عصر خودرو

افزایش نرخ‌های بهره آمریکا هنوز محتمل است

بازارها پس‌از شگفتی فدرال رزرو

عصر بازار: فدرال رزرو با تاکید دوباره بر محتمل بودن افزایش نرخ بهره وجوه فدرال ایالات متحده در کوتاه‌مدت، همه را شگفت‌زده کرد.

بازارها پس‌از شگفتی فدرال رزرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، با محتمل ماندن افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو در آخرین نشست کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا در سال 2015، دلار تقویت و بازارهای سهام و کالا تضعیف شدند. بیانیه نشست اکتبر فدرال رزرو که چهارشنبه شب منتشر شد گرچه معلوم کرد که نرخ‌های بهره فدرال رزرو افزایش نیافته، اما این را نیز مشخص کرد که مقام‌های آمریکایی چنان که به نظر می‌رسید، نگران وضعیت اقتصاد جهان و البته آمریکا نیستند. آشوب اخیر بازارهای سهام و انبساطی بودن سیاست‌های پولی در بیشتر اقتصادهای عمده جهان این احتمال را مطرح کرده بود که اعضای کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در نشست دو روزه ماه اکتبر که روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد، لحن خود را درباره افزایش نرخ‌های بهره تغییر خواهند داد.

    اونس طلا که روزهای دوشنبه و سه شنبه روی قیمت‌های 1163 و 1167 دلار ایستاده بود، روز چهارشنبه را با نوسان پیرامون مرز 1165 دلار آغاز کرد و با وجود رشد در یک مقطع، در نهایت پس از انتشار بیانیه فدرال‌رزرو با سقوط مواجه شد. رشد اونس تا بهای 1182 دلار ناشی از احساس بازار مبنی بر محتمل نبودن انتشار بیانیه‌ای که در آن به احتمال افزایش نرخ‌های بهره در سال جاری میلادی اشاره شده باشد و افت ارزش دلار بود.  با این همه، بیانیه فدرال رزرو قیمت نهایی چهارشنبه اونس را 1155 دلار کرد. در بیانیه فدرال رزرو ضمن اشاره به بالا نرفتن نرخ بهره، رویدادهای اقتصادی از جمله کاهش اخیر نرخ بهره در چین و احتمال تشدید سیاست‌های تحریکی بانک مرکزی اروپا، عامل نگرانی اعلام نشده است. بیشتر بازارها انتظار چنین بیانیه‌ای را نداشتند، گرچه انتظار بالا نرفتن نرخ‌های بهره را داشتند.

    انتشار این بیانیه ضمن سقوط دادن طلا به افت شاخص‌های سهام آمریکا نیز منجر شد. شاخص دلار نیز به شدت رشد کرد، البته پوشش کوتاه‌مدت معامله‌گران در بازار نفت به جهش قیمت‌ها انجامید که اندکی به طلا کمک کرد. دیگر خبر روز این بود که بانک مرکزی سوئد اعلام کرد برنامه خرید اوراق قرضه خود را تشدید خواهد کرد.

    بازارها روز پنج‌شنبه نیز همچنان به بیانیه چهارشنبه شب واکنش نشان می‌دادند. اونس در این روز 10 دلار دیگر افت کرد تا روی قیمت 1155 دلار بایستد. این روند ناشی از بازگشت فروشندگان فنی به بازار بود. فشار روز پنج‌شنبه در واقع ادامه روند چهارشنبه شب بود که با هضم بیشتر داده‌ها شکل گرفته بود، البته شاخص دلار که روز چهارشنبه به بالاترین سطح در 5/ 2 ماه گذشته رسیده بود، روز پنج‌شنبه بخشی از ارزش خود را از دست داد. دیگر خبر مهم روز پنج‌شنبه اعلام اولیه رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا بود که برای سه ماه سوم 2015 برابر با 5/ 1 درصد بود. این رقم همسو با انتظارات بود و بازارها را چندان درگیر خود نکرد. شاخص اعتماد مصرف‌کننده منطقه یورو نیز برای ماه اکتبر منفی 7/ 7 واحد اعلام شد که داده بد دیگری از اقتصاد اروپا بود.

    اونس طلا که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه با سقوط مواجه شده بود، روز جمعه را با نوسان‌های محدود در انتهای محدوده 1140 دلار آغاز کرد و بعد به ابتدای این محدوده نزدیک شد. قیمتی که روز گذشته تا ساعت 8 بعد از ظهر  برای اونس طلا ثبت شد، 1141دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته گذشته رقم خورده باشد. بازارها روز جمعه به خبر دیگری نیز توجه داشتند که بیانیه «بانک ژاپن» بود. بانک مرکزی ژاپن روز جمعه اعلام کرد که فعلا برنامه‌های تحریکی خود را تشدید نخواهد کرد.

    این بانک همچنین پیش‌بینی خود از رشد این کشور را کاهش داد. سیاست‌های تحریکی اقتصادهای بزرگ جهان از جمله اروپا و ژاپن از امید‌های بازار طلا است. روز جمعه خبر دیگری نیز توجه بازارها را به خود جلب کرد. نشست حزب کمونیست چین که روزهای دوشنبه تا پنج‌شنبه برگزار شد، سهام شرکت‌های وابسته به محصولات نوزادان و کودکان را رشد داد؛ چراکه سیاست اجباری تک‌فرزندی در دومین غول اقتصادی جهان رسما لغو شده است. نشست هفته گذشته، نشست برنامه‌ریزی 5ساله چین بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها