عصر خودرو

کنفدراسیون صنایع هند در تهران دفتر افتتاح می‌کند

عصر بازار- هیات تجاری کنفدراسیون هند در حالی به اتاق تهران آمده است که در جریان این سفر، دفتر این نهاد بخش خصوصی هند، در تهران افتتاح می‌شود و کار خود را شروع می‌کند.

کنفدراسیون صنایع هند در تهران دفتر افتتاح می‌کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، حضور این هیات تجاری در اتاق تهران منجر به آن شد تا بار دیگر بخش‌ خصوصی دو کشور روابط اقتصادی دو طرف را مورد بازنگری قرار داده و اقدامات صورت گرفته قبلی را نیز یک بار دیگر مرور کنند. سرپرستی این هیات تجاری را نایب‌رییس کنفدراسیون صنایع هند برعهده داشت، در حالی که سفیر هند در تهران نیز به همراه فعالان اقتصادی این کشور در گردهمایی اتاق تهران شرکت کرد.

    اما پیش از آنکه صاحبان بنگاه‌های اقتصادی دو کشور در نشست عمومی مذاکرات رو در رو را آغاز کنند، مقامات بخش‌ خصوصی دو کشور پای صحبت و تبادل‌نظر با یکدیگر نشستند. پس از دیدار رییس اتاق تهران با سفیر هند و نایب‌رییس کنفدراسیون صنایع این کشور، نشستی عمومی با حضور دبیرکل اتاق تهران و نمایندگان بخش خصوصی برگزار شد که با دیدار و مذاکره مستقیم فعالان اقتصادی دو کشور همراه بود.

    لزوم مشارکت و سرمایه‌گذاری برای توسعه پایدار روابط دوجانبه

    رییس اتاق تهران در نشست با سفیر هند و نایب‌رییس کنفدراسیون صنایع این کشور، بر تلاش دو طرف برای تبادل سرمایه‌گذاری‌ها تاکید کرد و گفت: ایران و هند از ظرفیت‌های اقتصادی مناسبی برای توسعه مناسبات برخوردار هستند، از این رو روابط اقتصادی دو کشور نباید صرفا به تجارت کالا محدود شود و برای دستیابی به تعاملات پایدار اقتصادی باید به ایجاد سرمایه‌گذاری‌ها در هر دو کشور روی آورد.

    مسعود خوانساری با اشاره به اینکه حجم روابط تجاری دو کشور در حال حاضر به میزان 13 میلیارد دلار است، افزود: اگر چه در دوره پس از برجام شاهد رونق و بهبود مناسبات اقتصادی دو کشور هستیم اما هنوز به بازگشایی روابط بانکی میان دو طرف دست نیافته‌ایم که در این رابطه باید بخش خصوصی و دولت‌های ایران و هند گام‌های موثری بردارند.

    رییس اتاق تهران با بیان اینکه بازگشایی دفتر کنفدراسیون صنایع هند در تهران می‌تواند به روند توسعه همکاری‌های دو کشور را سریع‌تر کند، گفت: حضور سرمایه‌گذاران هند در برخی طرح‌ها و پروژه‌های داخل کشور از جمله در منطقه چابهار و نیز مشارکت در ساخت کریدور شمال- جنوب ایران، نشان می‌دهد که زمینه‌های همکاری دو کشور را می‌تواند توسعه داد.

    آغاز بکار دفتر کنفدراسیون صنایع هند در تهران

    نایب‌رییس و مدیر بین‌الملل کنفدراسیون صنایع هند نیز در این نشست، مهم‌ترین مانع پیشرفت همکاری‌های اقتصادی دو کشور را ضعف تبادلات مالی عنوان کرد.

    نوشاد فوربز با بیان اینکه افتتاح دفتر کنفدراسیون صنایع هند در تهران می‌تواند به توانمندسازی بنگاه‌های صنعتی و تجاری هند برای همکاری با شرکت‌های ایرانی کمک کند، افزود: شاید بتوان همکاری‌ها میان اتاق بازرگانی تهران و کنفدراسیون صنایع هند را به ایجاد یک بانک تخصصی که بر مناسبات تجاری ایران و هند متمرکز باشد، گسترش داد.

    وی یکی از اهداف استقرار دفتر نمایندگی کنفدراسیون صنایع هند در تهران را کمک به سرمایه‌گذاری بنگاه‌های این کشور در ایران عنوان کرد و گفت: صنایع هند در طول ادوار گذشته، فراز و نشیب‌های فراوانی را تجربه کرده است، اما با اتخاذ سیاست‌های درست اقتصادی از سوی دولت این کشور، امروز شرکت‌ها و صنایع این کشور در بسیاری از بخش‌ها در جهان شناخته شده هستند.

