربستان، پروژه ال‌ان‌جی گوادر را به جای خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان احیا کند و این خط لوله را به مرز ایران وصل کند.

تصمیم پاکستان برای احیای «پروژه ال‌ان‌جی گوادر» به جای خط لوله «آی‌پی»
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، دولت پاکستان احتمالا با هدف تنوع‌بخشی بع منابع تامین سوخت خود و محافظت خود از تاثیرات هرگونه تحریم علیه ایران، پروژه متوقف شده خط لوله انتقال ال‌ان‌جی گوادر را به عنوان طرح جایگزین احداث خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان دوباره احیا می‌کند.

    پیش از این، کمیته انرژی کابینه به ریاست نواز شریف، نخست‌وزیر این پروژه خط لوله انتقال ال‌ان‌جی را متوقف کرد و به نظر می‌رسد که این اقدام به علت فشارهای عربستان صورت گرفته بود.

    عربستان که اخیرا روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را با قطر قطع کرده است به پاکستان فشار می‌آورد تا روابطش با قطر و ایران را قطع کند.

    با توجه به فشارهای شدید، کمیته انرژی کابینه پروژه خط لوله انتقال ال‌ان‌جی گوادر را از اولویت خارج کرده بود و معتقد بود که این اقدام از تهدید ریاض می‌کاهد.

    کمیته انرژی کابینه تنها هزینه بالای 2.3 میلیارد دلاری این خط لوله را دلیل کنار گذاشتن آن عنوان کرده بود. با این حال، به گفته مقامات، هزینه‌ها همچنین شامل 600 میلیون دلار تعرفه و مالیات می‌شود.

    اکنون، شاهد خاقان عباسی، نخست‌وزیر کنونی که قبلا وزیر نفت بود، گفته است که این پروژه به علت اهمیت راهبردی آن دوباره بررسی می‌شود.

    وزارت انرژی این کشور به دولت اعلام کرده است که این پروژه را به کریدور اقتصادی چین پاکستان اضافه کند اما سودی نداشته است.

    بر اساس این طرح، یک پایانه ال‌ا‌ن‌جی در بندر گوادر برای مدیریت و انجام واردات ال‌ان‌جی تاسیس خواهد شد که می‌تواند به تقویت اقتصادی در این ساحل کمک کند.

    پاکستان در دسامبر 2014 ملزم شد تا خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان را احداث کند اما تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران –ادعایی که تهران آن را به شدت رد می‌کند- مانع از این شد که اسلام‌آباد این طرح را پیش ببرد.

    اکنون، دولت پاکستان در نظر دارد درصورتی‌که محدودیت‌ها برداشته شود، خط لوله انتقال ال‌ان‌جی گوادر را به مرز ایران متصل کند.

    مقامات پاکستانی اصرار دارند که این پروژه حتی در صورت عدم وجود گاز ایران، امکان‌پذیر است چراکه این طرح یک پایانه ال‌ان‌جی در بندر آب‌های عمیق گوادر دارد جایی که کشتی‌های ال‌ان‌جی بر می‌تواند در آن پهلو بگیرند.

    مسیر این خط لوله همانند خط لوله ایران-پاکستان است که پس از طراحی مهندسی نهایی جامع و مطالعات امکان‌سنجی توسط یک شرکت مشورتی مهندسی بین‌المللی نهایی شد و بسیار دشوار است که پس از کنار گذاشته شد، تصویب شود.

    برچسب ها