عصر خودرو

کشورهای نوظهور در ریل اقتصاد آزاد

عصر بازار- روز گذشته، نهمین اجلاس مشترک کشورهای بریکس افتتاح شد و تا فردا ادامه خواهد داشت.

کشورهای نوظهور در ریل اقتصاد آزاد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین، در این رویداد که بیش از 1200 نفر نماینده و اصحاب رسانه آن را پوشش می‌دهند، رهبران برزیل، روسیه، هندوستان، چین و آفریقای جنوبی به همراه وزرا و کارآفرینان این اقتصادهای نوظهور حضور خواهند داشت. چین به‌عنوان میزبان این اجلاس، از رهبران پنج کشور دیگر نیز خواسته است تا در بحث‌ها حضور داشته باشند. این پنج کشور کنیا، مصر، تاجیکستان، مکزیک و تایلند هستند. در آستانه برپایی این اجلاس بزرگ، همه هتل‌های منطقه به‌طور کامل رزرو شده‌اند و خیابان‌های اطراف محل برگزاری اجلاس در شهر ساحلی شیامن تحت تدابیر شدید امنیتی و نظارت قرار دارند. در جاده‌های منتهی به محل برگزاری این اجلاس نیز ایست‌های بازرسی قرار گرفته و صدها دوربین مدار بسته رفت‌ و آمدها را کنترل می‌کند. تدابیر امنیتی تا جایی پیش رفته است که به برخی از کسب‌وکارها دستور داده شده طی روزهای برپایی اجلاس تعطیل باشند. کنترل‌های ترافیک شهری هم در وضعیت اضطراری قرار گرفته است.
    جیانگ‌ زنگ‌وی، دبیر کمیته اجرایی اجلاس بریکس و رئیس «شورای چین برای ترویج تجارت بین‌المللی» در کنفرانس مطبوعاتی که یک روز پیش از گشایش این اجلاس برگزار شد، اعلام کرد همکاری‌های وسیع‌تر اقتصادی برای این گروه می‌تواند به معنای مشارکت بیشتر در اقتصاد جهانی باشد. به گزارش دنیای اقتصاد، وی افزود: «پتانسیل عظیمی بین پنج کشور برای همکاری در حوزه تجارت، سرمایه‌گذاری، امور مالی و زیرساخت‌ها وجود دارد.» وی برخورداری از بازارهای عظیم، منابع طبیعی غنی، بی‌شباهتی اقتصادی، سیاست‌های مطلوب و کسب‌وکارهای فعال را از جمله عوامل مثبت موجود در این کشورها برشمرد. وی گفت: «نااطمینانی‌ها و عوامل بی‌ثبات هم وجود دارند اما فرصت‌ها، چالش‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.» جیانگ بر این باور است که تاکنون هم فضای بیشتری برای همکاری وجود داشته است و پنج کشور عضو بریکس می‌توانند عزم بیشتری برای رشد و تقویت تجارت به خرج دهند. انتظار می‌رود مدیران ارشد بیش از 50 شرکت چندملیتی که نامشان در فهرست 500 شرکت برتر نشریه فورچون است، نیز در این اجلاس حضور یابند.

    محور اجلاس
    تمرکز اجلاس بریکس بر رشد اقتصادی جهان، تجارت و سرمایه‌گذاری، همکاری‌های مالی، ارتباطات و اقتصاد منابع اقیانوس‌ها خواهد بود.
    به گزارش رویترز، انتظار می‌رود در این اجلاس تدابیر مقابله با حمایت‌گرایی مورد توجه قرار گیرد. روز گذشته معاون وزیر تجارت چین در این باره گفت که این اجلاس حول محور مبارزه با حمایت‌گرایی برگزار خواهد شد. او در نشست مطبوعاتی که پیش از سخنرانی افتتاحیه شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، برگزار شد، گفت: «ما امیدواریم در زمینه حمایت از نظام چندملیتی و مبارزه با حمایت‌گرایی به اجماع برسیم.» تحلیلگران بر این باورند که میزبانی این اجلاس از سوی چین گامی است در راستای تثبیت حمایت‌ها از جهانی‌شدن آن هم در دورانی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا شعار «نخست آمریکا» را سر داده است.
    در شرایطی که ترامپ تهدید کرده است پیمان 23 ساله تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) را پاره خواهد کرد و بر آن برچسب «قاتل مشاغل آمریکایی» زده، قرار است انریکه پنا نیتو، رئیس‌جمهوری مکزیک، به‌عنوان ناظر در این اجلاس، موضوع تجارت و سرمایه‌گذاری بین کشورها را مورد بحث قرار دهد. گزارش‌ها حاکی از آن است که در آستانه این اجلاس، پنج بانک توسعه‌ای کشورهای عضو بریکس توافقنامه همکاری‌های مشترک را با یکدیگر امضا کردند که بر اساس آن اطلاعات مربوط به رتبه‌بندی‌ ارزهای داخلی و برآورد رتبه‌ اعتبارات را با یکدیگر به اشتراک گذارند. این پنج بانک شامل: بانک توسعه برزیل، ونش‌اکونوم‌بانک، بانک صادرات- واردات هندوستان، بانک توسعه چین و بانک توسعه آفریقای جنوبی هستند. بنا به اعلام خبرگزاری رسمی روسیه (تاس) قرار است این پنج بانک خط اعتباری مشترک را به ارزهای ملی خود راه‌اندازی و مطابق با تفاهم‌نامه همکاری در زمینه رتبه‌بندی اعتباری عمل کنند. مقامات چینی با تایید این خبر اعلام کرده‌اند که این تصمیم با هدف شکوفایی همکاری‌های بیشتر اتخاذ شده است. در آستانه این اجلاس، بانک جدید توسعه بریکس 4/ 1 میلیارد دلار آمریکا وام به پروژه‌های توسعه‌ای در چین، هندوستان و روسیه اختصاص داده است. گروه بریکس 23 درصد اقتصاد جهان، 16درصد تجارت خارجی و 12درصد سرمایه‌گذاری‌های خارجی را تشکیل می‌دهد و مسوول بیش از 50 درصد رشد اقتصاد جهانی است.

    برچسب ها