عصر خودرو

ثبات در بازار تسهیلات مسکن طی روزهای اخیر

عصر بازار- این روزها علی رغم تغییرات نرخ سود سپرده‌ها در بازار پول، قیمت هر برگ اوراق تسهیلات مسکن نسبت به هفته‌های گذشته تغییر محسوسی نداشته است.

ثبات در بازار تسهیلات مسکن طی روزهای اخیر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، اگر این روزها بخواهیم از اوراق تسهیلات مسکن برای خرید مسکن کمک بگیریم، هر ورق از این اوراق را باید با قیمت حدود 79 هزار تومان خریداری کنیم. در هفته های گذشته نیز این اوراق قیمتی در همین رنج داشت و ظاهرا نوسان در دیگر بازارها از جمله بازار پول روی این اوراق فعلا تاثیری نداشته است.

    برخی از تسه‌ها در روزهای گذشته بالای 79 هزار تومان به فروش رسیده است، اما برای راحتی محاسبات اگر قیمت هر برگ از اوراق را 80 هزار تومان فرض کنیم وام 100 میلیون تومانی مسکن برای زوج های تهرانی حدود 16 میلیون تومان خرج خواهد داشت، چرا که زوج های تهرانی برای این 100 میلیون وام، 200 برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند. این مبلغ با احتساب 10 میلیون تومان وام جعاله که بابتش باید 20 برگ بهادار به قیمت یک میلیون و 600 هزار تومان از اوراق تسهیلات مسکن را خریداری کنند، در مجموع برای دریافت وام 110 میلیون تومانی مسکن حدود 17 میلیون و 600 هزار تومان‌ می‌شود.

    همچنین زوج‌های غیر تهرانی که در شهرهایی با جمعیت بیشتر از 200 هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند، می‌توانند تا سقف 80 میلیون تومان وام بگیرند که برای گرفتن این مبلغ باید 160 ورق بهادار خریداری کنند که با این حساب باید 12 میلیون و 800 هزار تومان بابت خرید این اوراق بپردازند که با احتساب یک میلیون و 600 هزار تومان اوراق وام جعاله، در مجموع برای دریافت وام 90 میلیون تومانی باید 14 میلیون و 400 هزار تومان پرداخت کنند.

    زوج‌های ساکن در سایر شهرهای با جمعیت زیر 200 هزار نفر می‌توانند برای گرفتن 60 میلیون تومان وام مسکن 120 برگ بهادار خریداری کنند که باید 9 میلیون و 600 هزار تومان بابت خرید اوراق بپردازند که برای دریافت 10 میلیون تومان دیگر بابت وام جعاله باید یک میلیون و 600 هزار تومان بپردازند. این زوج‌ها در مجموع برای دریافت وام 70 میلیون تومانی باید 11 میلیون و 200 هزار تومان بپردازند.

    لازم به توضیح است که مجردهای تهرانی نیز می‌توانند تا سقف 60 میلیون تومان و غیر زوج‌هایی که در مراکز استان‌های بالای 200 هزار نفر جمعیت دارند تا سقف 50 میلیون تومان و در نهایت غیر زوج‌های ساکن در سایر مناطق تا سقف 40 میلیون تومان وام دریافت کنند که به ترتیب هر کدام باید 120، 100 و 80 برگ بهادار اوراق تسهیلات مسکن را از فرابورس ایران خریداری کنند. با این حساب مجردهای تهرانی باید برای خرید این اوراق 9 میلیون و 600 هزار تومان، افراد ساکن در مراکز استان بالای 200 هزار نفر جمعیت مبلغ 8 میلیون تومان و افراد گروه سوم مبلغ شش میلیون و 400 هزار تومان پرداخت کنند. البته در صورت تمایل برای دریافت وام 10 میلیون تومانی جعاله باید مبلغ یک میلیون و 600 هزار تومان دیگر هم بپردازند.

    اوراق تسهیلات مسکن (تسه) توسط بانک مسکن منتشر می‌شود. این اوراق قابلیت معامله در فرابورس ایران را دارد و ارزش اسمی هر برگ پنج میلیون ریال است. مدت اعتبار اوراق تسه حداکثر تا دو دوره شش ماهه قابل تمدید است. این اوراق با توجه به اینکه چقدر تا زمان اعتبارش زمان باقی مانده دارای قیمت متفاوتی است. در صورتی که مدت اعتبار این اوراق به اتمام رسیده و دارنده اوراق از تسهیلات آن استفاده نکند، نماد معاملاتی آن متوقف خواهد شد و وجوه پرداختی دیگر به دارنده اوراق بازپرداخت نخواهد شد.

    برچسب ها