عصر خودرو

واکنش بازار طلای ایران به نوسانات جهانی

عصر بازار- تحلیلگر اقتصاد بین‌الملل گفت: افزایش قیمت طلا در ایران ناشی از افزایش قیمت طلای جهانی و رشد قیمت دلار در بازار داخلی بوده اما این افزایش به‌صورت فزاینده‌ای در قیمت سکه اعمال شده است.

واکنش بازار طلای ایران به نوسانات جهانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، ابوذر نجمی گفت: در هفته اخیر، افزایش تنش بین کره شمالی و آمریکا و تقویت احتمال جنگ، موجب افزایش قیمت اونس طلای جهانی شده است چراکه بازار طلا در چنین وضعیت‌های بی‌ثبات، واکنش محافظه‌کارانه دارد و تمایل سرمایه‌گذاران برای حضور در این بازار بیشتر می‌شود که همین مسئله افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی را به دنبال دارد.

    وی افزود: از سوی دیگر در داخل ایران با نزدیک شدن روزهای پایانی تابستان، تقاضا برای ارز به‌ویژه دلار افزایش قابل توجه یافته است چراکه از یک‌سو این ایام، پیک سفرهای خارجی است و از سوی دیگر دانشجویان ایرانی که در خارج تحصیل می‌کنند نیز شهریه و هزینه‌های آتی خود را از بازار تأمین خواهند کرد.

    به گفته نجمی، در این میان تقاضای حجاج امسال برای دلار نیز با دو عامل قبلی هم‌زمان شده و تقویت بیش‌ از پیش تقاضا و رشد نسبی قیمت‌ها در این بازار را به دنبال داشته است.

    این تحلیلگر اقتصاد بین‌الملل با اشاره به اینکه قیمت طلا در ایران از دو عامل «قیمت اونس طلای جهانی» و «قیمت دلار» متأثر است، افزود: زمانی که این دو عامل اثرگذار بر قیمت طلا هم‌زمان می‌شوند، به دلیل فعالیت بازیگران بازار سکه قیمت سکه حبابی می‌شود و با نرخ فزاینده‌تری نسبت به قیمت طلا رشد می‌کند.

    به گفته نجمی با احتساب قیمت طلای به کار رفته در سکه، دیروز حباب قیمت هر سکه تمام بهار آزادی به 100 هزار تومان نیز رسید.

    این کارشناس اقتصادی درباره تأثیر تعدیل نرخ سود بانکی در روزهای اخیر بر قیمت‌های بازار ارز و طلا، اظهار کرد: این مسئله تأثیر واقعی بر این دو بازار نداشته اما به علت هم‌زمانی اتفاقات تأثیرگذار بر بازار ارز و طلا با اصلاحات در حوزه نرخ سود بانکی، برخی تصور می‌کنند که این مسئله هم در هیجانی شدن بازار مؤثر بوده است.

    دلیل سبقت یورو از دلار

    تحلیلگر اقتصاد بین‌الملل با تشریح وضعیت بازار ارز نیز گفت: افزایش تنش میان کره شمالی و آمریکا و همچنین شرایطی که طوفان هاروی در آمریکا موجب تقویت قیمت طلای جهانی شد که معنای تلویحی آن تضعیف ارزش دلار و تقویت سایر ارزهاست.

    نجمی ادامه داد: در کنار تضعیف ارزش جهانی دلار، گزارش‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی اروپا، وضعیت اقتصادی قاره سبز مطلوب و خوش‌بینانه پیش‌بینی می‌شود که تقویت یورو در مقابل دلار را در پی دارد.

    وی افزود: به دلیل اینکه در ایران، سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی، دولت و حتی مردم بر نرخ دلار آمریکا استوار است، تقویت ارزش جهانی یورو در مقابل دلار باعث می‌شود در بازار ارز ایران افزایش نرخ دلار با نرخ فزاینده‌ای روی یورو نمایان شود.

    به گفته نجمی، در این شرایط افزایش یک‌درصدی قیمت دلار در بازار ایران می‌تواند افزایش چند برابری روی یورو داشته باشد و اثر خود را نیز بر شرکت‌های بازرگانی طرف حساب با شرکت‌های اروپایی و شرکت‌هایی که با یورو کار می‌کنند، نشان می‌دهد.

    برچسب ها