عصر خودرو

معاون وزیر نفت در امور بین الملل:

روابط بانکی ایران و برزیل در چند ماه آینده برقرار می‌شود

عصر بازار- معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت از برقراری روابط بانکی ایران و برزیل در چند ماه آینده خبرداد.

روابط بانکی ایران و برزیل در چند ماه آینده برقرار می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «امیرحسین زمانی نیا» درباره پیشنهاد توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی از سوی شرکت دولتی نفت برزیل (پتروبراس) اظهار کرد: در این باره صحبت‎هایی شده است و پتروبراس توان و فناوری توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی را دارد.
    وی از پتروبراس، شرکت انگلیسی-هلندی شل و پتروناس مالزی به‌عنوان شرکت‌های دارای توان توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی نام برد و گفت: پتروبراس اکنون در موقعیتی نیست که بتواند سرمایه گذاری توسعه میدان را هم انجام دهد؛ اما در شرایطی هست که بتواند در چند ماه آینده در این پروژه سرمایه‌گذاری کند.
    زمانی نیا به مذاکره با شرکت‌های مختلف برای توسعه میدان‌های نفتی ایران اشاره کرد و گفت: بدون شک تا پایان امسال چند قرارداد نفتی امضا خواهد شد.
    معاون وزیر نفت همچنین درباره زمینه‌ های همکاری ایران و برزیل تصریح کرد: در بسیاری از بخش‌ ها توان همکاری میان دو کشور وجود دارد اما از آنجا که تاریخچه همکاری چندانی میان دو کشور نیست بنابراین زمینه سازی برای آغاز همکاری‌ها قدری سخت است.
    وی با بیان اینکه روابط بانکی ایران و برزیل در چند ماه آینده برقرار می‌شود، یادآور شد: تیمی از بانک مرکزی و بانک‌های خصوصی ایران درچند هفته گذشته در حال آماده کردن زمینه های همکاری بانکی دو کشور هستند.
    بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران با فرناندو کولهو فیلهو، وزیر معادن و انرژی برزیل شامگاه دیشب (دوشنبه) درباره همکاری های نفتی مذاکره کردند.
    مذاکرات نفتی ایران و برزیل در دولت تدبیر و امید از سال 94 آغاز شد و امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت میزبان آرماندو مونتیرو، وزیر توسعه، صنعت و تجارت برزیل شد در آن دیدار تهران آمادگی خود را برای همکاری با برازیلیا در زمینه ساخت تجهیزات حفاری درون چاهی و سرچاهی به‌منظور تولید در آب‌های عمیق و همچنین مشارکت در توسعه میدان‌های نفتی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی اعلام کرد.
    پس از آن دیدار، بیژن زنگنه، وزیر نفت 13 آذرماه 95 با فرناندو کولهو فیلهو، وزیر انرژی و معادن برزیل دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر نفت ایران در آن دیدار، لازمه همکاری ایران و برزیل را روابط بانکی مستحکم دانسته و اظهار کرده بود: ایران و برزیل علاقه‎مند به توسعه روابط در بخش نفت و گاز هستند.
    زنگنه پس از آن دیدار در جمع خبرنگاران گفته بود: شرکت‌های برزیلی و به‎ویژه شرکت ملی نفت برزیل (پتروبراس) تجربه خوبی در اکتشاف و توسعه میدان‎های نفتی در آب‎های عمیق دارند که ما به این تجربه برای حوزه خزر نیاز داریم.
    مشارکت برزیل در ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در قالب 10 گروه کالایی مانند تجهیزات سرچاهی، درون چاهی، ماشین دوار و... مطالعه احداث پالایشگاه مشترک نفت خام در برزیل بدون تامین مالی از سوی بخش دولتی ایران و مشارکت برزیل در توسعه میدان‌های نفتی دریایی ایران از محورهای مورد مذاکره وزیر نفت ایران در دیدار با وزیر انرژی و معادن برزیل در 13 آذرماه پارسال بود.
    مذاکره ایران و برزیل اما به این دو دیدار ختم نشد و فروردین ماه امسال نیز امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت با رودریگو دی آزردو سانتوس، سفیر برزیل در تهران دیدار و گفتگو کرد و دو طرف محورهای همکاری در بخش نفت و گاز را بررسی کردند. در آن دیدار، برزیلی‌ها علاقه‌مندی خود را برای خرید نفت خام ایران اعلام کرده بودند.
    ذخایر نفت و گاز برزیل بر اساس آخرین آمار در سال 2016، به ترتیب 13,2 میلیارد بشکه نفت خام و 395.5 میلیارد مترمکعب گاز اعلام شد و میزان تولید نفت خام این کشور بیش از 2 میلیون و 500 هزار بشکه در روز است.
    برزیل همچنین روزانه حدود 2 میلیون بشکه نفت مصرف می‌کند، ظرفیت پالایشی برزیل نیز 2 میلیون و 300 هزار بشکه در روز است، این کشور آمریکای جنوبی افزون بر این که تولید کننده بزرگ نفت خام است، روزانه بیش از 340 هزار بشکه نفت از آمریکا وارد می‌کند و حدود 560 هزار بشکه نفت خود را به بازارهای آمریکا، هند، چین، پرتغال، انگلیس، کانادا صادر می کند.
    برزیل 17 پالایشگاه نفتی دارد که مدیریت 14 پالایشگاه بر عهده شرکت پتروبراس است.
    فرناندو کولهو فیلهو که از سال 2016 تاکنون وزیر معادن و انرژی برزیل است هم اکنون در تهران به‌سر می برد، وی 32 سال سن دارد و در حال تحصیل در مقطع دکترای رشته MBA با گرایش مدیریت است.
    وی در سن 22 سالگی برای نخستین بار در انتخابات سال 2006 ایالت پرنامبوکو برزیل شرکت و پیروز شد و بار دوم نیز در سال 2011 با بالاترین رای به کنگره برزیل راه یافت، وی جوانترین عضو کنگره برزیل بوده است.

    برچسب ها