عصر خودرو

رشد دلار کند شد، سکه یک کانال بالا رفت؛

حفظ موقعیت خرید در بازارها

عصر بازار- در دومین روز هفته، معامله‌گران بازار سکه و دلار موقعیت خرید را حفظ کردند تا قیمت‌ها رشد بیشتری را تجربه کنند.

حفظ موقعیت خرید در بازارها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز یکشنبه، شاخص بازار ارز با افزایش جزئی 3 تومانی به بهای 3 هزار و 894 تومان رسید. رشد محدود دلار در شرایطی رقم خورد که در بازار موازی، سکه تمام بهار آزادی افزایشی کانالی را تجربه کرد و از مرز روانی یک میلیون و 250 هزار تومان عبور کرد. در دوازدهمین روز شهریورماه، سکه 15 هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به قیمت یک میلیون و 256 هزار تومان رسید. البته سکه پس از ساعت 3 بعدازظهر رشد بیشتر را نیز به ثبت رسانده و در بازار غیررسمی قیمت‌های بالای یک میلیون و 260 هزار تومان را تجربه کرده بود. این فلز گرانبها در اولین روز هفته نیز 17 هزار تومان بالا رفت که بیشترین میزان رشد روزانه آن در سال 96 بود. به گفته فعالان، رشد بهای سکه در دومین روز هفته تا حد زیادی ناشی از خوش‌بینی معامله‌گران به روند بهای اونس در آغاز بازارهای جهانی بود. به باور آنها، آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی در آغاز بازارهای جهانی در روز دوشنبه اثرات خود را نشان خواهد داد و ناامنی‌های ناشی از آن تقاضا برای طلا را به‌عنوان سرمایه امن بالا خواهد برد.

    در این میان، در بازار دلار عامل انتظارات نقش مهمی در رشد روز یکشنبه داشت؛ هرچند که دامنه نوسان محدود شده بود. معامله‌گران فنی بازار انتظار داشتند، با افزایش دامنه نوسانات در شهریور و روند افزایشی دو ماه اخیر قیمت در ادامه ماه نیز رشد بیشتری را تجربه کند. در این میان، نوسان‌گیران ارزی به‌طور پیوسته اصرار داشتند که سقف قیمت دلار باز است و تا دی ماه تنها خریداران برنده نوسانات بازار خواهند بود. معامله‌گران انتظار دارند تقاضای مسافرتی در روزهای انتهایی تابستان نیز افزایش بیشتری پیدا کند و قیمت در معاملات نقدی را تحت‌تاثیر قرار دهد. حتی عده‌ای از معامله‌گران بازار عنوان کردند که پرداخت ارز مسافرتی در روزهای آینده قطع خواهد شد؛ عاملی که حجم تقاضای بازار آزاد را بالا خواهد برد.

    روز کم‌نوسان دلار

    در اولین روز هفته، شاخص بازار ارز 17 تومان افزایش را تجربه کرد و با عبور از محدوده 3 هزار و 890 تومان به قیمت 3 هزار و 891 تومان رسید. نوسان بالای دلار در ابتدای هفته تعدادی از نوسان‌گیران را به رشد بیشتر دلار امیدوار کرد؛ ولی در دومین روز هفته بازار نوسان چندانی را ثبت نکرد. در دوازدهمین روز شهریورماه، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 887 تومان آغاز کرد که کاهشی 4 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. در ادامه روز قیمت دلار به محدوده 3 هزار و 890 تومان بازگشت؛ ولی توان رشد بیشتری را از خود نشان نداد. دلار در نهایت ساعت 3 بعدازظهر با قیمت 3هزار و 894 تومان به کار خود پایان داد که تنها 3 تومان بالاتر از روز شنبه بود. به گفته فعالان، یکی از دلایل کاهش نوسان، افزایش عرضه ارز بود. با این حال معامله‌گران ارزی موقعیت خود را حفظ کردند تا قیمت دلار از فاز افزایشی خارج نشود. این در حالی است که برخی سعی کردند در انتظار آشکار شدن بیشتر روند قیمت باشند. آنها تصور می‌کردند ممکن است بازارساز با نزدیک شدن به مرز 3 هزار و 900 تومان میزان عرضه ارز را افزایش دهد.

