عصر خودرو

دبیر شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه خبر داد

افزایش صادرات ایران به ترکیه

عصر بازار- دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه از مثبت شدن تراز تجاری ایران با ترکیه به نفع ایران خبر داد و گفت:‌در هفت ماهه اول سال ۲۰۱۷، صادرات ترکیه به ایران بیش از ۳۷ درصد کاهش یافته اما صادرات ایران به این کشور حدود چهار درصد افزایش یافته است.

افزایش صادرات ایران به ترکیه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ،سید جلال ابراهیمی  درباره آمارهای تجارت ترکیه با ایران گفت:‌ در هفت ماهه اول سال 2017 واردات ترکیه از ایران چهار میلیارد و 512 میلیون دلار با احتساب نفت و گاز بوده است که معادل 3.8 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.

    وی اضافه کرد:‌ صادرات ترکیه به ایران در همین مدت یک میلیارد و 812 میلیون دلار معادل 37.4 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.

    ابراهیمی اظهار کرد: حجم مبادلات تجاری ترکیه و مبادلات بازرگانی با ایران بدین شرح است که واردات ترکیه در هفت ماهه اول سال 2017 با 13.5 درصد افزایش نسبت به هفت ماهه اول سال قبل به رقم 129 میلیارد و 807 میلیون دلار رسیده است.

    وی ادامه داد: صادرات ترکیه در هفت ماهه اول سال 2017 نیز10.6 درصد نسبت به هفت ماهه اول سال قبل افزایش داشته و به 90 میلیارد و 61 میلیون دلار رسید. بدین ترتیب حجم تجارت خارجی این کشور در هفت ماهه اول سال جاری میلادی به 219 میلیارد و 868 میلیون دلار بالغ شده است.

    دبیرکل شورای بازرگانی ایران و ترکیه افزود: در هفت ماهه اول سال 2017 آلمان اولین مقصد صادرات ترکیه با هشت میلیارد و 442 میلیون دلار  بوده است. همچنین چین اولین مبدأ واردات ترکیه در این هفت ماه با 12 میلیاردو 897 میلیون دلار بوده است.

    وی عنوان کرد: بیشترین صادرات ترکیه به جهان، در هفت ماهه اول سال 2017 مربوط به وسایل نقلیه زمینی به ارزش 14 میلیارد و 207 میلیون دلار، تجهیزات بویلرها، ماشین آلات و وسایل مکانیکی به ارزش هفت میلیارد و 518 میلیون دلار، سنگ ها و فلزات گران‌بها به ارزش هفت میلیارد و 421 میلیون دلار، لباس و متفرعات کشباف به ارزش چهار میلیارد و 971 میلیون دلار و چدن، آهن و فولاد نیز به ارزش چهار میلیارد و 829 میلیون دلار مربوط می‌شود.

    دبیر کل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت: بیشترین کاهش صادرات در 20 قلم اول صادرات به ترکیه، نسبت به مدت مشابه سال قبل مربوط به سنگ ها و فلزات گرانبها با 3.8 درصد کاهش می شود و بیشترین رشد صادرات به سوخت ها و روغن های معدنی، نفت خام، گاز طبیعی با 49 درصد افزایش مربوط می شود.

    وی افزود: بیشترین واردات ترکیه از جهان، در هفت ماهه اول سال 2017 شامل سوخت ها و روغن های معدنی، نفت خام و گاز طبیعی به ارزش  20 میلیارد و 99 میلیون دلار، تجهیزات بویلرها، ماشین آلات و وسایل مکانیکی به ارزش 15 میلیارد و 108 میلیون دلار، سنگ ها و فلزات گران‌بها به ارزش 11 میلیارد و 159 میلیون دلار و وسایل نقلیه زمینی به ارزش  هشت میلیارد و 922 میلیون دلار می شود.

    برچسب ها