عصر خودرو

مسیر دلار عوض شد، سکه افزایشی ماند

بازارساز ارزی قدرت نمایی کرد

عصر بازار- روز دوشنبه، سکه تمام بهار آزادی به روند افزایشی خود ادامه داد، ولی مسیر دلار تغییر کرد.

بازارساز ارزی قدرت نمایی کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، شاخص بازار ارز که در 2 روز ابتدایی هفته 20تومان افزایش قیمت را تجربه کرده بود، در سیزدهمین روز شهریورماه 10 تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 3 هزار و 884تومان رسید. این افت در شرایطی رقم خورد که تعداد زیادی از نوسان‌گیران در انتظار عبور دلار از مرز روانی 3 هزار و 900 تومان بودند. به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که در تغییر مسیر این ارز نقش داشت، عرضه بازارساز بود. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، عرضه ارز از حدود ساعت 12 ظهر در بازار بیشتر شد تا انتظارات افزایشی کمرنگ شوند. در واقع تا پیش از ساعت 12 ظهر قیمت بیشتر حالت صعودی داشت، ولی پس از آن، فروشندگان قدرت بیشتری را دست گرفتند. در روزی که دلار کاهشی شد، یورو راه افزایش را در پیش گرفت. در سومین روز هفته، یورو با 40 تومان رشد به قیمت 4 هزار و 775 تومان رسید. تقویت ارزش ارز اروپایی در بازارهای جهانی یکی از اصلی‌ترین عواملی بود که موجب رشد آن در بازار داخلی شد. در کنار این، حضور نوسان‌گیران ارزی در بازار یورو در ماه‌های اخیر افزایش پیدا کرده؛ چراکه دامنه نوسانات آن بیشتر از دلار بوده است.

    با وجود کاهش بهای دلار، سکه تمام بهار آزادی 10 هزار تومان افزایش را ثبت کرد و به قیمت یک میلیون و 266 هزار تومان رسید. به گفته بازیگران حاضر در بازار، فلز گرانبهای داخلی بیشتر تحت‌تاثیر رشد بهای اونس در بازارهای جهانی صعودی شد؛ با این حال، معامله‌گران سکه انتظار داشتند که قیمت اونس افزایش بیشتری را تجربه کند؛ طلای جهانی در اولین روز هفته بازارهای جهانی تا ساعت 3 بعدازظهر به قیمت هزار و 333 دلار رسید که تنها 9 دلار بالاتر از نرخ بسته شده روز جمعه بود. این در حالی بود که معامله‌گران بازار داخلی انتظار داشتند، فلز زرد تحت‌تاثیر آزمایش بمب هیدروژنی کره‌شمالی با شدت بیشتری رشد کند. در این میان، معامله‌گران سکه انتظار دارند، سکه در روزهای آینده به دلیل نزدیک بودن به عید فطر با افزایش تقاضا مواجه شود. با این حال، در صورتی که اونس جهانی روند افزایشی را ادامه ندهد، ممکن است جهت فلز گرانبهای داخلی تغییر کند. سکه در روزهای ابتدایی هفته جاری با سرعت زیادی در مسیر افزایشی قرار گرفت. این فلز گرانبها روز شنبه 17 هزار تومان و روز یکشنبه 15هزار تومان افزایش را تجربه کرد. در سومین روز هفته، سکه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 260 هزار تومان آغاز کرد که 4 هزار تومان بالاتر از روز یکشنبه بود. در ادامه روز این فلز گرانبها حتی تا نقطه یک میلیون و 277 هزار تومان نیز بالا رفت، ولی در انتها از سقف روزانه پایین آمد و در کانال یک میلیون و 260 هزار تومان به کار خود پایان داد.

    تقاضای اسکناس نو

    روز گذشته در حالی که خریداران دلار کاهش یافته بودند، تقاضا برای اسکناس نو در بازار و بانک‌ها بالا رفته بود. به گفته فعالان، با نزدیک شدن به عید غدیر خم، به‌طور سنتی تقاضا برای اسکناس نو بالاتر رفته است. به اعتقاد بازیگران بازار، بازارساز نیز به این اتفاق توجه داشت و در برخی بانک‌ها اقدام به توزیع پول نو کرد. با این حال، به گفته شماری از افراد، در برخی بانک‌ها با گذشت زمان کمی از ابتدای روز تقاضا چنان بالا بود که موجودی اسکناس نو پایان یافت. در بازار غیررسمی نیز برای هر بسته 100 تایی 1000 تومانی، 10 تا 20 هزار تومان کارمزد دریافت می‌شود.

    برچسب ها