عصر خودرو

مالکیت حقوقی‌ها افزایش یافت

عصر بازار- بورس تهران در ادامه معاملات کم‌حجم خود در روز شنبه، دیروز نیز کم رمق بود.

مالکیت حقوقی‌ها افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  در این روز ارزش معاملات خرد به 129‌میلیارد تومان رسید و شاخص کل بورس تحت تاثیر بازگشایی نماد سایپا، با کاهش همراه شد. در این شرایط تغییر مالکیت میان بازیگران اصلی بازار به حدود 40 میلیون سهم و در مسیر حقیقی به حقوقی بود. این جابه‌جایی‌ رقمی معادل 4 میلیارد و 400 میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل کرد. معامله‌گران حقوقی روند خریدهای سنگین خود را در نماد سرمایه‌گذاری پتروشیمی ایرانیان ادامه دادند. به‌طوری‌که بیش از 35 میلیارد تومان از خریدهای روز گذشته در نماد «پترول» از سوی حقوقی‌ها به ثبت رسید. به این ترتیب حدود 94 درصد از معاملات دیروز «پترول» از سوی سهامداران حقوقی بود. برآیند این موضوع به تغییر مالکیت 15 میلیون سهمی به ارزش بیش از 2 میلیارد تومان در مسیر حقیقی – حقوقی منجر شد.

    سایپا نیز از دیگر نمادهای مورد توجه معامله‌گران حقوقی بود. نماد «خساپا» بعد از 3 ماه توقف، سرانجام روز گذشته با نوسان منفی 15 درصدی بازگشایی شد. در این نماد معامله بیش از 300 میلیون سهم به ارزش بیش از 35 میلیارد تومان، بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. به این ترتیب، حدود 10 میلیون سهم «خساپا» از پرتفوی سهامداران حقیقی به سبد سهام حقوقی‌ها منتقل شد. این جابه‌جایی رقمی معادل یک میلیارد و 200 میلیون تومان به پرتفوی این گروه از معامله‌گران منتقل کرد.در گروه خودرویی نماد ایران خودرو نیز معاملات پرحجمی را تجربه کرد. این نماد نوسان قیمتی صفردرصدی را در محدوده تابلو تجربه کرد. در این نماد هر‌چند خریدهای معامله‌گران حقیقی به مراتب سنگین‌تر از حقوقی‌ها بود و 56 درصد از این تقاضا از سوی سهامداران خرد بازار صورت گرفت، اما فروش این گروه نیز به همان میزان سنگین بود. برآیند این موضوع جابه‌جایی‌ 630 میلیون تومانی به پرتفوی سهامداران حقوقی بود. پالایش نفت تهران نیز از دیگر نمادهایی بود که روز گذشته تغییر مالکیت‌ سنگینی را تجربه کرد. براین اساس حدود 4 میلیون سهم «شتران» به ارزشی بالغ بر یک میلیارد و 100 میلیون تومان به پرتفوی سهامداران حقوقی منتقل شد. معامله‌گران حقوقی با خریدهای خود در محدوده 1/ 1 میلیارد تومان، 65 درصد از خریدهای به ثبت رسیده در این نماد را به نام خود ثبت کردند.

    بررسی خرید و فروش حقیقی‌ها

    در این میان روند عرضه و تقاضای شکل گرفته از سوی معامله‌گران حقیقی نیز بیانگر آن است که بیشترین تغییر مالکیت شکل گرفته به نفع حقیقی‌ها در نماد کارتن ایران بوده است. در حالی «چکارن» روز گذشته نوسان مثبتی در محدوده یک درصدی را تجربه کرد که با جابه‌جایی 8 میلیون و 900 هزار سهمی، بیشترین جابه‌جا‌یی در مسیر حقوقی به حقیقی را به نام خود ثبت کرد. این جابه‌جایی رقمی معادل 4 میلیارد و 480 میلیون تومان به پرتفوی حقیقی‌ها منتقل کرد. به این ترتیب 99 درصد از خریدهای روز گذشته در این نماد از سوی معامله‌گران حقیقی به ثبت رسید. کربن ایران نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها در بازار دیروز بود؛ در این روز ارزش تغییر مالکیت به ثبت رسیده در این نماد به 620 میلیون تومان رسید. همچنین حدود یک میلیون و 800 هزار سهم آن از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام حقیقی‌ها منتقل شد. در معاملات دیروز تغییر مالکیت بیش از 610 هزار سهمی را در نماد شیشه همدان شاهد بودیم. این جابه‌جا‌یی که در مسیر حقوقی به حقیقی صورت گرفت، رقمی معادل 5 میلیارد تومان به پرتفوی این گروه افزود.

     

    معاملات بلوکی روز یکشنبه

    بررسی روند معاملات بلوکی به ثبت رسیده در جریان معاملات روز گذشته نیز نشان از آن دارد که در نماد پتروشیمی شازند 5/ 35 میلیون سهم به ارزش بیش از 8 میلیارد تومان به‌صورت بلوکی جابه‌جا‌ شد. این جابه‌جا‌یی میان دو سهامدار عمده «شاراک» صورت گرفت. روند مزبور در پتروشیمی خارک با جابه‌جا‌یی 4/ 3 میلیون سهم با ارزشی معادل 4 میلیارد و 800 میلیون تومان دنبال شد. سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین نیز از دیگر نمادهایی بود که شاهد جابه‌جا‌یی بلوکی میان سهامداران عمده بود. به‌طوری‌که 6 میلیون سهم «تاپیکو» به ارزش بیش از یک میلیارد تومان میان معامله‌گران حقوقی این نماد جابه‌جا‌ شد.

    برچسب ها