عصر خودرو

در تعطیلی بازارهای جهانی، سکه به آزمایش موشکی کره شمالی واکنش نشان داد

خیز سکه با سیگنال‌های ژئوپلیتیک

عصر بازار- یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند.

خیز سکه با سیگنال‌های ژئوپلیتیک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد؛ همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

    بازار سهام

    بازگشت خودرویی‌ها به صدر معاملات

    دیروز شاخص کل بورس پس از 4 روز صعودی، با افت 83 واحدی (1/ 0 درصدی) مواجه شد. با این وجود فضای احتیاطی بازار، شاخص کل هم‌وزن را با افت 4/ 0 درصدی مواجه کرد. بازگشایی نماد «خساپا» پس از توقف از 31 اردیبهشت، افت 15 درصدی این نماد و فضای احتیاطی را در خودرویی‌ها رقم زد. با این وجود، آزاد شدن نقدینگی این نماد، 37 درصد از کل ارزش معاملات را به این گروه اختصاص داد. همچنان شرایط انتظاری برای سیگنال بورس کالا و قیمت جهانی کالاها، تداوم احتیاط در گروه فلزات اساسی را به دنبال داشت. اما شاهد حمایت حقوقی‌ها از برخی نمادها از جمله «فارس» بودیم. همچنین با تصویب افزایش سرمایه «آپ» شرایط بازگشایی این نماد مهیا شد که می‌تواند بر گروه رایانه‌‌ اثرگذار باشد. با وجود حمایت رشد دلار از صنایع صادراتی، تسویه اعتباری‌ها می‌تواند بر بازار اثرگذار باشد.

    بازار ارز

    احتیاط دلار نزدیک کانال جدید

    دیروز هر دلار آمریکا با رشد 3 تومانی به نرخ 3894 تومان معامله شد. پس از روند کم‌نوسان دلار در سطح 3770 تومانی، در روزهای اخیر رشد تقاضای مسافرتی با نزدیک شدن به تابستان و رشد تقاضای زائران و افزایش فعالیت معامله‌گران فردایی از دلار حمایت کرد. در هفته اول شهریور، با عبور دلار از سطح 3850 تومانی، شاهد تقویت احتیاط میان معامله‌گران بودیم. اما در ادامه حمایت سطح مزبور، نوسانات صعودی نرخ دلار را تشدید کرد و رشد 41 تومانی نرخ دلار را در 5 روز معاملاتی اخیر رقم زد. همچنان اعلام اخیر رئیس بانک مرکزی از شرایط تعادلی در بازار ارز، تا حدی خوش‌بینی‌ها به بازار ارز را تقویت کرده است. اما احتمال افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها برای کاهش نوسانات نرخ دلار و شناسایی سود، احتمال مقاومت سطح 3900 تومانی را تقویت کرده است.

     

    بازار سکه

    بزرگ شدن حباب سکه

    دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 15 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 256 هزار تومان معامله شد. خوش‌بینی معامله‌گران به طلا، رشد دلار تا نزدیک سقف 3900 تومانی و افزایش تقاضای سفته‌بازی از سکه حمایت کرد. رشد طلا بالاتر از سطح 1320 در ساعات پایانی معاملات جهانی و آزمایش بمب هیدروژنی کره‌شمالی و اعلام امکان ارسال موشک دوربرد هسته‌ای بین‌قاره‌ای از سوی این کشور، با تقویت خوش‌بینی‌ها به رشد تقاضای محافظه‌کارانه طلا روند صعودی سکه را تشدید کرد. با وجود احتیاط معامله‌گران سکه در روزهای گذشته، تقویت خوش‌بینی‌ها به بازارهای اثرگذار و رشد تقاضای سفته‌بازی با نزدیک شدن به عید غدیر رشد 32 هزار تومانی قیمت سکه را در دو روز اخیر رقم زد. امری که حباب (بیشتر بودن ارزش بازاری از ارزش ذاتی) سکه را از 23 هزار تومان به 37 هزار تومان افزایش داد.

    بازار طلای جهانی

    سیگنال‌های ژئوپلیتیک به طلا

    هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی 6/ 2 درصدی همراه شد. انتشار آمار اشتغال آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها با فشار بر شاخص دلار، با وجود رشد شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای آمریکا (ISM) به بالاترین سطح در 6 سال اخیر، از طلا حمایت کرد. اما تردیدها نسبت به اعلام نتیجه نهایی خروج از برنامه خرید اوراق قرضه بانک اروپا که در دسامبر پایان می‌پذیرد در نشست هفته جاری بانک مرکزی اروپا (ECB) پس از رشد 2/ 2 درصدی طی دو هفته، یورو را با افت مواجه کرد. روز یکشنبه آزمایش موشک حاوی بمب هیدروژنی از سوی کره شمالی برای اولین بار از سپتامبر 2016 و اعلام امکان ارسال موشک بین‌قاره‌ای حاوی بمب هسته‌ای چشم‌انداز رشد تقاضای محافظه‌کارانه طلا را تقویت کرد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از 16 کارشناس) 9 نفر روند صعودی، 3 کارشناس حرکت نزولی و 4 نفر روند خنثی را پیش‌بینی کردند.

     

     

    بازار اوراق مسکن

    تشدید نوسان «تسه»ها

    دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 3/ 0 درصدی همراه شدند. با وجود نوسان قیمت اوراق تسهیلات مسکن در کف 76 هزار تومانی در روزهای اخیر، روز گذشته آخرین قیمت معامله «تسه»ها تا 80 هزار تومان رشد داشت. با وجود رشد 7/ 22 درصدی تعداد معاملات در مرداد، اما تنوع در وام‌های ارائه شده از جمله ارائه وام از صندوق یکم بانک مسکن به «خانه‌اولی»ها، مانع از رشد قابل توجه «تسه»ها شد و نسبت به رشد 13 درصدی در دو ماه تیر و مرداد، رشد تنها 84/ 2 درصدی «تسه»ها در تیر و مرداد سال جاری رقم خورد. اما همچنان رشد تدریجی تقاضای مسکن با پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، نزدیک شدن به پایان تابستان (فصل رونق مسکن) و کاهش نرخ سود بانکی، با تعدیل قیمت «تسه»ها (با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود اوراق) موانع رشد قیمت «تسه»ها است.

    بازار نفت

    بازگشت نفت در دقیقه 90

    هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی 2/ 1 درصدی برای پنجمین هفته متوالی نزولی و به قیمت 29/ 47 دلار معامله شد. اثرات توفان هاروی با نگرانی‌ها از مازاد عرضه نفت به دلیل کاهش یک چهارم ظرفیت کل پالایشگاه‌های آمریکا (4/ 4 میلیون بشکه در روز) عامل فشار بر قیمت نفت و رشد قیمت بنزین به سقف 2ساله شد. اما روز جمعه با بازگشت تدریجی فعالیت پالایشگاه‌ها و آزاد شدن 5/ 4 میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک آمریکا برای ارسال به پالایشگاه تا حدی از قیمت نفت حمایت کرد. در هفته اخیر بیکرهیوز تعداد دکل‌ها را بدون تغییر و میزان اثرات هاروی بر دکل‌ها را نامشخص اعلام کرد. با این وجود، تخمین‌ها از افزایش تعهد اوپک به توافق تا 89 درصد، پس از رسیدن به کمترین سطح (84 درصد) در جولای و اختلالات عرضه لیبی از برنت حمایت کرد.

    برچسب ها