عصر خودرو

معاون توسعه بازار فرابورس ایران:

" سخاب ۵" امروز باز می شود

اوراق سخاب با نرخ معقول معامله می شود

عصر بازار- معاون توسعه بازار فرابورس ایران، جزئیات اولین عرضه سخاب در نماد معاملاتی "سخاب ۵" را در بازار ابزارهای نوین مالی اعلام کرد.

" سخاب ۵" امروز باز می شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، رضا غلامعلی پور گفت: عرضه اولیه اوراق اسناد خزانه اسلامی با سررسید 24 بهمن 96 ، امروز در فرابورس ایران آغاز می‌شود و این نوید را به پیمانکاران می دهیم که معامله این اوراق با نرخ معقول و عادی انجام می شود.

    وی در تشریح ویژگی های این اوراق گفت: اواق سخاب در اصل همان اسناد خزانه اسلامی است که به موجب اصلاحیه قانون بودجه سال 95 عمدتا بابت بدهی دولت به پیمانکاران تخصیص پیدا کرده و به لحاظ ماهیت، هیچ فرقی با اخزا که الان در بازار سرمایه وجود دارد و چند مورد آن سررسید شده است، ندارد.

    غلامعلی پور اظهار داشت: ما از مهر94 تا امروز،  11 اسناد خزانه اسلامی پذیرش کرده ایم که 9 مورد آن سررسید شده است و 10 و 11 آن هم در مهر سررسید می شود .

    وی با بیان اینکه واگذاری اسناد خزانه در سیستم بانک ملی صورت گرفته است، افزود: برای سخاب 7 سررسید تعریف شده است و جمع کل آن به حدود  13 هزار میلیارد تومان می رسد.

    معاون توسعه بازار فرابورس ایران گفت: در این فرآیند، پیمانکاران از سوی دستگاه های اجرایی معرفی می شوند و این اسناد به نام آنها در سیستم بانک ملی که حدود 60 شعبه در کشور دارد ثبت و در نهایت یک رسید با مهر و امضای بانک به پیمانکار داده می شود.

    غلامعلی پور درخصوص زمان سررسید این اوراق هم گفت: سررسید سخاب 1  بیست و یکم شهریور 96 ، سررسید سخاب 2 بیست و دوم آبان 96 ،   سررسید سخاب 3  بیست و دوم آذر 96 ، سررسید سخاب 4 بیستم دی 96 ، سررسید  سخاب 5 بیست و چهارم بهمن 96 و  سررسید سخاب 6 بیست و هفتم اسفند 96 است؛  یعنی از مرحله 2 تا 6 همین امسال سررسید می شود و  سررسید سخاب 7 ، بیست و هشتم اسفند 97 خواهد بود .

    معاون توسعه بازار فرابورس ایران  در پاسخ به این سوال که با توجه به نزدیکی سررسید سخاب شماره 1 چرا امروز با سخاب  2 شروع می کنید، گفت: سررسید سخاب 1 آنقدر نزدیک بود که اساسا توجیهی نداشت به خاطر  تنها یک هفته، آن را به بازار سرمایه بیاوریم.

    غلامعلی پور ادامه داد: بنابراین کسانی که سخاب 1 دارند و خرید و فروش آنها در همان بانک ملی انجام شده، در سررسید آن که 21 شهریور است، از سیستم بانک ملی پول به حساب آنها واریز می شود و اصلا این مرحله اول سخاب وارد بازار سرمایه نمی شود .

    وی همچنین گفت: بانک ملی معاملات را تا یکی دو هفته پیش انجام داده ، آخرین لیست ها را اوایل هفته جاری به فرابورس داده و ما هم بر مبنای دیتاهایی که از بانک ملی گرفتیم، داریم اینها را در سامانه سپرده گذاری سپرده می کنیم و به تدریج اولین آن همین امروز چهارشنبه  با نماد سخاب 5 باز می شود .

    غلامعلی پور با اشاره به اینکه اطلاعات سخاب 5 برای سپرده کردن آماده تر بود، خاطرنشان کرد: اطلاعاتی که بانک ملی ارسال کرده، بیش از 15 هزار رکورد است. یک مرحله هم ما پالایش می کنیم که اگر اطلاعاتی ناقص بود،  تکمیل شده ی آن را از بانک ملی دریافت کنیم.

