عصر خودرو

شرکت نفت اعلام کرد:

مذاکره با شرکت های روس، هندی و ایرانی برای توسعه میدان گازی فرزاد.بی

عصر بازار- مدیر برنامه‎ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران درباره وضع میدان گازی فرزاد.بی، از ادامه مذاکره با شرکت های هندی، آغاز مذاکرات اولیه با یک طرف روسی و همچنین اجرای طرح مطالعاتی توسعه ای با همکاری یک مشاور خارجی و شرکت پتروپارس خبر داد.

مذاکره با شرکت های روس، هندی و ایرانی برای توسعه میدان گازی فرزاد.بی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از شرکت ملی نفت ایران، «کریم زبیدی» گفت: برای توسعه میدان فرزاد.بی از سه مسیر مجزا به طور موازی در حال پیگیری ایم و هنوز هیچ گزینه‎ای قطعی نشده است.

    زبیدی توضیح داد: مذاکره با هندی‎ها برای توسعه این میدان مشترک تاکنون نتایج رضایت‏بخشی نداشته اما متوقف نشده است.
    وی از مذاکرات اولیه با یک شرکت روسی به عنوان مسیر دوم پیش روی توسعه میدان فرزاد بی یاد کرد و گفت: به موازات این 2 مسیر، طرح مطالعاتی توسعه میدان‎های فرزاد آ و بی و امکان‎سنجی تزریق گاز این میادین به آغاجاری، با همکاری یک مشاور خارجی و شرکت پتروپارس در دست اقدام است.
    مدیر برنامه‎ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت اخباری مبنی بر واگذاری راهبری فرزاد.بی به پتروپارس را رد کرد و ادامه داد: هر سه مسیر به موازات هم پیش می‎رود و پتروپارس اکنون فقط در این طرح مطالعاتی با مشاور خارجی شرکت ملی نفت ایران همکاری می‎کند.
    وی یادآور شد: به‌طور طبیعی اگر نتایج این طرح مطالعاتی امیدوارکننده و مثبت باشد، لزوما به معنای واگذاری راهبری میدان به پتروپارس نخواهد بود
    به گزارش ایرنا، میدان گازی فرزاد بی را کنسرسیومی به رهبری شرکت «او.ان.جی.سی.ویدش» هند در سال ٢۰۰٨ میلادی در بلوک فراساحلی فارسی (بینالود) در خلیج فارس کشف کرد.
    قرار بود شرکت های هندی، پس از اکتشاف، توسعه آن را بر عهده گیرند اما پس از تشدید تحریم ها، فعالیت خود را در ایران متوقف کردند.
    با رفع تحریم ها، هندی ها باردیگر خواستار توسعه میدان گازی فرزاد بی شدند. وزارت نفت هند امیدوار است ایران را متقاعد کند تا امتیاز توسعه میدان گازی فرزاد بی را به شرکت هندی «او.ان.جی.سی.ویدش» واگذار کند.
    بر اساس توافق هند و ایران قرار بود که هندی ها ابتدا پیشنهاد فنی و سپس پیشنهاد مالی خود برای توسعه این میدان را ارایه کنند که بر اساس گفته های مسئولان وزارت نفت ایران، پیشنهادهای مالی طرف هندی، با موافقت روبرو نشده است.
    در صورت عدم توافق ایران و هند، طرح توسعه میدان گازی فرزاد بی به صورت مناقصه بین المللی اجرا می شود.
    این میدان، یکی از بزرگ ترین منابع گازی است که تاکنون هند در خارج از این کشور کشف کرده است.
    بلوک فارسی در خلیج فارس شامل میدان نفتی بینالود و میدان گازی فرزاد.بی می شود.
    این بلوک دارای 21.68 تریلیون فوت مکعب ذخایر درجا شامل ١٢.٨ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی و ٢١٢ میلیون بشکه میعانات گازی قابل برداشت است.

    برچسب ها