عصر خودرو

فرصت طلبی عربستان از هاروی

عصر بازار- عربستان پس از طوفان هاروی آمریکا که تقاضای نفت در منطقه را بیشتر کرده،قیمت نفت خود را برای کشورهای آسیا، مدیترانه و آمریکا افزایش داد.

فرصت طلبی عربستان از هاروی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از عصر نفت ، عربستان قیمت نفت خود را برای ماه اکتبر برای خریداران آسیایی و برای نفت سبک افزایش داد، دومین ماه متوالی است که عربستان قیمت نفت خود را افزایش می‌دهد. آنها با این انگیزه که تقاضا برای نفت خام در بازارهای بزرگ بیشتر شده اقدام به این کار کرده است.

    آرامکو طی بیانیه‌ای اعلام کرد: شرکت نفتی دولتی عربستان قیمت رسمی نفت سبک عرب را برای آسیا 55 سنت افزایش داد که 30 سنت نسبت به شاخص منطقه بالاتر است. بر اساس بررسی‌های بلومبرگ این شرکت پیش از این پیش‌بینی افزایش قیمت کمتر از این میزان را کرده بود.

    رابین‌میلز رئیس دفتر مشاوره «قمر انرژی»، گفت: این افزایش حاکی از تقویت تقاضا در بازار آسیاست. تأثیر طوفان هاروی در خلیج مکزیک که باعث غیرفعال شدن پالایشگاه‌های آمریکا و افزایش بیش از اندازه قیمت بنزین شد بیشتر سبب شد که سعودی‌ها قیمت نفت خود را بیش از انتظار افزایش دهند.

    وی همچنین گفت: افزایش تقاضا در آمریکا می‌تواند عاملی برای سود بیشتر پالایشگاه‌های آسیایی هم باشد.

    یک منبع آگاه ماه گذشته گفته بود که عربستان عرضه نفت خود را بر اساس توافق اوپک کاهش داده است و آرامکو می‌خواهد فروش خود را در ماه سپتامبر به آسیا کاهش دهد و عربستان میزان فروش نفت خام فوق سبک عرب را از ماه اکتبر کاهش خواهد داد.

    بر اساس این گزارش، شاخص نفت خام برنت امسال با بروز نشانه‌هایی از افزایش عرضه و کاهش تقاضا 8 درصد افت داشت و چشم‌‌انداز پیش‌بینی کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای افزایش قیمت را کمرنگ کرد.
    رئیس تحلیل‌گران مشاوره انرژی شرکت اسپکت معتقد است حاشیه سود پالایشگاه‌ها در منطقه آسیا تقویت خواهد شد. همچنین عربستان سعودی قیمت نفت خود را برای آسیا بین 30 تا 80 سنت در بشکه برای ماه اکتبر افزایش داد.

    آرامکو همچنین اکثر قیمت‌ها را برای آمریکا در ماه اکتبر افزایش داد و تنها قیمت نفت متوسط را تغییر نداده است. برای خریداران منطقه آسیا و مدیترانه هم در تمام نوع نفت برای ماه اکتبر افزایش قیمت اعمال کرده است. این در حالی است که آرامکو قیمت فروش نفت خود را برای شمال غرب اروپا در اکتبر کاهش داده است.

    بر اساس این گزارش، تولیدکنندگان شرق خاورمیانه، شمال آفریقا و روسیه با آمریکای لاتین رقابت می‌کنند. تولیدکنندگان منطقه خلیج‌فارس معمولاً قراردادهای طولانی‌ مدتی را با پالایشگاه‌‌ها می‌بندند. اکثر شرکت‌های نفتی منطقه خلیج‌فارس شاخص‌های نفتی خود را با تخفیف و حداقل سود عرضه می‌کنند. برای منطقه آسیا شاخص قیمت میانگین قیمتی نفت دوبی و عمان است.

    برچسب ها