عصر خودرو

قیمت تعادلی چیست؟

عصر بازار- در سیستم قیمت تعادلی هر یک از پارامتر‌های اثرگذار در صورت سود و زیان و ترازنامه مانند تولید، فروش، قیمت فروش، مار جین شرکت‌ها، بدهی، دارایی و ... بر مبنای یک فرمول شناور قیمت‌گذاری می‌شود.

قیمت تعادلی چیست؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، نرخ‌گذاری سهام بر مبنای مجموعه‌ای از گزارش‌ها انجام می‌شود و این گزارش‌ها خود به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که برخی از این دسته‌ها نسبت به دسته‌های دیگر، اثر گزاری بیشتری بر روی فرآیند نرخ‌گذاری سهام دارند.

    به عنوان مثال گزارش سود و زیان شرکت‌ها و ترازنامه آن تأثیر بیشتری در نرخ گذاری دارد و دسته‌هایی که به اقتصاد کلان مربوط می‌شوند از قبیل: نرخ بهره بانکی، نرخ تورم، رشد اقتصادی و ... اثر گذاری کمتری در نرخ‌گذاری سهام دارند.

    در سیستم قیمت تعادلی هر یک از پارامتر‌های اثرگذار در صورت سود و زیان و ترازنامه مانند تولید، فروش، قیمت فروش، مار جین شرکت‌ها، بدهی، دارایی و ... بر مبنای یک فرمول شناور قیمت‌گذاری می‌شود. این فرمول برای هر صنعت به‌صورت جداگانه و مختص همان صنعت طراحی‌شده است.

    فرآیند قیمت‌گذاری پارامتر‌ها بر اساس فرمول ذکرشده در سه مرحله صورت می‌گیرد و درنهایت نرخی تولید می‌شود که به آن نرخ تعادلی میگوییم. به همراه نرخ تعادلی دو نرخ دیگر نیز وجود دارد که درواقع نرخ تعادلی بر مبنای این دو عدد استخراج‌شده و در این میان یکی از این دو عدد ماکزیمم تعادلی و دیگری مینیمم تعادلی است.

    سهام بورس تهران بر مبنای دوره‌های رونق و رکود بنیادی‌شان، ممکن است در شرایط مختلفی نسبت به قیمت تعادلی معامله شوند.

    برچسب ها