عصر خودرو

متن توافق تجارت آزاد ایران و پاکستان تا دی نهایی می‌شود

عصر بازار- ایران و پاکستان متن موافقت نامه تجارت آزاد را تا قبل از پایان سال جاری میلادی نهایی خواهند کرد.

متن توافق تجارت آزاد ایران و پاکستان تا دی نهایی می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، در پی انتشار خبری در تاریخ 96.5.21 با عنوان «بی توجهی به نظام تعرفه ترجیحی با پاکستان» به نقل از رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان سیستان و بلوچستان، وزارت صنعت، معدن و تجارت در واکنش به سخنان آقای ریگی توضیحاتی به این شرح به دفتر خبرگزاری ارسال کرده است:

    پاکستان به عنوان یکی از کشورهای بزرگ مسلمان و همسایه ایران با جمعیت حدود 200 میلیون نفر و برخورداری از بازاری بزرگ و رو به توسعه نقش برجسته ای در سیاست خارجی ایران داشته و دارد.

    اوضاع و احوال ژئوپلتیک منطقه و سمت و سوی تحولات آن، این نقش را نسبت به گذشته پررنگ ساخته است. بر این اساس طرفین از حدود 10 سال پیش توسعه روابط اقتصادی را با انعقاد موافقت نامه تجاری مدنظر قرار داده اند.

    1-موافقت نامه تجارت ترجیحی بین ایران و پاکستان که از سال 2006 اجرایی شده است، شامل 309 قلم ترجیحات اعطایی ایران به پاکستان که به طور متوسط شامل 20 تا 30 درصد کاهش نرخ تعرفه است و 338 قلم ترجیحات اعطایی پاکستان به ایران با حدود 30 درصد کاهش تعرفه می باشد.

    2-روند مبادلات تجاری دو کشور در طول اجرای این موافقت نامه رو به رشد بوده است و موافقت نامه اثر مثبتی بر تجارت فیمابین داشته است. موافقت نامه در حال حاضر از طرف ایران پاکستان اجرا می شود.

    3-به منظور تقویت هر چه بیشتر روابط تجاری دو کشور، روسای جمهور دو طرف در تاریخ 96.1.16 با امضای برنامه پنج ساله راهبردی ارتقا روابط تجاری (تا سطح سالیانه 5 میلیارد دلار) عزم خود را برای ارتقای روابط تجاری نشان داده اند.

    4-پس از اقدام فوق و در راستای پیگیری دستور کار روسای جمهور، کمیته مذاکرات تجاری ایران و پاکستان در دو نوبت تشکیل جلسه داده و مذاکرات خود را در دو محور زیر متمرکز نموده است.

    الف-توسعه دامنه ترجیحات تجاری موافقت نامه تجارت ترجیحی موجود از طریق افزودن کالاهای مورد علاقه طرفین

    ب-انعقاد موافقت نامه تجارت آزاد بین ایران و پاکستان

    5-برابر هماهنگی های انجام شده قرار است نشست سوم کمیته مذاکرات تجاری در آبان ماه سال جاری در تهران برگزار شود. در این مذاکرات قرار است متن موافقت نامه تجارت  آزاد بین ایران و پاکستان در سطح مذاکره کنندگان دو طرف نهایی شده و همچنین در خصوص افزودن کالاهای تحت پوشش موافقت نامه تجارت ترجیحی تصمیم گیری شود.

    با عنایت به مطالب فوق، ایران و پاکستان جدیت خود را برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی خود نشان داده اند و هر دو طرف فرایند کار را تا نهایی نمودن متن موافقت نامه تجارت آزاد تا قبل از پایان سال جاری میلادی دنبال می کنند. بر این اساس عدم توجه ایران به روابط تجاری با پاکستان و بی اعتنایی به موافقت نامه تجارت ترجیحی بین ایران و پاکستان صحت ندارد.

    برچسب ها