عصر خودرو

بورس تهران به اخبار مثبت کم‌واکنش شد

بورس تهران در فاز استراحت؟

عصر بازار- شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات روز گذشته رشد ۱۰۷ واحدی را تجربه کرد و در ارتفاع ۸۳هزار و ۴۵۲ واحدی ایستاد.

بورس تهران در فاز استراحت؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بازار سهام کشور با نزدیک شدن به نیمه دوم شهریور ماه و فشار فروش حاصل از تسویه اعتبارات مشتریان کارگزاری‌ها در حضور تداوم سیگنال‌های حمایتی معاملات خود را در یک فضای احتیاطی دنبال می‌کند. کارشناسان معتقدند واکنش نه‌چندان قدرتمند بورس تهران به تداوم حضور سیگنال‌های حمایتی با وارد شدن به زمان تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها فضای معاملات سهام را وارد یک فاز استراحت می‌کند.

    استراحت بورس در نیمه دوم شهریور

    در گزارش پیشین با عنوان «دو مسیر بورس در کوتاه‌مدت» دو سناریو برای روند حرکت بورس تهران عنوان شد. بر مبنای سناریوی اول گفته شد، اگر سیگنال‌های مثبت در جهت حمایت معاملات بورس تهران تداوم یابد و از اواسط هفته بورس به این سیگنال‌ها واکنش مثبت نشان دهد، بازگشت بورس به مسیر صعودی محتمل خواهد بود. در سناریوی دوم اما گفته شد، اگر بورس تهران از کنار سیگنال‌های مثبت عبور کند و واکنش مثبت قدرتمندی نشان ندهد، این احتمال وجود دارد که بورس وارد فاز اصلاحی شود. حال به‌نظر می‌رسد احتمال تحقق سناریوی دوم بیشتر است. سیگنال‌های مثبت پیرامون این بازار همچنان از معاملات سهام حمایت می‌کند. قیمت هر تن مس در لحظه تنظیم این گزارش به سطح 6900 دلاری رسیده است. قیمت سرب و روی هر چند دیروز افت ناچیزی را تجربه کرد اما همچنان در سطوح بالایی قرار دارند. معاملات فولاد در بازارهای جهانی قدرتمند دنبال شد تا جایی که قیمت میلگرد به بالاترین سطح خود در چهار سال و نیم اخیر رسید. از طرفی معاملات در بازار داخلی (بورس کالا) نیز روند مثبتی را تجربه کرد. این موارد شواهدی از تداوم حضور سیگنال‌های حمایتی از معاملات سهام است.

    دیروز این عوامل همچنان در نقش حمایتی از معاملات سهام حضور داشتند. واکنش بورس به خصوص در گروه‌های متاثر از این عوامل هرچند نسبتا مثبت بود اما شتاب روزهای اخیر را نداشت. در گروه فلزات اساسی تلاش‌هایی برای حرکت در مسیر رشد شکل گرفت اما حضور فروشندگان از شتاب رشد قیمت‌ها کاست. امری که به نظر می‌رسد تحت تاثیر شناسایی سود (با توجه به رشد قیمت‌های اخیر سهام) و همچنین نگرانی از ریسک تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها، در نیمه دوم شهریور ماه و همچنین ناپایداری رشد قیمت‌های جهانی شکل گرفت. معامله‌گران در نیمه دوم شهریور ماه با ریسک فشار فروش حاصل از تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها مواجه هستند. تقابل این ریسک با تداوم سیگنال‌های حمایتی سبب احتیاط معامله‌گران در بازار سهام شده است. این احتیاط در شرایط کنونی بورس تهران را به سمت تحقق سناریوی دوم برده است. جایی که به نظر می‌رسد بورس تهران وارد یک فاز اصلاحی شود. با این حال کارشناسان معتقدند این روند آتی بورس بیش از آنکه اصلاح قیمتی باشد، استراحت بورس خواهد بود. چرا که در معاملات روزهای اخیر کاهش قیمت بسیاری از سهم‌ها با تقاضای خریداران مواجه می‌شد. امری که به نظر می‌رسد در روزهای آتی نیز ادامه‌دار باشد. این امر در نهایت به تشکیل کف‌های قیمتی در سطوحی بالاتر خواهد شد. پس از آن و با عبور از فشار فروش تسویه اعتبارات و با فرض تداوم افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی یا حداقل ثبات در محدوده‌های کنونی به نظر می‌رسد فعالان تالار شیشه‌ای شاهد بازگشت بورس به مسیر صعودی باشند. به عبارت دیگر این انتظار وجود دارد که معامله‌گران در برخورد با کف‌های قیمتی پس از دوره استراحت با جسارت بیشتری وارد معاملات سهام شوند. در این میان البته برخی ریسک‌ها مانند نگرانی از روند آتی بازارهای جهانی می‌تواند معادلات این سناریو را تغییر دهد.

