عصر خودرو

جهانگیری:

شرایط برای استفاده بخش خصوصی از تسهیلات مالی خارجی فراهم شده است

عصر بازار- معاون اول رئیس جمهوری گفت: خط اعتباری کشورها برای جمهوری اسلامی ایران گشوده و زمینه استفاده از تسهیلات مالی خارجی فراهم شده است.

شرایط برای استفاده بخش خصوصی از تسهیلات مالی خارجی فراهم شده است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، اسحاق جهانگیری ظهردوشنبه در جلسه شورای اقتصاد در مورد یکی از پیشنهادهای مطرح شده در این جلسه مبنی بر استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) برای انتقال آب شرب و کشاورزی به شهرهای شمال استان خوزستان، اظهارکرد: مسائل استان خوزستان از پیچیدگی و حساسیت فراوانی برخوردار بوده و دولت اهمیت ویژه ای برای حل مسائل این استان قائل است.

    وی با تاکید بر این که باید حتما برای حل و فصل مسائل مرتبط با آب و فاضلاب استان خوزستان تصمیمات لازم اتخاذ کنیم، استفاده از فاینانس برای آبرسانی به شهرهای شمال استان خوزستان را مثبت ارزیابی کرد.

    معاون اول رئیس جمهوری یادآور شد: استفاده از فاینانس در طرح هایی که بازپرداخت آن بر عهده دولت است، توجیه مالی ندارد اما در مورد این طرح به دلیل اهمیت و شرایط اضطراری استان خوزستان، دولت از فاینانس استفاده می کند.

    جهانگیری همچنین به تصمیم دیگر جلسه شورای اقتصاد مبنی بر استفاده از تسهیلات مالی خارجی برای ساخت سه بیمارستان در شهرهای تبریز، شیراز و تهران اشاره و خاطرنشان کرد: باید در مصوبه این طرح ها توجیهات اقتصادی، فنی، مالی و زیست محیطی به طور دقیق لحاظ و میزان استفاده از تجهیزات ساخت داخل در این طرح ها لحاظ شود.

    وی ضمن موافقت با استفاده از فاینانس برای احداث این سه بیمارستان تصریح کرد: لازم است رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تبصره ای به این پیشنهاد اضافه کنند و متعهد شوند که نحوه اداره این بیمارستان ها به گونه ای خواهد بود که از محل درآمد این بیمارستان ها، از بازپرداخت اقساط آن در سر رسیدهای مقرر اطمینان حاصل شود.

    معاون اول رئیس جمهوری از دبیرخانه و کمیسیون شورای اقتصاد خواست در تمامی پیشنهادها و طرح هایی که متقاضی استفاده از تسهیلات مالی خارجی هستند، این موارد یعنی توجیهات فنی، اقتصادی، مالی، زیست محیطی و میزان و درصد استفاده از تجهیزات ساخت داخل را مدنظر قرار دهند و در پیشنهادهای خود مطرح کنند.

    جهانگیری همچنین با یادآوری این که خوشبختانه خط اعتباری کشورها برای جمهوری اسلامی ایران گشوده شده و زمینه استفاده از تسهیلات مالی خارجی فراهم است، بخش خصوصی را به استفاده از این فرصت فرا خواند و از رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خواست این موضوع را به بخش خصوصی اطلاع رسانی کند تا فعالان اقتصادی بتوانند برای اجرای طرح ها و پروژه های خود از این فرصت استفاده کنند.

    در این جلسه که وزیران نفت، امور اقتصادی و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت، سرپرست وزارت نیرو، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، رییس کل بانک مرکزی و رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز حضور داشتند، نماینده دبیرخانه شورای اقتصاد گزارشی از جلسات کمیسیون این شورا درباره نحوه استفاده از تسهیلات مالی خارجی ارائه کرد و پس از اعمال برخی اصلاحات، دستورالعمل جدید استفاده از فاینانس به تصویب رسید.

    سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست با بیان این که در حال حاضر با کمبود 70 هزار تخت بیمارستانی در کشور روبرو هستیم و دولت منابع مالی مورد نیاز برای تامین این تعداد تخت بیمارستانی را ندارد، درخواست این وزارتخانه را برای احداث سه بیمارستان در شهرهای تبریز، شیراز و تهران با استفاده از تسهیلات مالی خارجی را مطرح کرد که پس از بحث و تبادل نظر با این درخواست موافقت شد مشروط بر آن که نحوه اداره این بیمارستان ها به گونه ای باشد که از محل درآمد این بیمارستان ها آنها توانایی بازپرداخت اقساط در موعد مقرر را داشته باشند.

    بر اساس گزارش وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی تسهیلات مورد نیاز بیمارستان 723 تخت خوابی تبریز 203 میلیون یورو، بیمارستان یک هزار 216 تخت خوابی شیراز 301.76 میلیون یورو و بیمارستان 1000 تخت خوابی تهران 323 میلیون یورو است.

    استفاده از اوراق مشارکت ریالی یا صکوک اسلامی به مبلغ یک هزار و 500 میلیارد تومان برای اجرای طرح های مختلف وزارت نیرو از دیگر مصوبات این جلسه بود.

    در ادامه این جلسه با دو درخواست دیگر سرپرست وزارت نیرو موافقت شد که یکی فروش بخشی از اراضی مازاد نیروگاه پرند و دیگری استفاده از تسهیلات مالی خارجی برای انتقال آب شرب و کشاورزی به شهرهای ایذه، باغ ملک، هفتگل ، قلعه تل، رامهرمز، صیدون و روستاهای مسیر بود که کل تسهیلات آبرسانی به شهرهای شمالی خوزستان 406 میلیون یورو و میزان اشتغالزایی این طرح 550 نفر بصورت مستقیم و 200 نفر بصورت غیرمستقیم است.

    برچسب ها