عصر خودرو

افت ۳۵۰ میلیون دلاری صادرات به عراق در دو سال گذشته + نمودار

عصر بازار- بر اساس آمارهای تجارت خارجی، صادرات ایران به عراق در طی دو سال گذشته با افت ۳۵۰ میلیون دلاری مواجه بوده است.

افت ۳۵۰ میلیون دلاری صادرات به عراق در دو سال گذشته + نمودار
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، در پایان سال 95 ایران موفق شد بیش از 14 میلیون تن کالا به ارزش 6.1 میلیارد دلار به کشور عراق صادر کند. این در حالی است که در سال 93 حدود 6.4 میلیارد دلار مجموع صادرات ایران به این کشور بوده است. صادرات کشورمان به عراق با افت حداقل 350 میلیون دلاری در دو سال اخیر مواجه بوده است.

    بر اساس این گزارش، کشور عراق در حوزه صادرات با کشورهای عربی تعرفه زیادی را اعمال نمی کند ولی برای محصولات صادراتی ایران تعرفه های خود را افزایش داده است. این اقدام دولت عراق باعث افزایش قیمت تمام شده کالاهای صادراتی ایران به این کشور شده است. گفتنی است یکی از دلایل کاهش صادرات سیمان ایران به کشور عراق به دلیل افزایش ماخذ وارداتی این کالا بوده است. از سوی دیگر عراق در طی یک سیستم بازرسی، صادرات ایران را برای مواد غذایی مشروط به گواهی بازرسی کرده که این موضوع منجر به افزایش زمان ترخیص کالا شده است.

    گفتنی است، اخیرا ویزاهای تجاری 6 ماهه تجار ایرانی نیز از سوی دولت عراق لغو شده است و تنها به شرکت‌هایی که با دولت عراق قرارداد دارند، ویزای تجاری ارائه میشود که تعداد این شرکت‌ها بسیار محدود است. نکته قابل توجه آنکه  ایران از وزارت نیروی عراق حدود 500 میلیون دلار طلبکار است، اما این وزارتخانه از ایرانی‌ها برای شرکت در مناقصات دعوت نمی‌کند.

    برچسب ها