     

    افزایش نوسان از ابتدای شهریور

    نوسان قیمت دلار از روزهای ابتدایی شهریورماه شدت بیشتری گرفت و در اولین هفته کامل از ششمین ماه سال به بالاترین سطح خود رسید. هفته گذشته دلار معاملات خود را در حالی آغاز کرد که پنج‌شنبه 2 هفته پیش با قیمت 3 هزار و 839 تومان به کار خود پایان داده بود. شنبه هفته گذشته این ارز با 10 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 849 تومان رسید. فعالان اعتقاد داشتند، انتظار برای افزایش تقاضای مسافرتی در ماه آخر تابستان در کنار ورود تقاضای زیارتی جدید در این ماه دو عاملی بودند که تمایل به خرید را بالا بردند. بعضی بازیگران ارزی نیز باور داشتند، در آستانه اعیاد قربان و غدیر تقاضا برای خرید ارز و سکه بالا رفت. یکشنبه هفته گذشته این ارز 10 تومان افزایش دیگر را به ثبت رساند و با عبور از مرز روانی 3 هزار و 850 تومان به قیمت 3 هزار و 859 تومان رسید. به گفته فعالان، رشد نرخ حواله درهم و ورود آن به محدوده هزار و 60 تومان یکی از اصلی‌ترین عواملی بود که قیمت دلار در بازار داخلی را تحریک کرد.در حالی که عبور از مرز روانی 3 هزار و 850 تومان، انتظارات افزایشی معامله‌گران را بالا برده بود، دوشنبه گذشته شاخص ارزی 6 تومان افت را تجربه کرد و به بهای 3 هزار و 853 تومان رسید. به گفته فعالان، روز دوشنبه قیمت دلار اصلاح شد و معامله‌گران خود را برای افزایش خریدها در ادامه هفته آماده کردند. دلار روزهای سه شنبه و چهارشنبه و پنج‌شنبه به ترتیب، 15، 3 و 3 تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و در نهایت با بهای 3 هزار و 874 تومان به کار خود پایان داد. در واقع دلار در هفته گذشته 35 تومان معادل 9 دهم درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. با شروع هفته جدید دامنه نوسانات افزایش بیشتری پیدا کرد؛ به‌طوری‌که قیمت تا محدوده 3 هزار و 890 تومان بالا رفت؛ هرچند که در دومین روز هفته از میزان نوسان کاسته شد.

    اثرات افزایش تقاضای مسافرتی

    عده‌ای از معامله‌گران باور داشتند کاهش دامنه نوسان در روز یکشنبه تنها یک «نفسگیری قیمتی» بوده است و در روزهای آینده تغییرات قیمت افزایش خواهد یافت. به گفته آنها، وجود تقاضای زائران عتبات عالیات و بالا رفتن تقاضای مسافرتی در روزهای انتهایی تابستان موجب بالا رفتن دامنه نوسان خواهد شد.

     

    توقف پرداخت ارز مسافرتی

    به گزارش «اقتصادنیوز» در این میان، شماری از بازیگران ارزی عنوان می‌کردند که در روزهای آینده ارز مسافرتی قطع خواهد شد. آنها باور داشتند در صورت وقوع این اتفاق قیمت ظرفیت افزایش بیشتری خواهد داشت؛ چراکه تقاضای یادشده وارد بازار آزاد خواهد شد و قیمت را با تحریک بیشتری مواجه خواهد کرد.در سال‌های اخیر بحث‌های زیادی پیرامون پرداخت ارز مسافرتی وجود داشت. این موضوع به‌خصوص در اوایل دهه 90 و در مقاطعی که دامنه نوسان بسیار زیاد بود، انتقادات فراوانی را برانگیخت. در آن مقطع زمانی، اختلاف قیمت رسمی و غیررسمی چنان زیاد بود که برخی مسافران ارز مسافرتی را تحویل گرفته و بخشی از آن را در بازار آزاد به فروش می‌رساندند؛ موضوعی که برای آنها سود زیادی به‌دنبال داشت. با این حال، در سال‌های اخیر از یک‌سو اختلاف قیمت دو نرخ پایین آمد و از سوی دیگر، میزان پرداخت ارز مسافرتی محدود شد و بنا به گفته بازیگران ارزی به 300 دلار در سال رسید. در این شرایط، برخی معامله‌گران اعتقاد دارند قطع ارز مسافرتی به‌دلیل محدود بودن حجم آن تاثیر زیادی در میزان تقاضا نخواهد داشت. این در حالی است که عده دیگری باور دارند از آنجا که در روزهای انتهایی تابستان، تقاضای مسافرتی بالا می‌رود، ورود بخشی از آن به بازار آزاد نیز قیمت را دچار نوسان بیشتر خواهد کرد.پیش از این، سرفصل‌های تقاضای دیگری از مرکز مبادلات ارزی خارج شده و به بازار آزاد روانه شده بودند. حذف پرداخت ارز مسافرتی و هدایت متقاضی به سمت بازار آزاد می‌تواند گام دیگری برای رسمیت بخشی به نرخ بازار و فراهم آوردن زمینه‌های یکسان‌سازی ارزی باشد. با حذف تدریجی سرفصل‌های تقاضا از مرکز مبادلات، به‌تدریج تنها یک نرخ ارز در کشور وجود خواهد داشت و آن نرخ بازار خواهد بود.

    برچسب ها