    اقبال به پالایشی با یک خیر غیر‌رسمی

    شاخص سهام دیروز رشد 107 واحدی را در کارنامه خود ثبت کرد. معاملات مثبت در شرکت‌های زیر‌مجموعه گروه پالایشی بود که شاخص سهام را وارد مدار صعودی کرد. نمادهای زیر‌مجموعه این گروه دیروز تحت تاثیر انتشار اخبار غیر‌رسمی مبنی بر اینکه عمده اختلاف حساب موجود بین شرکت‌های پالایشی و با پالایش و پخش با تایید سازمان حسابرسی به شرکت‌ها واریز می‌شود، مورد اقبال معامله‌گران قرار گرفتند. برهمین اساس صنعت فرآورده‌های نفتی دیروز رتبه چهارم جدول بازدهی و رتبه نخست ارزش معاملات صنایع را به خود اختصاص داد. این خبر البته همچنان با ابهام مواجه است و تا کنون هیچ منبع رسمی آن را تایید نکرده است. هر چند این موضوع عاملی برای افزایش تقاضای سهام بود اما این نمادها همچنان فروشندگان زیادی دارند. این امر در روند معاملات دیروز این گروه به خوبی مشهود بود. به‌طوری که سهام گروه پالایشی در ساعات ابتدایی معاملات شاهد تشکیل صفوف خرید بود، در پایان اما با فشار فروش معاملات متعادلی را پشت سر گذاشت.

     

    خودرو در روز دوم حضور لیدر

    در گروه خودرویی دیروز و یک روز پس از بازگشایی «خساپا» عمده نمادها معاملات منفی را تجربه کردند. شاخص این گروه با ثبت ریزش چشمگیر 17/ 5 درصدی زیان‌ده‌ترین صنعت بازار روز گذشته بود. این صنعت همچنین صدر‌نشین جدول گروه‌ها با بیشترین حجم و ارزش معاملات شد. همانطور که در گزارش پیشین اشاره شد، گروه خودرو پیش از بازگشایی نماد معاملاتی شرکت سایپا ریزش هفت درصدی را تجربه کرده بود. این امر موجب شده عمده نمادهای همگروه «خساپا» به کف‌های تکنیکال نزدیک شوند. جایی که برخی کارشناسان معتقدند این سطوح قیمتی جذابیت را به گروه خودرو باز‌می‌گردانند.

    تحولات بازارهای جهانی

    فعالان تالار شیشه‌ای دیروز در بازارهای جهانی شاهد معاملات متعادلی بودند. در معاملات دیروز و تا لحظه تنظیم گزارش قیمت هر تن مس به 6900 دلار رسید. قیمت سرب و روی با افت به ترتیب 5/ 0 و 3/ 0 درصدی به 2390 و 3190 دلار در هر تن رسید. در بازار آتی شانگهای با رونق معاملات فولاد، قیمت میلگرد به سقف چهار سال و نیم خود رسید تا همچنان سیگنال حمایتی از سوی بازار جهانی تداوم داشته باشد. در همین راستا معاملات گروه فلزات اساسی دیروز متعادل دنبال شد. هر چند تلاش‌هایی برای حرکت قیمت سهام این گروه در مسیر صعودی شکل گرفت اما فشار فروشندگان مانع از تداوم این روند شد.

    برچسب ها