عصر خودرو

شروط استفاده از خط اعتباری کره

عصر بازار- ۱۲ بانک دولتی و خصوصی‌کشور موافقتنامه ارایه خط اعتباری ۸ میلیارد یورویی اگزیم بانک کره جنوبی را امضا کردند.

شروط استفاده از خط اعتباری کره
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، در گزارش خط اعتباری مأخوذه از اگزیم بانک کره جنوبی آمده است: با عنایت به مذاکرات اولیه با اگزیم بانک کره جنوبی توسط بانک مرکزی کشورمان و سازمان سرمایه‌گذاری جهت ارائه تسهیلاتی برای ساخت بیمارستان در کشورمان در سال 1393 (در دوران تحریم)، یادداشت تفاهمی در خصوص چارچوب همکاری‌های مالی بین دو کشور در سال 1394 منعقد شد که سقف 5 میلیارد دلار برای همکاری در زمینه بهداشت و ساخت بیمارستان در متن یادداشت تفاهم (که خارج از تحریم های موجود بوده) امضاء شد.

    به دنبال رفع تحریم‌های ناعادلانه و طی مذاکراتی که توسط سازمان سرمایه‌گذاری و بانک مرکزی انجام شد و همچنین امکان استفاده از این تسهیلات برای بخش‌های دیگر کشور از جمله حوزه راه، نیروگاه‌ها، و ... رقم اعتبار از 5 میلیارد یورو به 8 میلیارد یورو افزایش یافت.

    پس از پیگیری‌های صورت پذیرفته در بهمن ماه سال 1394 پیش‌نویس متن موافقتنامه مالی و ضمانتنامه مربوطه از اگزیم بانک کره دریافت و توسط بانک مرکزی و بانک‌های عامل کشورمان و سازمان سرمایه‌گذاری مورد بررسی قرار گرفت و ده‌ها جلسه در سازمان سرمایه‌گذاری و بانک مرکزی برگزار و متون موافقتنامه مالی (خط اعتباری) و ضمانتنامه آن توسط بانک مرکزی و سازمان سرمایه‌گذاری با مقامات اگزیم بانک کره مذاکره و نهایتاً موافقتنامه مالی خط اعتباری مذکور در تاریخ 2 شهریور ماه 1396 در سئول توسط بانک‌های عامل مربوطه به شرح ذیل و اگزیم بانک کره جنوبی امضاء شد:

     

    1- بانک توسعه صادرات         2- بانک پارسیان               3- بانک اقتصاد نوین

    4- بانک پاسارگاد                   5- بانک رفاه کارگران         6- بانک سامان

    7- بانک سپه                        8- بانک صنعت و معدن     9- بانک ملت    

    10- بانک ملی                      11- بانک تجارت                12- بانک کارآفرین

    اقدام بعدی اخذ مصوبه هیأت دولت است برای مجاز نمودن وزارت متبوع که ضمانتنامه دولتی را به نفع اگزیم بانک کره امضاء نماید. پیش‌نویس مصوبه هیأت دولت تهیه و انشاءا ... اول هفته آتی به هیأت دولت ارسال خواهد شد.

    آنچه که امضاء شده و ضمانتنامه‌ای که متعاقباً صادر می شود در واقع تأمین 8 میلیارد یورو است و هنوز بدهی برای دولت ایجاد نشده است. به مقداری که برای پروژه‌ها از این مبلغ استفاد می‌شود بدهی ایجاد خواهد شد.

    از خط اعتباری و یا وام موجود هم بخش دولتی (پس از تأیید شورای اقتصاد برای هر پروژه) و هم بخش خصوصی (پس از طی مراحل لازم) می توانند استفاده نمایند.

    پس از صدور ضمانتنامه هر پروژه‌ای که مراحل قانونی داخلی را طی نموده و مستندات لازم را ارایه نماید به اگزیم بانک کره معرفی و سپس برای هر یک در چارچوب قرارداد امضاء شده یک "قرارداد پروژه" با بانک عامل و یک "قرارداد تجاری" با طرف کره‌ای امضاء می‌شود.

    برچسب ها