    وی سپس درباره مزیت های ورود مجدد اوراق سخاب به بازار سرمایه گفت: در این اوراقی که از طریق سیستم بانکی به پیمانکار داده می شود، سیستم بانکی می تواند پذیرش را انجام دهد. یعنی اطلاعات پیمانکار را می گیرد، معرفی نامه ها از دستگاه های اجرایی به سیستم بانکی ارائه می شود و  در نهایت یک گواهی تخصیص اسناد خزانه به پیمانکار می دهند.

    غلامعلی پور افزود: فایده بزرگی که پذیرش این اوراق در بازار سرمایه و فرابورس دارد این است که یک بازار شفاف و منسجم با یک شبکه کارگزاری در کل کشور وجود دارد و ضرورتی ندارد که پیمانکار برای فروش این اوراق به دنبال کسی بگردد. یعنی سهولت دسترسی به بازار را داریم و این بازار هم تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است.

    وی همچنین گفـت: مهم تر از بحث نظارت، موضوع نرخ است . بالاخره پیمانکار ممکن است یک ورقه ای را با نرخ 35 درصد تنزیل کند یا در بازار سرمایه با نرخ 18 درصد تنزیل کند. لذا این تفاوت بالای نرخ تنزیل هم نفعی است که پیمانکار در صورت دسترسی نداشتن به بازار شفاف،  از دست خواهد داد.چون هرچه نرخ بالاتر برود، اوراق با قیمت پایین تری به فروش می رود و ضرر آن دامن پیمانکار را می گیرد.

    معاون توسعه بازار فرابورس ایران با اشاره به اینکه بعضی از پیمانکاران ممکن است بخواهند این اوراق را بفروشند و تا سررسید آن نمی توانند صبرکنند، اظهار داشت: سیستم بانکی در مقابل  پیمانکاری که نیاز فوری به نقدینگی دارد مانند بازار سرمایه نیست که عملا مکانیسم معاملاتی مشخصی داشته باشد.

    غلامعلی پور گفت: ما الان در بازار سرمایه یک شبکه کارگزاری داریم که هر پیمانکاری در هرکجای کشور که باشد می تواند مراجعه کند و اسناد خزانه خود را بفروشد، ولی سیستم بانکی این قابلیت را نداشت به همین علت، برای این اوراق یک بازار غیر رسمی با نرخ های عجیب  و غریب ایجاد شد.

    معاون توسعه بازار فرابورس ایران ادامه داد: پیمانکاری که این اوراق را بابت طلب خود دریافت کرده، انتظار دارد که اوراق خود را با نرخ معقولی بفروشد و تبدیل به پول کند .اما وقتی همین پیمانکار دسترسی به بازار رسمی نداشته باشد ، طبیعی است که پای دلال ها و نرخ های عجیب و غریب به میان کشیده شود؛ و عملا اطلاعات دقیقی وجود ندارد که چه کسی آن را با چه نرخی می خرد و این باعث می شود که بازار غیررسمی و غیرشفافی شکل گیرد.

    وی اظهار داشت: در بازار غیر شفاف هم نرخ تنزیل و نرخ کسری که عملا روی آن اوراق می خورد، نرخ بالایی خواهد بود . لذا ورود دوباره اسناد خزانه اسلامی در نمادهای سخاب 2 تا 7 به فرابورس، این روند را کنترل خواهد کرد.

    به گفته غلامعلی پور، هم اکنون در سررسیدهای اسناد خزانه 10 و 11 که روی تابلوی فرابورس هست، نرخ ها به زیر 20 درصد رسیده و روند همچنان کاهشی است. یعنی عملا در تنزیل این اوراق، هزینه تنزیل کمتری مشمول پیمانکاران خواهد شد و الان هم شرایط بازار اوراق طوری است که نرخ ها دیگر آن نرخ های عجیب و غریب نخواهد بود . 

    خاطر نشان می شود: اوراق اسناد خزانه اسلامی با نام و قابل معامله در فرابورس بوده و ارزش اسمی هر ورقه یک میلیون ریال است. همچنین تعداد کل اوراق هفت میلیون و 20 هزار ورقه است که وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت آن را منتشر و عامل پرداخت آن در سررسید، شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه است.

    برچسب ها