    فوربز در ادامه افزود: هند به دنبال توسعه روابط خارجی و نیز ارتقای زیرساخت‌های خود است و در این زمینه، ایران از جایگاه با اهمیتی نزد سیاست‌گذاران و فعالان اقتصادی این کشور برخوردار است.

    تسهیل صدور ویزا برای تجار ایرانی

    سفیر هند در تهران نیز طی سخنانی در همایش تجاری دو کشور، به هفتادمین سالگرد استقلال هند اشاره کرد و گفت: طی سال‌های اخیر، دولت هند اهداف و برنامه‌های بلندپروازانه‌ای را برای ارتقای صنایع و توسعه شرکت‌های نوپا در این کشور با هدف افزایش ثروت و بهبود منافع ملت هند، تببین کرده است.

    سهراب کومار رفت‌وآمد هیات‌های اقتصادی هند به ایران را یکی از دلایل اهمیت همکاری‌ها با این کشور عنوان کرد و گفت: سال گذشته طی سفر نخست‌وزیر هند به ایران و ملاقات با جناب آقای دکتر روحانی، رییس‌جمهور محترم ایران، چندین پروژه مشترک میان دو کشور به امضا رسید و امروز شاهد آن هستیم که سرمایه‌گذاری شرکت‌های هندی در ایران افزایش یافته است.

    وی همچنین به امکان تسهیل صدور روادید برای تجار ایرانی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر صدور روادید برای تجار ایرانی طی مدت پنج روز صورت می‌گیرد که به دنبال کاهش این مدت به سه روز هستیم.

    سفیر هند در تهران همچنین تصریح کرد که خدمات صدور ویزای چندگانه برای تجار ایرانی صورت می‌گیرد.

    ایجاد میز هند در اتاق تهران

    دبیرکل اتاق تهران نیز در همایش تجاری دو کشور، از ایجاد میز هند در اتاق تهران طی آینده‌ای نزدیک خبر داد.

    بهمن عشقی با بیان اینکه اتاق تهران قصد دارد، دفتر و میز برخی از کشورهای همسایه را در این اتاق راه‌اندازی کند، افزود: هند از جمله کشورهایی است که به دلیل نزدیکی جغرافیایی با ایران و همچنین وجود ظرفیت‌های مشترک اقتصادی، مورد توجه جدی اتاق تهران برای توسعه همکاری‌ها قرار دارد.

    وی همچنین خبر داد که بر اساس درجه‌بندی تازه اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC)، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به عنوان اتاق توسعه‌یافته معرفی شده است.

    دبیرکل اتاق تهران همچنین به حجم روابط تجاری غیرنفتی دو کشور اشاره کرد و افزود: طی سال 2016 میلادی، میزان صادرات کالا و محصولات ایران به هند 2.8 میلیارد دلار بوده است در حالی که میزان واردات ایران از هند طی این سال به رقم 1.9 میلیارد دلار رسید این در حالی است که عمده کالای وارداتی ایران از هند، برنج است.

    وی با بیان اینکه فعالان اقتصادی دو کشور می‌توانند پیشگامان توسعه روابط تجاری دو طرف باشند، افزود: کشور هند نیازمند انرژی است که این نیاز را می‌تواند از طریق کشور دوست و همسایه، ایران تامین کند.

    معاون بین‌الملل اتاق تهران نیز در این گردهمایی طی سخنانی، گفت: طی سال‌های گذشته، شرکت‌ها و بنگاه‌های کشور هند نشان دادند که شرکت‌های ایرانی را در هیچ شرایطی تنها نخواهند گذاشت.

    همچنین محمدرضا بختیاری، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران، بازگشایی دفتر کنفدراسیون صنایع هند در تهران را نشان‌دهنده تلاش دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی دانست و افزود: در حال حاضر همکاری دو کشور در توسعه بندر چابهار که یکی از نمادهای مناسبات دو طرف است، ادامه دارد و این همکاری‌ها را می‌توان به سایر بخش‌های اقتصادی نیز بسط داد.

    وی با اشاره به اینکه مناسبات بانکی و مالی میان دو کشور هنوز برقرار نشده است، افزود: با این حال، برقراری اعتماد میان دو کشور می‌تواند به روند توسعه سرمایه‌گذاری‌ها کمک کند.

    برچسب ها