عصر خودرو

واریز ۱۱ هزارمیلیارد تومان یارانه در ۵ ماه ابتدایی سال

عصر بازار- براساس گزارش ۵ ماهه سازمان هدفمندی به مجلس در این ظرف زمانی حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان یارانه و بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان سبد غذایی به دهک‌های پایین جامعه پرداخت شده است.

واریز ۱۱ هزارمیلیارد تومان یارانه در ۵ ماه ابتدایی سال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، چندی قبل گزارش نماینده سازمان هدفمندی، دیوان محاسبات و مدیرکل خزانه درباره میزان تحقق درآمدهای هدفمندی یارانه ها در 5 ماه نخست سال جدید در مجلس ارائه شد.

    سازمان هدفمندی یارانه ها در گزارش خود به کمیسیون بودجه اظهار داشت که از ابتدای سال جدید 5 ماه یارانه پرداخت کرده است.

    در حالی که روزهای آتی هفتاد و نهمین مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود که نائی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه خبر از پرداخت 11 هزار میلیارد تومان یارانه در 5 ماه نخست سال جاری داده است.

    این در حالی است که کل هزینه صرف شده در بخش هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری به 20 هزار و 450 میلیارد تومان رسیده است.

    از میان 450 میلیارد تومان بودجه صرف شده در بخش هدفمندی در 5 ماه ابتدایی سال حدود 430 میلیارد تومان مختص بخش تولید، 865 میلیارد تومان به وزارت بهداشت، 17 هزار و 230 میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شد و 220 میلیارد تومان بن و سبد کالایی به دهک‌های پایین جامعه پرداخت شده است و به علاوه یک هزار و 680 میلیارد تومان از کل بودجه هدفمندی یارانه‌ها به بخش کمیته امداد امام خیمنی (ره) و سازمان بهزیستی اختصاص یافته و بند ب. ماده 7 هدفمندی حدود 30 میلیارد تومان بودجه به خود اختصاص داده است.

    براساس گزارش خزانه از حدود 20 هزار میلیارد تومان یارانه ای که در بخش مصارف پرداخت شده حدود 9 هزار و 360 میلیارد تومان از محل اصلاح قیمت ها به دست آمده و حدود 11 هزار میلیارد تومان نیز از محل بودجه عمومی پرداخت شده، در حالی که براساس قانون هدفمندی باید 20 درصد از منابع حاصل از هدفمندی به بخش تولید اختصاص یابد.
    این در حالی است از این 20 هزار و 400 میلیارد تومان حدود 9 هزار و 300 میلیارد تومان از اصلاح قیمت ها دریافت شده و 11 هزار میلیارد تومان یعنی بیش از 55 درصد این یارانه از محل بودجه عمومی پرداخت شده یعنی اگر این 20 هزار میلیارد تومان به صورت کامل از اصلاح قمیت ها گرفته شده بود از این 11 میلیارد تومان از بودجه عمومی استفاده نمی شد و به پروژه های عمرانی و تملک دارایی و سرمایه ای اختصاص می یافت.


    گفتنی است در حال حاضر در 5 ماه نخست سال ٩6 حدود 11 هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی برای پرداخت یارانه برداشت شده که این موضوع به این معنا بوده که اگر این روند ادامه یابد تا پایان سال باید حدود 13 هزار میلیارد تومان دیگر از بودجه عمومی برداشت شود، یعنی از 45 هزار میلیارد تومان بودجه دولت 50 درصد از بودجه عمومی استفاده شده در حالی که باید 20 درصد از منابع حاصل از هدفمندی به بودجه دولت واریز شود.

    برچسب ها