عصر خودرو

افزایش ۱۳ میلیارد دلاری صادرات ایران به چین در دولت یازدهم

عصر بازار- صادرات غیرنفتی ایران به چین طی دولت یازدهم ۱۳ میلیارد دلار افزایش داشته است.

افزایش ۱۳ میلیارد دلاری صادرات ایران به چین در دولت یازدهم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، در این مدت 75 درصد از ارز کالاهای وارداتی از چین از محل صادرات کالاهای غیرنفتی تأمین شده است.

    ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی به کشور چین در پنج ماهه اول سال‌جاری به سه میلیارد و 743 میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 9.64 درصد افزایش داشته است.

    در پنج ماهه اول سال‌جاری 90 درصد از ارز کالاهای وارداتی از کشور چین از محل صادرات کالاهای غیرنفتی تأمین شده است.

    صادرات غیرنفتی کشورمان به کشور چین طی یک دهه گذشته رشد قابل ملاحظه داشته است، به طوری که طی سال‌های 1388 تا سال 1392 مجموع صادرات ایران به چین 18 میلیارد و 767 میلیون دلار بوده در حالی که طی سال‌های 1392 تا 1395 بالغ بر 32 میلیارد و 444 میلیون دلار کشور چین کالای ایرانی خریداری کرده است.

    گفتنی است واردات ایران از چین در دولت یازدهم نیز افزایش داشته است که عمده‌ترین دلیل آن برداشته شدن تحریم‌های بندری جهت تردد کشتی‌ها و امکان حمل مستقیم کالا توسط کشتی‌های بزرگ از چین به ایران بوده است.

    پیش‌تر این سهم از واردات از چین به کشور امارات متحده عربی اختصاص داشت و بخش عمده‌ای از واردات ایران از چین به بنادر امارات متحده عربی منتقل و از آنجا به ایران صادر می‌شد.

    همچنین شاهد کاهش واردات از امارات متحده عربی از سال 1392 به بعد بوده‌ایم که عمدتاً سهم کالاهای چینی است که با رفع تحریم‌ها و برقراری ارتباطات بانکی و امکان پهلوگیری کشتی‌ها در بنادر ایرانی، کشور واسطه حذف و کالاهای چینی مستقیماً از مبدأ بنادر چین به مقصد بنادر ایرانی کالاها را منتقل می‌کنند.

    برچسب ها