عصر خودرو

عضو هیات امنای انجمن پسته :

بورس کالا ابزاری کارآمد برای تامین مالی فعالان بازار پسته

عصر بازار- برای تسری در عملیاتی کردن شعار سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، ارایه محصولات در بورس کالا می تواند به عنوان اهرمی جهت حمایت از تولید داخلی تلقی شود.

بورس کالا ابزاری کارآمد برای تامین مالی فعالان بازار پسته
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا ، ضمن اینکه حذف دلالان و واسطه ها از چرخه تولید راهکاری اصولی برای توزیع محصولات تلقی می شود؛ زیرا بدیهی است زمانی که محصول به طریق "از تولید به مصرف" در گردونه بازار فروش قرار بگیرد، محصول با نرخ مناسب و منطقی به فروش می رسد تا علاوه بر عرضه کننده، مصرف کننده نیز از شرایط تبادلات تجاری رضایتمند باشد.

    عرضه محصولات کشاورزی نیز از این قضیه مستثنی نیست و یکی از مزیت های ارایه این نوع محصولات در بورس کالا فروش آنها با درجه کیفیت بالا است؛ این در حالی است که با ارایه محصولات کشاورزی در بورس کالا ارتباط تنگاتنگی میان تولید کننده و مشتری ایجاد می شود.

    پسته ایران نیز که دارای مزایای زیادی، چه از نظر ارزش غذایی و چه از نظر اقتصادی است و امروزه توانسته جایگاه خوبی در صادرات غیرنفتی کشور داشته باشد. اما طی سال های اخیر تعدادی از کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده آمریکا، با سرمایه گذاری کلان، اقدام به تولید پسته در سطح بسیار گسترده کرده اند؛ بطوریکه با افزایش تولید این محصول در آمریکا، این کشور به بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده پسته در جهان تبدیل شده تا به عنوان مرجع قیمت گذاری این محصول در دنیا مطرح باشد.

    از این رو، برنامه صادرات پسته در بورس کالا به عنوان مهم ترین محصول صادراتی کشور در بخش کشاورزی، فرصتی را برای کشاورزان و تجار ایرانی فراهم آورده است تا با سرمایه گذاری در بخش تولید این محصول و عرضه آن در بورس کالا، جایگاه کشور در تولید پسته را نه تنها به سطح گذشته بازگردانند، بلکه دوباره ایران بتواند در تولید و صادرات این محصول حرف اول را در دنیا بزند و به مرجع رسمی تعیین قیمت جهانی پسته بدل شود.

    در راستای تحقق این هدف در شورای عالی پسته مقرر شد، ضمن عرضه فیزیکی و انتشار گواهی کالای پسته، صندوق کالایی پسته نیز جهت فعالیت بر روی گواهی سپرده پسته راه اندازی شود.

    در همین ارتباط، یک عضو هیات امنای انجمن پسته ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، پیرامون راه اندازی این صندوق ها جهت کمک به تامین مالی کشاورزان و استفاده از گواهی با پشتوانه کالای پسته برای فعالان این بخش جهت تضمین تسهیلات بانکی مورد نیاز، گفت: راه اندازی این نوع از صندوق های سرمایه گذاری برای کمک به تامین مالی کشاورز می تواند اقدام مثبتی برای حمایت از تولیدکننده باشد. بطوریکه اجرای این طرح می تواند در تجمیع منابع مالی موردنیاز حوزه کشاورزی موثر واقع شود.

    علی نظری افزود: با استفاده از این صندوق ها می توان قیمت پسته را تعیین و کف قیمت ها را به کمک تولیدکنندگان حفظ کرد.

    این صادرکننده پسته در کشور در خصوص مزایایی که راه اندازی این صندوق ها می تواند برای عرضه کنندگان پسته به همراه داشته باشد، گفت: جلوگیری از نوسان قیمت ها که در بازار ایران به شدت وجود دارد، یکی از مهم ترین مواردی است که به کمک صندوق های کالایی می توان به آن دست یافت.

    وی در ادامه گفت: در بازار آمریکا به عنوان مثال وقتی حداقل قیمت پسته حدود هشت دلار بسته می شود، قیمت ها زیر این نرخ نوسان نمی کند. اما در ایران گاهی نوسان زیاد قیمت ها ریسک زیادی را به فعالان این بخش وارد کرده و در شرایطی، حتی برخی از تجار و فعالان حاضر در بازار را از گردونه خارج می کند.

    این عضو هیات امنای انجمن پسته ایران پیرامون عرضه پسته در بورس کالا گفت: استفاده از بورس کالا و به صورت ویژه صندوق های کالایی و گواهی سپرده کالا به عنوان یکی از ابزارهای کارآمد در زمینه تامین مالی بخش کشاورزی است که می تواند به فعالان این حوزه کمک کند.

    نظری اختصاص اعتبارات خرید پسته از سوی بانک کشاورزی به خریداران از تابلوی بورس را اقدامی مثبت برای تجار بازار پسته دانست و رعایت استانداردهای لازم و عرضه محصول همگن را لازمه توسعه بازار پسته در بورس کالا عنوان کرد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو