عصر خودرو

بازدهی شرط نقدینگی برای خروج از بانک‌ها به سمت بازار سرمایه است

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: زمانی بازار سرمایه می‌تواند گزینه ورود نقدینگی از بانک‌ها به سمت خود باشد که بازدهی بیشتری را نسبت به بانک‌ها نصیب سرمایه‌گذاران کند.

بازدهی شرط نقدینگی برای خروج از بانک‌ها به سمت بازار سرمایه است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، محمدمهدی زنگانه درباره کاهش نرخ سود بانکی افزود: رابطه مستقیمی بین سه عنصر تورم، سپرده‌گذار و تسهیلات گیرنده وجود دارد که در این میان فاکتور «نرخ تورم» نقش اصلی را بازی می‌کند. بر این اساس با توجه به تک رقمی شدن تورم، متناسب با آن نرخ سود سپرده‌ها نیز باید کاهش پیدا کند.

    این کارشناس بازار سرمایه افزد: نرخ سود بانکی تابعی از نرخ تورم و مبتنی بر رابطه فیشر است که بیانگر تناسب میان نرخ سود اسمی و نرخ تورم است و حالا  که نرخ تورم در اقتصاد کشور تک رقمی شده است باید نرخ سود بانکی نیز به تبع آن کاهش پیدا کند.

    وی اضافه کرد: از سوی دیگر اگر نرخ سود سپرده‌ها از نرخ تورم کمتر باشد سپرده‌گذاران متضرر می‌شوند و دیگر اقدام به سپرده‌گذاری نخواهند کرد که این موضوع خبری خوبی برای بانکها نیست؛ به همین دلیل کاهش نرخ سود بانکی متناسب با کاهش تورم در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است.

    زنگانه اذعان کرد: حفظ ثبات قیمت‌ها و رشد اقتصادی و نیز ثبات بازارهای مالی و دارایی و حفظ سلامت و اقتدار نظام بانکی از جمله اهداف چهارگانه سیاست‌گذار پولی هستند که بانک مرکزی به‌عنوان متولی سیاست پولی کشور باید با نقش آفرینی خود در بازار بین بانکی و کاهش نرخ ذخیره قانونی و استفاده از سیاست‌های ضد رکود، با صبر و حوصله نسبت به آنها دست پیدا کند.

    این کارشناس بازار سرمایه در دفاع از دلایل کاهش نرخ سود بانکی و تاثیر آن بر اقتصاد کشور اظهارداشت: یکی از مهم‌ترین موضوعات مطروحه در راستای دفاع از کاهش نرخ سود بانکی، کمک به بخش تولید و رفع تنگنای اعتباری است؛ چرا که در حوزه تامین مالی مشکل اصلی تولید علاوه بر نرخ بالای سود تسهیلات، عدم دسترسی کافی تولیدکنندگان به تسهیلات است.

    وی گفت: بنابراین با کاهش نرخ سود بانکی باید انتظار داشت که نرخ بهره تسهیلات اعطایی به بنگاهها نیز کاهش پیدا کند و از همه مهمتر تسهیلات بانکی در زمان کوتاه‌تری به صنایع و بنگاههای تولیدی برسد.

    این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که با توجه به کاهش نرخ سود بانکی امکان خروج نقدینگی از بانکها به سمت دیگر بازارها وجود دارد یا خیر تصریح کرد: نگاهی به شرایط دیگر بازارها نشان می‌دهد بازار مسکن به دلیل حجم زیادی از ساخت و سازها در سالیان گذشته و مسایلی همچون وجود خانه‌های خالی و سنگین بودن کفته ترازوی عرضه نسبت به تقاضا از پتانسیل لازم برای تحرک و ورود نقدینگی از بانکها به سمت بازار مسکن برخوردار نیست.

    وی افزود: از سوی دیگر بازار خودرو نیز به دلیل جهش چشمگیر قیمتها در چند سال گذشته و نیز افزایش شمار خودروهای در دست مردم قابلیت ورود نقدینگی جدید، افزایش قیمتها و ایجاد انگیزه برای کسب سود و سرمایه‌گذاری را ندارد.

    به گفته زنگانه، بازار ارز نیز به دلیل کاهش ارزش پول ملی و افزایش چند برابری ارزهای خارجی نسبت به ریال طی سالیان گذشته، این روزها پتانسیل افزایش سودآوری را ندارد و نمی‌تواند به بهانه‌ای برای ورود نقدینگی از بانکها تبدیل شود.

    زنگانه اذعان داشت: بنابراین گزینه بعدی بازار سرمایه است که می‌توان تاثیرگذاری کاهش نرخ سود بانکی بر آن را مورد توجه قرار داد که این بازار هم در سالهای گذشته و نیز چند روز گذشته که موضوع کاهش نرخ سود بانکی عملی شده، واکنش چندانی به این موضوع از خود بروز نداده است.

    وی گفت: بر این اساس زمانی بازار سرمایه می‌تواند گزینه ورود نقدینگی از بانکها به سمت خود باشد که بازدهی بیشتری را نسبت به بانکها نصیب سرمایه‌گذاران کند. بعلاوه این که در حال حاضر نرخ تسهیلات اعطایی به بنگاهها به میزانی نیست که بر سودآوری شرکتها تاثیر مثبتی داشته باشد تا در پی آن موجب رشد قیمت سهام در بورس شود.

    زنگانه با اشاره به این که تنها ریسک این روزهای بازار سرمایه و سهامداران موضوع کاهش نرخ سود بانکی نیست اذعان داشت: پایین آمدن نرخ تسهیلات اعطایی با هدف افزایش سودآوری بنگاهها یکی از موضوعاتی است که در بلندمدت می‌توان از آن به عنوان اثرگذاری کاهش نرخ سود بانکی بر بازار سرمایه یاد کرد.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: از این رو با درنظر گرفتن این موضوع می‌توان گفت کاهش نرخ سود بانکی و نیز تسهیلات اعطایی به بنگاهها در بازده میان و بلندت مدت اثر مثبت خود را بر سودآوری شرکتها و روانه شدن نقدینگی به بورس خواهد داشت.

    برچسب ها