عصر خودرو

جهت‌گیری برخی از بازارهای جهانی اصلاح شد

تعدیل ناقص روندهای آزمایشی

عصر بازار- روندهای هیدروژنی بازارهای جهانی، تا حدی تعدیل شده است،‌ با این همه، تنش‌های موجود همچنان روندسازی می‌کنند.

تعدیل ناقص روندهای آزمایشی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  روز دوشنبه، در واکنش به آزمایش بمب هیدروژنی کره‌شمالی، بورس‌ها افت کردند و کالاهای امن گران‌تر شدند. اما سه‌شنبه دسته‌ای از بورس‌ها توانستند به روند رشد بازگردند تا تعدیل بهای اونس طلا از اوج 1340 دلاری ادامه یابد. البته تقویت ارزهای پناهگاه یعنی ین و فرانک ادامه داشت. اونس طلا که هفته گذشته روی بهای 1324 دلار ایستاده بود، دوشنبه در واکنش به تنش‌های ژئوپلیتیک تا مرز محدوده پنجم کانال 1300 دلار جهش کرد اما در نهایت تحت فشار سودگیری معامله‌گران روی قیمت 1334 دلار ایستاد. سه‌شنبه با بهای 1336دلار آغاز کرد و تا ساعت 8 روز گذشته که این گزارش نهایی شد، بهای 1337دلار برای اونس ثبت شد، اما هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز هفته کاری جاری رقم خورده باشد.

    از آنجا که آزمایش بمب هیدروژنی کره‌شمالی، روز یکشنبه انجام شد، بازارهای جهانی نتوانستند بلافاصله به انجام این آزمایش واکنش نشان دهند. اما روندها بلافاصله پس از آغاز به کار بازارها در روز دوشنبه، متاثر شدند. دوشنبه، معامله‌گران به شدت ریسک‌گریز شدند که روند تمام بازارها را تحت‌تاثیر قرار داد. در اولین روز کاری هفته، بورس‌های جهان شاهد افت شاخص‌ها بودند. شاخص‌های کوسپی کره‌جنوبی و نیکی ژاپن هر کدام یک درصد افت کردند و بورس‌های اروپایی هم بیش از نیم درصد عقب نشستند. همزمان، ارزهای پناهگاه از جمله ین ژاپن و فرانک سوئیس تقویت شدند تا شاخص دلار تحت فشار قرار بگیرد. شاخص دلار که جمعه روی عدد 81/ 92 واحد ایستاده بود، دوشنبه تا عدد 63/ 92 واحد افت کرد. افت این شاخص و تشدید خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن، اونس را تا اوج 1340 دلاری بالا برد، اما سودگیری معامله‌گران، قیمت را به 1334 دلار بازگرداند.

    ادامه تنش‌ها باعث شد اونس چهارشنبه را با بهای 1236 دلار آغاز کند، اما بازگشت روند رشد به بورس‌ها، ورودی سرمایه به بازار فلزهای گرانبها را تحت‌تاثیر قرار داد. بورس‌های آسیایی روز گذشته متزلزل ماندند، اما همتایان اروپایی آنها با رسیدن خبرهای خوب رشد کردند. براساس تازه‌ترین گزارش‌ها، فعالیت کسب‌و‌کارها در منطقه یورو در ماه گذشته میلادی نیرومند مانده است. در واکنش به این خبر، شاخص استاکس 600 حدود 5/ 0 درصد رشد کرد. این رشد به ضرر طلا بود اما ادامه محکومیت‌های شدید آزمایش کره‌شمالی در روز سه‌شنبه، سطح تنش‌ها را بالا نگه داشت تا طلا عقبگرد قابل‌توجهی را شاهد نباشد. همزمان، با بازگشت تقاضای پالایشگاه‌های آمریکا پس از آرام گرفتن توفان هاروی، نفت خام آمریکا گران‌تر شد و به فلز زرد کمک کرد. شاخص دلار صبح سه‌شنبه باز هم تضعیف شد تا هر دو عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها به نفع طلا کار کنند. افت شاخص دلار عمدتا مربوط به ادامه تقویت ارزهای پناهگاه بود. ین ژاپن و فرانک سوئیس سه‌شنبه نیز با تقاضای مکان امن روبه‌رو بودند.

    اونس طلا دوشنبه بالاترین قیمت خود در سال 2017 را تجربه کرد، در همان روز از آن قله پایین آمد و سه‌شنبه نیز تا حدی متزلزل نشان داد. با همه این‌ها، قدرت‌نمایی اونس همچنان ادامه دارد. برخی از موسسه‌های سرمایه‌گذاری پیش‌بینی خود نسبت به بهای طلا را افزایش داده‌اند. موسسه سرمایه‌گذاری ای‌بی‌ان‌امرو در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی نسبت به قیمت طلا تا پایان امسال را به 1300 دلار افزایش داده است، این رقم در گزارش قبلی این موسسه سرمایه‌گذاری 1210 دلار اعلام شده بود. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی گلف نیوز، جورجت بوئل، تحلیلگر ارشد این موسسه می‌گوید: «ما پیش‌بینی خود نسبت به قیمت طلا را تغییر داده‌ایم و تصور می‌کنیم چشم انداز طلا در شرایط کنونی مثبت خواهد بود. کاهش ارزش دلار آمریکا، کاهش نرخ بهره اوراق قرضه و افت نرخ بهره واقعی در آمریکا و تشدید تنش‌های سیاسی در عرصه جهانی به‌خصوص بحران کره‌شمالی می‌تواند موجب افزایش چشمگیر قیمت طلا شود.»

    برچسب ها