عصر خودرو

وزیر نفت خبر داد:

مذاکرات فشرده بازرگانی با شرکت های بین المللی تا ۴ ماه آینده

عصر بازار- وزیر نفت با بیان اینکه برزیل خواستار تامین نفت یک پالایشگاه بزرگ در حال ساخت این کشور توسط ایران است، گفت: در سه تا چهار ماه آینده با تعداد زیادی از شرکت های بین المللی مذاکرات فشرده بازرگانی خواهیم داشت.

مذاکرات فشرده بازرگانی با شرکت های بین المللی تا ۴ ماه آینده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، بیژن زنگنه شامگاه دوشنبه در حاشیه دیدار با وزیر انرژی برزیل ، افزود: بازار قاره امریکا به عنوان آخرین بازار صادراتی نفت ما به شمار می‌رود.

    وی ادامه داد: امریکا که تاکنون وارد کننده بوده اقدام به صادرات نفت کرده و نفت امریکا نیز 5 دلار پایین تر از برنت است بنابراین صادرات نفت به قاره امریکا باید صرفه اقتصادی داشته باشد.

    وی اضافه کرد: بحث صادرات نفت به قاره امریکا جای بحث دارد مگر اینکه تولید نفت ایران بسیار افزایش پیدا کند و در بازارهای آسیا و افریقا خریداری برای نفت ما پیدا نشود.

    وی درباره وضعیت بازار نفت گفت: اکنون بازار نفت در وضعیت متعادلی قرار دارد و اعضای اوپک به خوبی توافق را رعایت می‌کنند.

    وزیر نفت خاطرنشان کرد: همگرایی اعضای اپک در 6 ماه اخیر نه تنها کاهش نیافته بلکه بیشتر نیز شده است و غیر اوپیک به ویژه روسیه نیز همکاری خوبی با ایران دارند.

    وی با بیان اینکه به نظر من بازار نفت به سمت تعادل حرکت می کنند افزود: تا آخر سال 2017 که توافق اوپک و غیره پابرجاست و برای پس از آن هنوز موردی رسمی نشده است. بشکه های نفت اضافه در بازار وجود داشته و ذخایر نفت هنوز بالاست .

    زنگنه درباره وضعیت احداث خط لوله صادرات گاز به پاکستان گفت: به نظر من در نهایت گاز ایران به پاکستان خواهد رفت اما مسئله مهم این است که یک عنصر سوم باید با ایران و پاکستان در این موضوع همکاری کنند تا احداث خط لوله توسط پاکستان تضمین شده و ما هم مطمئن شویم که به پول خود خواهیم رسید.

    وی درباره راه افتادن سواپ نفت از طریق دریای خزر به ایران گفت: ما از طریق شرکت های بین المللی در حال خرید نفتی ترکمنستان هستیم البته قزاقستان و آذربایجان نیز تمایل به همکاری دارند .

    وی با بیان اینکه این قراردادها شش ماهه و یک ساله هستند افزود :برای مشتریان باید صرفه اقتصادی داشته باشد که به جای صادرات نفت به مدیترانه حاضر شوند نفتی خود را از طریق ایران به خلیج فارس ارسال کنند.

    زنگنه درباره فروش نفت به روسیه نیز گفت :ما مشکلی نداریم آنها باید اقدامات لازم را انجام دهند.

    وی یادآور شد: آنها مشکلات بانکی داشتند که بخشی از آن حل شده است یک بانک معتبر روسی قرار است ال‌سی باز کند.

    زنگنه به وضعیت تولید از میدانهای نفتی غرب کارون اشاره کرد و گفت: اکنون ما در میدانهای غرب کارون از عراق نفت بیشتری تولید می‌کنیم اما مشخص نیست که در آینده نیز اینگونه باشد.

    وی تاکید کرد: ما باید سریعاً اقدام کنیم در غیر این صورت ممکن است دچار مشکل شویم.

    زنگنه در رابطه با وضعیت مذاکره درباره لایه نفتی پارس جنوبی نیز گفت: مذاکراتی در گذشته با شرکت مرسک دانمارک داشتیم اما مسئله این است که شرکت توتال به تازگی مرسک را خریداری کرده که این موضوع اندکی برای ما ایجاد نگرانی کرده است.

    وی افزود :به این دلیل که اپراتور بخش قطری این لایه نفتی توتال است و در صورتی که در سمت ایران نیز این مسئولیت را عهده‌دار شود مقداری نگران کننده است.

    وزر نفت خاطرنشان کرد: برای توسعه لایه نفتی از شرکت های متعددی دعوت کرده ایم مانند شل، پتروناس مالزی و پتروبراس برزیل که قرار است با آنها مذاکره داشته باشیم.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو