عصر خودرو

رئیس سازمان بورس:

حدود ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اوراق بدهی سخاب در راه فرابورس است

عصر بازار- رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه نرخ سود اوراق سخاب بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می شود، گفت: میزان اوراق سخاب حدود ۱۰۰ هزار میلیارد ریال است که بخشی از این اوراق در بانک ها معامله شده اند.

حدود ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اوراق بدهی سخاب در راه فرابورس است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، سخاب نوعی اوراق بدهی به شمار می رود که بر اساس آن، دولت برای پرداخت بدهی خود به پیمانکاران بجای پول، این اوراق را واگذار می کند.
    تاکنون دارندگان اوراق سخاب به سبب نیاز به نقدینگی، با کسر 30 تا 50 درصد از مبلغ اسمی اوراق، اوراقی را که سررسید آنها چند ماه دیگر است، می فروختند.
    معامله این اوراق در بازار غیرشفاف خارج از بورس که سود 30 تا 50 درصد را عاید خریداران می کرد، با انتقادهایی روبرو شده بود.
    پس از حاشیه های عرضه این اوراق در خارج از بورس، وزارت اموراقتصادی و دارایی تصمیم گرفت معاملات ثانویه این اوراق را به بازار سرمایه (فرابورس) منتقل کند.
    «شاپور محمدی» رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در همین پیوند درباره حجم اوراق بدهی سخاب در فرابورس گفت: میزان اوراق سخاب حدود 100 هزار میلیارد ریال است که بخشی از این اوراق در بانک ها معامله شده اند.
    وی با یادآوری اینکه بیشتر این اوراق تا 6 ماه آینده سررسید می شود، اضافه کرد: پیش بینی ما این است که این اوراق به ایجاد نظم در بازار کمک کرده و نرخ سود را تا حد زیادی متعادل کند.
    محمدی درباره زمان آغاز معاملات این اوراق بیان داشت: یک هفته دیگر باید این معاملات انجام شود، اکنون کارهای مربوط به بازار سرمایه تمام شده و بانک ملی باید اقدام های لازم را انجام دهد.
     با توجه به این که مسئولان بازار سرمایه پیش از این با عرضه اوراق سخاب از طریق بورس مخالفت کرده بودند، این اوراق از طریق شبکه بانکی به فروش می رسید. بر این اساس، دارنده این اوراق پس از یافتن مشتری، در شعب بانک ملی اقدام به انتقال این اوراق می کرد.
    اما با توجه به پیامدهای منفی داد و ستد این اوراق در بازار غیررسمی، تلاش هایی برای عرضه آنها در بازار سرمایه و فرابورس انجام شد.
    به نظر کارشناسان، سود بیش از 30 درصدی برای اوراق با درآمد ثابت و بدون ریسک، فعالیت را برای بازارهای دارای ریسک مانند سهام و مسکن، دشوار می کند.
    پس از آنکه «مسعود کرباسیان» وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت دوازدهم در مراسم تودیع و معارفه اعلام کرد، مقرر شده است هرگونه اوراق خزانه تنها با نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار در بازار سرمایه عرضه و از انتشار این اوراق خارج از این بازار جلوگیری شود، مسئولان بازار سرمایه از آمادگی فرابورس برای انجام این معاملات در کوتاه‌ترین زمان ممکن خبر دادند.

    برچسب ها