عصر خودرو

علت کاهش کم‌سابقه ارزش دلار در بازارهاى جهانى

عصر بازار- نوسانات بالا و تحولات فراتر از انتظار بازارهای مالی جهان باعث شده که اکثر موسسات تحقیقاتی معتبر، پیش بینی های خود را برای ۶ ماهه دوم سال ۲۰۱۷ اصلاح کنند.

علت کاهش کم‌سابقه ارزش دلار در بازارهاى جهانى
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از موسسه بامداد، وضعیت کنونی بازارهای مالی جهان و نرخ برابری ارزهای کشورهای مختلف را هیچ مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی در انتهای سال 2016 پیش بینی نکرده بود. تا جایی که سطح نوسانات بالا و تحولات فراتر از انتظار بازارهای مالی جهان باعث شده که اکثر موسسات تحقیقاتی معتبر، پیش بینی های خود را  برای 6 ماهه دوم سال 2017 اصلاح کنند و تحلیل های خود را بر اساس واقعیت  حاکم  بر بازارهای مالی بیان کنند.

    اگر بخواهیم وضعیت کلی بازارهای مالی جهان را کمی بیشتر مورد بررسی قرار دهیم، باید مقداری در مورد موقتی یا دائمی بودن این موج کاهشی دلار صحبت کنیم.

    شاخص دلار تحت تاثیر هم عوامل سیاسی ناشی از سیاستهای ترامپ و هم عوامل اقتصادی ناشی از خروج آمارهای منفی از اقتصاد آمریکا در 6 ماه گذشته یک روند نزولی را شروع کرده است و عدم دستیابی به تورم مستمر 2 درصد باعث ایجاد نگرانی برای خریداران دلار در سطح جهانی شده است و به همین دلیل ممکن است فدرال ریزرو تا انتهای سال 2017 دیگر نرخ بهره را افزایش ندهد.

    کاهش شاخص دلار باعث افزایش قیمت مواد اولیه در سطح جهان شده و ارز کشورهای کالا پایه را نیز تحت تاثیر قرار داده است تا جایی که نرخ برابری ارز برخی از این کشورها در مقابل دلار آمریکا در بالاترین نقطه 2 سال گذشته خود قرار گرفته است. افزایش ارز کشورهای کالا پایه مادامی که ناشی از آمارهای مثبت اقتصادی و اعمال سیاستهای پولی موثر توسط بانک های مرکزی این کشورها باشد ، نه تنها پایدار است بلکه ادامه دار نیز خواهد بود. که نمونه این سیاست ها را در قدرت گیری ارز کشورهای استرالیا و کانادا شاهد هستیم.

    از آنجایی که در این هفته، ماریو دراگی ( رئیس فدرال ریزرو اروپا ) در اجلاس بانک مرکزی اروپا سخنرانی خواهد داشت،اعلام مواضع دراگی در مورد رویه آینده سیاستهای پولی حوزه یورو بسیار اهمیت خواهد داشت و همین مساله شاخص دلار را در این هفته تحت تاثیر قرار خواهد داد.

    اما دلار آمریکا با توجه به نقش محوری خود در بازارهای مالی جهان، این روزها بسیار تحت فشار قرار گرفته است و مسائل پیرامون ترامپ و مثبت و منفی بیرون آمدن آمارهای اقتصادی این کشور تا حد بسیار زیادی دلار آمریکا را در سطح بین المللی ضعیف کرده است.

    اما باید به این نکته دقت داشت تا زمانیکه شاخص S&P 500  آمریکا روند صعودی خود را ادامه می دهد و آمارهایی از قبیل GDP این کشور ( با این حجم گسترده اقتصاد ) 3 درصد رشد اقتصادی برای فصل دوم را نشان می دهند، نمی توان دلار آمریکا را در وضعیت خیلی بحرانی تصور کرد و با توجه به اینکه در روز انتهای بازار، فعالان بازار بر خلاف افزایش نرخ بیکاری و آمار منفی اشتغال در آمریکا، کماکان تمایل به خرید دلار آمریکا داشتند، می توان احتمال داد که دلار در سطح جهانی در برابر تضعیف بیشتر، از خود مقاومت نشان خواهد داد و چه بسا با خروج منظم چند آمار مثبت اقتصادی در آمریکا شاهد یک اصلاح قیمت در نرخ برابری دلار در مقابل یورو و سایر ارزها باشیم.

    برچسب ها